Toenemende zorgen automakers over nationalisatie Russische fabrieken

Oorlog Oekraïne • Renault is de enige grote automaker die nog in het land actief is.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Door de alliantie met Lada-maker Avtovaz heeft Renault grote belangen in Rusland. (Foto: Renault)

Mercedes-Benz schat in dat het zo’n twee miljard euro aan bezittingen in Rusland kan verliezen als het Kremlin besluit de eigendommen van het merk te nationaliseren. Dat meldt Automotive News Europe op basis van een toelichting op de jaarcijfers van de automaker afgelopen vrijdag.

De automaker zei in zijn jaarverslag dat het vooruitzicht van onteigening een risico voor het bedrijf vormde, ook al kon de totale impact van de oorlog nog niet worden gekwantificeerd.

Afgelopen woensdag meldde regeringspartij Verenigd Rusland dat de regering een eerste stap heeft gezet om fabrieken van westerse bedrijven die zijn gesloten vanwege de oorlog in Oekraïne te nationaliseren. Een overheidscommissie heeft een wetsvoorstel daarover groen licht gegeven,

Renault

Ook Renault maakt zich zorgen over eventuele nationalisatie, zo meldt Automotive News Europe op basis van anonieme bronnen in het bedrijf. De Franse fabrikant wil de nationalisatie van zijn autofabrikant Avtovaz vermijden. Dit bedrijf is voor 68 procent eigendom van Renault. De resterende aandelen zijn in handen van het Russische staatsbedrijf Rostec.

Renault zei al eerder terughoudend te zijn om Rusland te verlaten. Momenteel is dit de enige grote automaker die nog actief is in het land. Rusland is de op één na grootste markt van Renault, waarbij de autofabrikant volgens Bloomberg jaarlijks ongeveer 5 miljard euro genereert. Alliantiepartner Nissan heeft de export naar het land wel stilgelegd.

De situatie voor Renault wordt verder gecompliceerd doordat de Franse overheid grootaandeelhouder is van het bedrijf. Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne heeft de Franse regering weinig publieke uitspraken gedaan over Renault, al zei de automaker tegen Bloomberg dat de regering de positie van het autobedrijf steunt.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Toenemende zorgen automakers over nationalisatie Russische fabrieken | Automotive Online

Toenemende zorgen automakers over nationalisatie Russische fabrieken

Oorlog Oekraïne • Renault is de enige grote automaker die nog in het land actief is.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Door de alliantie met Lada-maker Avtovaz heeft Renault grote belangen in Rusland. (Foto: Renault)

Mercedes-Benz schat in dat het zo’n twee miljard euro aan bezittingen in Rusland kan verliezen als het Kremlin besluit de eigendommen van het merk te nationaliseren. Dat meldt Automotive News Europe op basis van een toelichting op de jaarcijfers van de automaker afgelopen vrijdag.

De automaker zei in zijn jaarverslag dat het vooruitzicht van onteigening een risico voor het bedrijf vormde, ook al kon de totale impact van de oorlog nog niet worden gekwantificeerd.

Afgelopen woensdag meldde regeringspartij Verenigd Rusland dat de regering een eerste stap heeft gezet om fabrieken van westerse bedrijven die zijn gesloten vanwege de oorlog in Oekraïne te nationaliseren. Een overheidscommissie heeft een wetsvoorstel daarover groen licht gegeven,

Renault

Ook Renault maakt zich zorgen over eventuele nationalisatie, zo meldt Automotive News Europe op basis van anonieme bronnen in het bedrijf. De Franse fabrikant wil de nationalisatie van zijn autofabrikant Avtovaz vermijden. Dit bedrijf is voor 68 procent eigendom van Renault. De resterende aandelen zijn in handen van het Russische staatsbedrijf Rostec.

Renault zei al eerder terughoudend te zijn om Rusland te verlaten. Momenteel is dit de enige grote automaker die nog actief is in het land. Rusland is de op één na grootste markt van Renault, waarbij de autofabrikant volgens Bloomberg jaarlijks ongeveer 5 miljard euro genereert. Alliantiepartner Nissan heeft de export naar het land wel stilgelegd.

De situatie voor Renault wordt verder gecompliceerd doordat de Franse overheid grootaandeelhouder is van het bedrijf. Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne heeft de Franse regering weinig publieke uitspraken gedaan over Renault, al zei de automaker tegen Bloomberg dat de regering de positie van het autobedrijf steunt.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.