‘Autofabrikanten zagen winst over 2021 flink stijgen in onstuimige markt’
De grootste autofabrikanten ter wereld zagen vorig jaar hun winsten stijgen, ondanks de Covid-pandemie, chiptekorten en stijgende grondstofprijzen. Dat concludeert Automotive News Europe op basis van de jaar- en maandcijfers van de autobedrijven.
De totale winst (voor rente en belasting) verdubbelde naar 104,3 miljard euro (2020: 46,5 miljard). De nettowinst kwam gezamenlijk op 90,2 miljard euro, tegenover 21,7 in 2020: een stijging van 315 procent. De voornaamste verklaring voor de hogere winsten is dat de fabrikanten door schaarste hogere prijzen konden rekenen voor hun auto’s. Diverse fabrikanten waren selectief in het produceren en legden de focus op de margerijkere en elektrische modellen.
Dubbele cijfers
ANE analyseerde de cijfers van 10 automakers: BMW, Ferrari, Ford, GM, Hyundai-Kia, Mercedes-Benz, Renault, Stellantis, Tesla en Volkswagen. Deze fabrikanten maakten in totaal een omzet van 697,9 miljard in 2021. Dat is flink lager dan in precoronajaar 2019 (781,9 miljard), maar de operationele winst kwam hoger uit: op 69,4 miljard euro tegenover 42,6 miljard. Doordat de productie als gevolg van het chiptekort stagneerde, werden de resultaten in de meeste gevallen geboekt bij lagere verkoopvolumes.
Onder de Europeaanse merken is Volkswagen in absolute zin de meest winstgevende (19,3 miljard euro), daarna Stellantis (18 mrd). In de VS staat GM bovenaan met een operationele winst van 14,3 miljard. De Aziatische merken hanteren een ander boekjaar, maar lieten over de eerste 9 maanden hiervan (1 april-31 dec 2021) ook een flinke winstgroei zien. Toyota was overall de meest winstgevende, met een operationele winst van 19,5 miljard euro.
Oorlog
Naast de prijsstijgingen – in sommige markten met dubbele cijfers, volgens ANE – waren ook kostenbesparingen reden voor de opmerkelijke winstgroei. Zo meldde Stellantis een synergievoordeel van 3,2 miljard euro te realiseren en ook Renault wist een kostenbesparing te realiseren waardoor het break-even point op het verkoopvolume op 50 procent ligt in plaats van de gebruikelijke 70 tot 80 procent.
Hoewel het chiptekort nog altijd aanhoudt, is het de vraag of de fabrikanten deze winsten dit jaar op peil kunnen houden, stelt Automotive News Europe. Door de oorlog in Oekraïne is er op alle mondiale markten een uitzonderlijke inflatie te zien en daarmee dus een dalende koopkracht. Ook is de oorlog van invloed op de productie van de fabrikanten.
In Nederland is dit internationale beeld ook terug te zien. De verkoop over 2021 lag flink lager dan in 2020, maar dealers realiseerden betere marges.