‘Stellantis en Renault scholen medewerkers om tot truckchauffeur’

Chauffeurstekort • Het transport van nieuwe auto’s werd de afgelopen jaren ruim anderhalf keer zo duur.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock (Shutterstock (2022))

Fabrikanten Stellantis en Renault zijn bezig met het omscholen van medewerkers tot truckchauffeur. Zo willen beide concerns het tekort aan logistieke capaciteit verkleinen. Dat meldt Automotive News Europe.

Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs begint grote vormen aan te nemen, concludeerde eerder al BCA-directeur Iede Aukema in het Restwaardejournaal. Veel chauffeurs zijn van Oekraïense afkomst en die zijn nu terug naar hun vaderland. Door vergrijzing neemt het tekort aan chauffeurs de komende jaren verder toe, is zijn verwachting.

Bij Renault en Stellantis kunnen duizenden voertuigen niet vervoerd worden van de fabriek naar dealer. Stellantis parkeert afgebouwde auto’s bij zijn fasbriek in Sochaux noodgedwongen op een nabijgelegen vliegveld.

Bij beide fabrikanten zouden inmiddels al ruim 100 medewerkers zich hebben aangemeld voor de omscholing, die wordt betaald door de fabrikant.

Kosten

Het transport van nieuwe auto’s werd de afgelopen jaren ruim anderhalf keer zo duur. Vooral het kostenniveau in het vervoer per schip ging hard omhoog en ligt nu 114% hoger dan voor corona.Dat blijkt uit een nieuwe kostenindex voor het transport van afgewerkte auto’s van de brancheorganisatie voor autovervoerders ECG en adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC). Ten opzichte van januari 2019 gaat het om een stijging van bijna 54 procent. Dat meldt Nieuwsblad Transport.

Ook de kosten in het autovervoer over land gingen de afgelopen jaren fors omhoog, melden ECG en PwC. In het spoorvervoer ging het om een stijging van ruim 24 procent door hogere personeelskosten, dure brandstof en gestegen kosten voor materieel. Bij logistieke ‘compounds’ ging het om een toename van van meer dan 21 procent.

In het wegtransport bedroeg de kostenstijging 33 procent. De ECG wijst onder meer op hogere chauffeurslonen en dure diesel als oorzaken.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Stellantis en Renault scholen medewerkers om tot truckchauffeur’ | Automotive Online

‘Stellantis en Renault scholen medewerkers om tot truckchauffeur’

Chauffeurstekort • Het transport van nieuwe auto’s werd de afgelopen jaren ruim anderhalf keer zo duur.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock (Shutterstock (2022))

Fabrikanten Stellantis en Renault zijn bezig met het omscholen van medewerkers tot truckchauffeur. Zo willen beide concerns het tekort aan logistieke capaciteit verkleinen. Dat meldt Automotive News Europe.

Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs begint grote vormen aan te nemen, concludeerde eerder al BCA-directeur Iede Aukema in het Restwaardejournaal. Veel chauffeurs zijn van Oekraïense afkomst en die zijn nu terug naar hun vaderland. Door vergrijzing neemt het tekort aan chauffeurs de komende jaren verder toe, is zijn verwachting.

Bij Renault en Stellantis kunnen duizenden voertuigen niet vervoerd worden van de fabriek naar dealer. Stellantis parkeert afgebouwde auto’s bij zijn fasbriek in Sochaux noodgedwongen op een nabijgelegen vliegveld.

Bij beide fabrikanten zouden inmiddels al ruim 100 medewerkers zich hebben aangemeld voor de omscholing, die wordt betaald door de fabrikant.

Kosten

Het transport van nieuwe auto’s werd de afgelopen jaren ruim anderhalf keer zo duur. Vooral het kostenniveau in het vervoer per schip ging hard omhoog en ligt nu 114% hoger dan voor corona.Dat blijkt uit een nieuwe kostenindex voor het transport van afgewerkte auto’s van de brancheorganisatie voor autovervoerders ECG en adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC). Ten opzichte van januari 2019 gaat het om een stijging van bijna 54 procent. Dat meldt Nieuwsblad Transport.

Ook de kosten in het autovervoer over land gingen de afgelopen jaren fors omhoog, melden ECG en PwC. In het spoorvervoer ging het om een stijging van ruim 24 procent door hogere personeelskosten, dure brandstof en gestegen kosten voor materieel. Bij logistieke ‘compounds’ ging het om een toename van van meer dan 21 procent.

In het wegtransport bedroeg de kostenstijging 33 procent. De ECG wijst onder meer op hogere chauffeurslonen en dure diesel als oorzaken.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.