Renault verkoopt aandeel in Russische automaker

Oorlog Oekraïne • De automaker bevestigt een afschrijving van 2,2 miljard euro over de Russische activiteiten.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Renault is fors getroffen door de Russische problemen. (Foto: Renault)

Renault verkoopt zijn meerderheidsbelang in AvtoVAZ, een Russisch wetenschappelijk instituut. Dat meldt de Franse autofabrikant maandag via een persbericht. Renault Group heeft een belang van 68 procent in de Russische automaker.

In de deal is een optie opgenomen om het belang binnen zes jaar terug te kopen. De autofabrikant laat weten een afschrijving te doen van 2,2 miljard euro over de Russische activiteiten. Dit bedrag zou een reflectie moeten zijn van de kosten van het opschorten van activiteiten in Rusland.

Renault verkoopt zijn aandeel in AvtoVAZ aan het Russische centrale onderzoeks- en ontwikkelingsinstituut voor auto’s en motoren, genaamd Nami. 

Uitweg

Het was al eerder duidelijk dat Renault op zoek was naar een potentiële uitweg uit het land, al gaf ceo Luca de Meo eerder aan dat zo’n vertrek heel complex was.

“Aan het sluiten van deze transacties zijn geen voorwaarden verbonden en alle vereiste goedkeuringen zijn verkregen”, aldus Renault in de verklaring.” De Meo voegt daaraan toe: “Vandaag hebben we een moeilijke, maar noodzakelijke beslissing genomen en maken we een verantwoorde keuze voor onze 45 duizend medewerkers in Rusland”.

Vorige week werd duidelijk dat Nissan een half miljard euro heeft afgeschreven als gevolg van het conflict.

Rusland is de op één na grootste markt van Renault, waarbij de autofabrikant, volgens Bloomberg, jaarlijks ongeveer 5 miljard euro genereerde, ongeveer 12 procent van de inkomsten uit de autodivisie. Avtovaz verkocht in 2021 ongeveer 385 duizend Lada’s, voornamelijk in Rusland.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Renault verkoopt aandeel in Russische automaker | Automotive Online

Renault verkoopt aandeel in Russische automaker

Oorlog Oekraïne • De automaker bevestigt een afschrijving van 2,2 miljard euro over de Russische activiteiten.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Renault is fors getroffen door de Russische problemen. (Foto: Renault)

Renault verkoopt zijn meerderheidsbelang in AvtoVAZ, een Russisch wetenschappelijk instituut. Dat meldt de Franse autofabrikant maandag via een persbericht. Renault Group heeft een belang van 68 procent in de Russische automaker.

In de deal is een optie opgenomen om het belang binnen zes jaar terug te kopen. De autofabrikant laat weten een afschrijving te doen van 2,2 miljard euro over de Russische activiteiten. Dit bedrag zou een reflectie moeten zijn van de kosten van het opschorten van activiteiten in Rusland.

Renault verkoopt zijn aandeel in AvtoVAZ aan het Russische centrale onderzoeks- en ontwikkelingsinstituut voor auto’s en motoren, genaamd Nami. 

Uitweg

Het was al eerder duidelijk dat Renault op zoek was naar een potentiële uitweg uit het land, al gaf ceo Luca de Meo eerder aan dat zo’n vertrek heel complex was.

“Aan het sluiten van deze transacties zijn geen voorwaarden verbonden en alle vereiste goedkeuringen zijn verkregen”, aldus Renault in de verklaring.” De Meo voegt daaraan toe: “Vandaag hebben we een moeilijke, maar noodzakelijke beslissing genomen en maken we een verantwoorde keuze voor onze 45 duizend medewerkers in Rusland”.

Vorige week werd duidelijk dat Nissan een half miljard euro heeft afgeschreven als gevolg van het conflict.

Rusland is de op één na grootste markt van Renault, waarbij de autofabrikant, volgens Bloomberg, jaarlijks ongeveer 5 miljard euro genereerde, ongeveer 12 procent van de inkomsten uit de autodivisie. Avtovaz verkocht in 2021 ongeveer 385 duizend Lada’s, voornamelijk in Rusland.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.