‘NHTSA op ramkoers met Tesla over Autopilot’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Ongevallen met de Autopilot zijn deels te wijten aan de bestuurder, maar deels ook aan het systeem zelf, constateert de NHTSA (foto: Shutterstock)

Tesla’s Autopilot – het systeem dat deels autonoom rijden mogelijk maakt – ligt steeds meer onder vuur. De NHTSA, die in de VS hetzelfde doet als de RDW bij ons, voert de druk op de autofabrikant op. De NHTSA maakte bekend dat er extra beoordeling van de Autopilot nodig is, melden de grote Amerikaanse persbureaus.

Hulpdiensten

Bij het onderzoek gaat het vooral om de manier waarop het systeem reageert op naderende hulpdiensten. De NHTSA heeft 191 zware aanrijdingen bestudeerd van Tesla’s op Autopilot, onder meer met brandweerwagens en politieauto’s. In ongeveer 50 gevallen vond de NHTSA dat bestuurders onvoldoende reageerden. Ondanks dat de Autopilot min of meer autonoom rijdt, blijft de bestuurder verantwoordelijk. In 24 andere gevallen bleek dat het systeem werd gebruikt in omstandigheden waar het tegen beperkingen aan loopt, zoals op snelwegen of bij slecht weer.

Mogelijk recalls

Voor Tesla brengen de onderzoeken het risico met zich mee dat de NHTSA verplichte recalls gaat opleggen. Persbureau Bloomberg stelt dat Tesla wellicht betere waarborgen moet bedenken tegen onoplettendheid van de bestuurder, of manieren om te voorkomen dat de Autopilot wordt gebruikt in situaties die niet veilig zijn.

Ook de Duitse toezichthouder KBA stelde in februari een onderzoek in naar het functioneren van de Autopilot. In Nederland werd onder meer trendwatcher Vincent Evers veroordeeld wegens het vasthouden van een telefoon achter het stuur, terwijl de Tesla automatisch reed op de Autopilot. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘NHTSA op ramkoers met Tesla over Autopilot’ | Automotive Online

‘NHTSA op ramkoers met Tesla over Autopilot’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Ongevallen met de Autopilot zijn deels te wijten aan de bestuurder, maar deels ook aan het systeem zelf, constateert de NHTSA (foto: Shutterstock)

Tesla’s Autopilot – het systeem dat deels autonoom rijden mogelijk maakt – ligt steeds meer onder vuur. De NHTSA, die in de VS hetzelfde doet als de RDW bij ons, voert de druk op de autofabrikant op. De NHTSA maakte bekend dat er extra beoordeling van de Autopilot nodig is, melden de grote Amerikaanse persbureaus.

Hulpdiensten

Bij het onderzoek gaat het vooral om de manier waarop het systeem reageert op naderende hulpdiensten. De NHTSA heeft 191 zware aanrijdingen bestudeerd van Tesla’s op Autopilot, onder meer met brandweerwagens en politieauto’s. In ongeveer 50 gevallen vond de NHTSA dat bestuurders onvoldoende reageerden. Ondanks dat de Autopilot min of meer autonoom rijdt, blijft de bestuurder verantwoordelijk. In 24 andere gevallen bleek dat het systeem werd gebruikt in omstandigheden waar het tegen beperkingen aan loopt, zoals op snelwegen of bij slecht weer.

Mogelijk recalls

Voor Tesla brengen de onderzoeken het risico met zich mee dat de NHTSA verplichte recalls gaat opleggen. Persbureau Bloomberg stelt dat Tesla wellicht betere waarborgen moet bedenken tegen onoplettendheid van de bestuurder, of manieren om te voorkomen dat de Autopilot wordt gebruikt in situaties die niet veilig zijn.

Ook de Duitse toezichthouder KBA stelde in februari een onderzoek in naar het functioneren van de Autopilot. In Nederland werd onder meer trendwatcher Vincent Evers veroordeeld wegens het vasthouden van een telefoon achter het stuur, terwijl de Tesla automatisch reed op de Autopilot. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.