Onderzoek digitale volwassenheid: Volvo laat nieuwkomers achter zich

Onderzoek • Het onderzoek (onder zes merken) werd afgelopen dinsdag gepresenteerd op het Nationaal Automotive Congres.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Edward Sleijffers. (Foto: Marcel Cazemier)

Volvo is als ‘digitaal meest volwassen’ EV-merk uit de bus gekomen uit een onderzoek van Newcraft, een consultancy met veel klanten in de automotive. Newcraft deed onderzoek naar zes merken: Tesla, Volvo, BYD, Vinfast, Nio en Polestar.

Het onderzoek werd verricht en gepresenteerd door Edward Sleijffers, Industry Lead Automotive & Mobility bij Newcraft (en voorheen onder andere Carnext). Het onderzoek focust zich op een paar merken die voor Sleijffers representatief zijn voor een groot deel van de markt. “De beste manier om onzekerheid bij potentiële EV-kopers weg te nemen is door hoge kwaliteit content en informatie aan te bieden via verschillende digitale kanalen, met name op de website, app en social media-platformen”, stelt Sleijffers.

Newcraft heeft voor het onderzoek eerst gedefinieerd wat digitale volwassenheid is en heeft daarbij twee ijkpersonen gecreëerd, die het meerendeel van de kopers vertegenwoordigen. Houd hier rekening met de specifieke behoeftes van de buying personas van het merk.

Dat Volvo uiteindelijk het hoogste scoort (3,8 uit 5), is voor Sleijffers verrassend. “We hadden verwacht dat Tesla (score 2,9), die wij als benchmark zien door hun firstmover rol in D2C omnichannel sales, beter zou scoren.” Hij vindt dat de vier nieuwkomers in het onderzoek tegenvallende scores neerzetten. “Vooral aangezien zij een digital-first strategie hebben en geen dealer legacy hadden we een hogere score verwacht.”

Vinfast eindigde met een score van 1,0 onderaan.

Het onderzoek is hier op te vragen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Onderzoek digitale volwassenheid: Volvo laat nieuwkomers achter zich | Automotive Online

Onderzoek digitale volwassenheid: Volvo laat nieuwkomers achter zich

Onderzoek • Het onderzoek (onder zes merken) werd afgelopen dinsdag gepresenteerd op het Nationaal Automotive Congres.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Edward Sleijffers. (Foto: Marcel Cazemier)

Volvo is als ‘digitaal meest volwassen’ EV-merk uit de bus gekomen uit een onderzoek van Newcraft, een consultancy met veel klanten in de automotive. Newcraft deed onderzoek naar zes merken: Tesla, Volvo, BYD, Vinfast, Nio en Polestar.

Het onderzoek werd verricht en gepresenteerd door Edward Sleijffers, Industry Lead Automotive & Mobility bij Newcraft (en voorheen onder andere Carnext). Het onderzoek focust zich op een paar merken die voor Sleijffers representatief zijn voor een groot deel van de markt. “De beste manier om onzekerheid bij potentiële EV-kopers weg te nemen is door hoge kwaliteit content en informatie aan te bieden via verschillende digitale kanalen, met name op de website, app en social media-platformen”, stelt Sleijffers.

Newcraft heeft voor het onderzoek eerst gedefinieerd wat digitale volwassenheid is en heeft daarbij twee ijkpersonen gecreëerd, die het meerendeel van de kopers vertegenwoordigen. Houd hier rekening met de specifieke behoeftes van de buying personas van het merk.

Dat Volvo uiteindelijk het hoogste scoort (3,8 uit 5), is voor Sleijffers verrassend. “We hadden verwacht dat Tesla (score 2,9), die wij als benchmark zien door hun firstmover rol in D2C omnichannel sales, beter zou scoren.” Hij vindt dat de vier nieuwkomers in het onderzoek tegenvallende scores neerzetten. “Vooral aangezien zij een digital-first strategie hebben en geen dealer legacy hadden we een hogere score verwacht.”

Vinfast eindigde met een score van 1,0 onderaan.

Het onderzoek is hier op te vragen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.