Ruime meerderheid autodealers VS vindt elektrificatieplan Biden te ambitieus

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Joe Biden zou te vooruitstrevend zijn met zijn groene agenda. (
Joe Biden zou te vooruitstrevend zijn met zijn groene agenda. (Foto: Shutterstock)

Hoewel de plannen voor elektrificatie in de Verenigde Staten een stuk minder ambitieus zijn dan in Europa, kunnen ze op weinig bijval rekenen van de Amerikaanse autodealers. Dat blijkt uit een enquête van het Amerikaanse dealervakblad Autonews. De regering van president Joe Biden wil dat in 2030 de helft van alle nieuw verkochte auto’s een EV is (in de EU is het doel dat in 2035 alle nieuwe auto’s volledig emissieloos zijn). Slechts zestien procent van de respondenten (196 managers van dealerbedrijven) steunt dat doel. Zestig procent is tegen.

Zo citeert Autonews een ondernemer in de branche: “Ik denk dat het grootste probleem is dat ze proberen de kar voor het paard te spannen. De infrastructuur is er niet.” Een andere respondent denkt dat “als het chiptekort er niet geweest was, de Biden-regering de auto-industrie sowieso in een recessie zou hebben geholpen”.

Ontevreden

Biden heeft zich in zijn eerste jaar sowieso niet populair gemaakt bij autobedrijven in het land, blijkt uit de enquête van Autonews. Van de respondenten zegt 51 procent dat de nieuwe regering hun zaken op een negatieve manier heeft beïnvloed. Ze noemen de stijgende inflatie, hoge benzineprijzen, overheidsregulering en de push naar elektrische auto’s die vooruitloopt op de marktvraag als de belangrijkste oorzaken van hun ontevredenheid. In de Verenigde Staten was in 2021 zo’n 3,6 procent van de nieuwverkochte auto’s een (ph)EV. In de EU is dat zo’n 24 procent.

Beter jaar

De negatieve tendens staat in contrast met de positieve cijfers van de Amerikaanse dealerbranche, zo meldt Autonews op basis van cijfers van de National Automobile Dealers Association (NADA). Het gemiddelde Amerikaanse dealerbedrijf boekte in 2021 tot en met oktober een nettowinst van ongeveer 3,4 miljoen dollar. Dit is ruim meer dan het recordjaar 2020, toen het gemiddelde dealerbedrijf een winst maakte van 2,1 miljoen dollar over het hele jaar.

2021 werd afgesloten met een verkoop van ongeveer 15 miljoen personenauto’s, een stijging van 3,1 procent in vergelijking met het verkoopvolume van 2020. En 2022 lijkt een nog beter jaar te worden, zo meldt Autonews. “Dit wordt waarschijnlijk het meest winstgevende jaar dat dealers ooit hebben geregistreerd, aangezien de voorraden op een bijna historisch laag niveau blijven,” zegt Tyson Jominy, vice-president data en analyse van J.D. Power.

NADA verwacht ook een goed 2022, zo schrijft het instituut op zijn website: de brancheorganisatie verwacht dat er dit jaar 15,4 miljoen nieuwe auto’s worden verkocht, een stijging van 3,4 procent ten opzichte van 2021.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Ruime meerderheid autodealers VS vindt elektrificatieplan Biden te ambitieus | Automotive Online

Ruime meerderheid autodealers VS vindt elektrificatieplan Biden te ambitieus

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
Joe Biden zou te vooruitstrevend zijn met zijn groene agenda. (
Joe Biden zou te vooruitstrevend zijn met zijn groene agenda. (Foto: Shutterstock)

Hoewel de plannen voor elektrificatie in de Verenigde Staten een stuk minder ambitieus zijn dan in Europa, kunnen ze op weinig bijval rekenen van de Amerikaanse autodealers. Dat blijkt uit een enquête van het Amerikaanse dealervakblad Autonews. De regering van president Joe Biden wil dat in 2030 de helft van alle nieuw verkochte auto’s een EV is (in de EU is het doel dat in 2035 alle nieuwe auto’s volledig emissieloos zijn). Slechts zestien procent van de respondenten (196 managers van dealerbedrijven) steunt dat doel. Zestig procent is tegen.

Zo citeert Autonews een ondernemer in de branche: “Ik denk dat het grootste probleem is dat ze proberen de kar voor het paard te spannen. De infrastructuur is er niet.” Een andere respondent denkt dat “als het chiptekort er niet geweest was, de Biden-regering de auto-industrie sowieso in een recessie zou hebben geholpen”.

Ontevreden

Biden heeft zich in zijn eerste jaar sowieso niet populair gemaakt bij autobedrijven in het land, blijkt uit de enquête van Autonews. Van de respondenten zegt 51 procent dat de nieuwe regering hun zaken op een negatieve manier heeft beïnvloed. Ze noemen de stijgende inflatie, hoge benzineprijzen, overheidsregulering en de push naar elektrische auto’s die vooruitloopt op de marktvraag als de belangrijkste oorzaken van hun ontevredenheid. In de Verenigde Staten was in 2021 zo’n 3,6 procent van de nieuwverkochte auto’s een (ph)EV. In de EU is dat zo’n 24 procent.

Beter jaar

De negatieve tendens staat in contrast met de positieve cijfers van de Amerikaanse dealerbranche, zo meldt Autonews op basis van cijfers van de National Automobile Dealers Association (NADA). Het gemiddelde Amerikaanse dealerbedrijf boekte in 2021 tot en met oktober een nettowinst van ongeveer 3,4 miljoen dollar. Dit is ruim meer dan het recordjaar 2020, toen het gemiddelde dealerbedrijf een winst maakte van 2,1 miljoen dollar over het hele jaar.

2021 werd afgesloten met een verkoop van ongeveer 15 miljoen personenauto’s, een stijging van 3,1 procent in vergelijking met het verkoopvolume van 2020. En 2022 lijkt een nog beter jaar te worden, zo meldt Autonews. “Dit wordt waarschijnlijk het meest winstgevende jaar dat dealers ooit hebben geregistreerd, aangezien de voorraden op een bijna historisch laag niveau blijven,” zegt Tyson Jominy, vice-president data en analyse van J.D. Power.

NADA verwacht ook een goed 2022, zo schrijft het instituut op zijn website: de brancheorganisatie verwacht dat er dit jaar 15,4 miljoen nieuwe auto’s worden verkocht, een stijging van 3,4 procent ten opzichte van 2021.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.