ZF neemt Microsoft in de arm voor autonome shuttlebus

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
ZF werkt al enkele jaren aan autonoom rijdende shuttles (foto: ZF)

Toeleverancier ZF Friedrichshafen heeft onder meer voor de ontwikkeling van autonoom rijdende shuttlebusjes een partnership gesloten met Microsoft. Alle technische processen worden gebaseerd op het Azure-cloudplatform van Microsoft, meldt ZF. Dat systeem wordt ook al gebruikt door Faurecia, Tomtom en General Motors.

Cloudplatform

Het cloudplatform kan volgens het Duitse bedrijf een continue gegevensstroom tussen de autonome shuttles en de omgeving realiseren. Dan kan het gaat om informatie over wegdek, verkeer en weer, maar ook om reizigersinformatie. Zo kunnen reizigers met een app precies zien waar de bus zich bevindt en hoe lang het nog duurt voor die bij de halte is. “Het gaat erom  zoveel mogelijk over de omgeving te weten te komen”, zegt Martin Fischer van ZF. “Hoe meer informatie we kunnen verzamelen over de omgeving, hoe beter de virtuele chauffeur zal zijn.”

ZF, in Nederland vooral bekend als toeleverancier, heeft aangekondigd dat het een complete leverancier van autonome shuttlesystemen wil worden, inclusief zaken als exploitatie, onderhoud en service. Om dat te bereiken heeft het bedrijf onder meer een meerderheidsbelang in het Nederlandse 2getthere. Dat exploiteert autonome pendelbusjes, onder meer bij Schiphol.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

ZF neemt Microsoft in de arm voor autonome shuttlebus | Automotive Online

ZF neemt Microsoft in de arm voor autonome shuttlebus

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
ZF werkt al enkele jaren aan autonoom rijdende shuttles (foto: ZF)

Toeleverancier ZF Friedrichshafen heeft onder meer voor de ontwikkeling van autonoom rijdende shuttlebusjes een partnership gesloten met Microsoft. Alle technische processen worden gebaseerd op het Azure-cloudplatform van Microsoft, meldt ZF. Dat systeem wordt ook al gebruikt door Faurecia, Tomtom en General Motors.

Cloudplatform

Het cloudplatform kan volgens het Duitse bedrijf een continue gegevensstroom tussen de autonome shuttles en de omgeving realiseren. Dan kan het gaat om informatie over wegdek, verkeer en weer, maar ook om reizigersinformatie. Zo kunnen reizigers met een app precies zien waar de bus zich bevindt en hoe lang het nog duurt voor die bij de halte is. “Het gaat erom  zoveel mogelijk over de omgeving te weten te komen”, zegt Martin Fischer van ZF. “Hoe meer informatie we kunnen verzamelen over de omgeving, hoe beter de virtuele chauffeur zal zijn.”

ZF, in Nederland vooral bekend als toeleverancier, heeft aangekondigd dat het een complete leverancier van autonome shuttlesystemen wil worden, inclusief zaken als exploitatie, onderhoud en service. Om dat te bereiken heeft het bedrijf onder meer een meerderheidsbelang in het Nederlandse 2getthere. Dat exploiteert autonome pendelbusjes, onder meer bij Schiphol.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.