‘Duitsland wil schone verbrandingsmotor houden’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Duitsland wil ook na 2035 rol voor E-Fuels. Bron: Shutterstock

De Duitse regeringspartijen hebben een compromis bereikt over het standpunt rond het EU-voorstel om na 2035 alleen nog nieuwe elektrische voertuigen toe te staan, meldt vakblad Automobilwoche. In het compromis vraagt de regering om ook verbrandingsmotoren op e-fuels toe te staan.

Duitse ministers in de zogenaamde verkeerslichtcoalitie (rood, geel en groen) hadden de afgelopen weken tegenstrijdige berichten de wereld ingestuurd over het EU-plan. De ‘groene’ minister voor milieu Steffi Lemke wilde geen enkele uitzondering voor personenauto’s toestaan maar haar liberale collega van financiën Christian Lindner pleitte juist wel voor de verbrandingsmotor met schone brandstof.

Klimaatneutrale mobiliteit

“De Bondsregering steunt een voorstel in de EU-ministerraad over de vlootgrenswaarde als bijdrage op de weg naar een klimaatneutrale mobiliteit”, aldus een regeringswoordvoerder in Berlijn tegen Automobilwoche. De EU gaat voor 2035 uit van een grenswaarde van nul wat dan neer zou komen op een verbod voor verbrandingsmotoren. Maar het vakblad onthult tegelijk dat de EU-commissie met een voorstel zal komen om daarnaast ook voertuigen toe te laten die “exclusief met E-Fuels worden aangedreven”. De Duitse regering interpreteert dat dat ook zal gelden voor personenauto’s en lichte bestelwagens.  

Meerderheid

Vijf landen hebben zich eerder uitgesproken voor uitstel van de EU-maatregel tot 2040. Het standpunt van Duitsland is belangrijk omdat haar stem zwaar meetelt in de raad van EU-ministers waar een dergelijk voorstel met een gekwalificeerde meerderheid aangenomen moet worden.  

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Duitsland wil schone verbrandingsmotor houden’ | Automotive Online

‘Duitsland wil schone verbrandingsmotor houden’

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Duitsland wil ook na 2035 rol voor E-Fuels. Bron: Shutterstock

De Duitse regeringspartijen hebben een compromis bereikt over het standpunt rond het EU-voorstel om na 2035 alleen nog nieuwe elektrische voertuigen toe te staan, meldt vakblad Automobilwoche. In het compromis vraagt de regering om ook verbrandingsmotoren op e-fuels toe te staan.

Duitse ministers in de zogenaamde verkeerslichtcoalitie (rood, geel en groen) hadden de afgelopen weken tegenstrijdige berichten de wereld ingestuurd over het EU-plan. De ‘groene’ minister voor milieu Steffi Lemke wilde geen enkele uitzondering voor personenauto’s toestaan maar haar liberale collega van financiën Christian Lindner pleitte juist wel voor de verbrandingsmotor met schone brandstof.

Klimaatneutrale mobiliteit

“De Bondsregering steunt een voorstel in de EU-ministerraad over de vlootgrenswaarde als bijdrage op de weg naar een klimaatneutrale mobiliteit”, aldus een regeringswoordvoerder in Berlijn tegen Automobilwoche. De EU gaat voor 2035 uit van een grenswaarde van nul wat dan neer zou komen op een verbod voor verbrandingsmotoren. Maar het vakblad onthult tegelijk dat de EU-commissie met een voorstel zal komen om daarnaast ook voertuigen toe te laten die “exclusief met E-Fuels worden aangedreven”. De Duitse regering interpreteert dat dat ook zal gelden voor personenauto’s en lichte bestelwagens.  

Meerderheid

Vijf landen hebben zich eerder uitgesproken voor uitstel van de EU-maatregel tot 2040. Het standpunt van Duitsland is belangrijk omdat haar stem zwaar meetelt in de raad van EU-ministers waar een dergelijk voorstel met een gekwalificeerde meerderheid aangenomen moet worden.  

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.