‘Ford, Toyota, VW en Audi kondigen productiestops aan wegens chiptekort’
Verschillende autofabrikanten hebben gisteren bekendgemaakt op korte termijn over te gaan tot arbeidstijdverkorting en het stilleggen van fabrieken. Toyota heeft aangekondigd in de maand september wereldwijd 40 procent minder auto’s te bouwen. Het zou gaan om een output van 360 duizend auto’s minder. Daarbij geeft Toyota aan dat er in september zo’n 40 duizend minder auto’s voor de Europese markt geproduceerd worden. De productie wordt verminderd door een groot aantal fabrieken stil te leggen. Als reden voor het verkleinen van de productie wordt het chiptekort genoemd, maar ook de uitbraak van de deltavariant in Azië. Daardoor worden de autofabrieken, de chipfabrieken en de doorvoerhavens getroffen.
Ford Keulen
Ford legt aanstaande maandag de productie van de Fiesta in Keulen een week stil, meldt Automotive News Europe. Daarbij verwijst de autofabrikant naar een chipfabrikant in Maleisië. Ook voor week 36 is het nog onzeker of er voldoende chips zijn om de fabriek te laten draaien. Ford kondigde in de Verenigde Staten aan dat de productie van de F150 truck een week wordt stilgelegd.
Audi en VW
Audi verlengt voor veel medewerkers in de fabrieken in Ingolstadt en Neckarsulm de vakantieperiode met een week. In Ingolstadt staat de fabriek komende week volledig stil, meldt Automobilwoche. Ook daarbij is het chiptekort de belangrijkste reden. In Neckarsulm zal de fabriek komende week zeker enkele dagen stilliggen.
Automobilwoche meldt ook dat de Volkswagenfabriek in Wolfsburg de vakantie voor diverse medewerkers heeft verlengd. De komende week wordt er in deeltijd gewerkt.
VW, Audi, Ford en Toyota zijn niet de enige autofabrikanten die last hebben van het chiptekort. Eerder kondigden onder meer Stellantis, Renault, Daimler, Volvo en BMW al aan last te hebben van de tekorten.
Coronacrisis
De reden voor het tekort aan halfgeleiders ligt bij de coronacrisis. Maart vorig jaar stortte de vraag naar chips vanuit de auto-industrie in. De chipfabrikanten zochten nieuwe markten, bijvoorbeeld uit de IT, entertainmentelektronica of medische technologie. Nu de vraag naar auto’s weer sterk groeit, zijn er niet voldoende chips beschikbaar voor de automotive.