‘Toeleverancier Marelli schrapt 1.500 banen’

Chiptekort • Met het snijden in de personeelskosten hoopt de Italiaanse onderneming beter bestand te zijn tegen de gevolgen van het tekort aan microchips.
Jeroen Vos Jeroen Vos
Een deel van de kantoormedewerkers van toeleverancier Marelli moet op zoek naar een nieuwe baan. (Foto: Shutterstock)

Toeleverancier Marelli gaat volgend jaar wereldwijd zo’n 1.500 banen schrappen. Zo moet het bedrijf, dat aandrijflijnen en elektronica levert, in afgeslankte vorm beter bestand zijn tegen de gevolgen van het huidige microchiptekort. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een brief van Marelli-ceo Beda Bolzenius gericht aan zijn werknemers.

Versterken

Het snijden in de banen is nodig om de personeelskosten omlaag te brengen en de bedrijfskosten op industrieniveau te brengen, schrijft Bloomberg. Naast de kostenreductie plant de toeleverancier ook een herstructurering van het bedrijf. Dit moet leiden tot 10 nieuwe bedrijfseenheden en zes divisies terwijl de onderneming ook gaat proberen om zijn Chinese activiteiten te versterken.

Van de 20 duizend kantoormedewerkers van het bedrijf moet circa 7,5 procent vrezen voor zijn baan. Wereldwijd werken er in totaal ongeveer 40 duizend mensen voor de toeleverancier. Het huidige Marelli ontstond in 2019 nadat het Italiaanse Magneti Marelli en het Japanse Calsonic Kansei in één bedrijf werden geïntegreerd door de Amerikaanse eigenaar KKR.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

‘Toeleverancier Marelli schrapt 1.500 banen’ | Automotive Online

‘Toeleverancier Marelli schrapt 1.500 banen’

Chiptekort • Met het snijden in de personeelskosten hoopt de Italiaanse onderneming beter bestand te zijn tegen de gevolgen van het tekort aan microchips.
Jeroen Vos Jeroen Vos
Een deel van de kantoormedewerkers van toeleverancier Marelli moet op zoek naar een nieuwe baan. (Foto: Shutterstock)

Toeleverancier Marelli gaat volgend jaar wereldwijd zo’n 1.500 banen schrappen. Zo moet het bedrijf, dat aandrijflijnen en elektronica levert, in afgeslankte vorm beter bestand zijn tegen de gevolgen van het huidige microchiptekort. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een brief van Marelli-ceo Beda Bolzenius gericht aan zijn werknemers.

Versterken

Het snijden in de banen is nodig om de personeelskosten omlaag te brengen en de bedrijfskosten op industrieniveau te brengen, schrijft Bloomberg. Naast de kostenreductie plant de toeleverancier ook een herstructurering van het bedrijf. Dit moet leiden tot 10 nieuwe bedrijfseenheden en zes divisies terwijl de onderneming ook gaat proberen om zijn Chinese activiteiten te versterken.

Van de 20 duizend kantoormedewerkers van het bedrijf moet circa 7,5 procent vrezen voor zijn baan. Wereldwijd werken er in totaal ongeveer 40 duizend mensen voor de toeleverancier. Het huidige Marelli ontstond in 2019 nadat het Italiaanse Magneti Marelli en het Japanse Calsonic Kansei in één bedrijf werden geïntegreerd door de Amerikaanse eigenaar KKR.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.