Autofabrikanten in gesprek met Timmermans: EU aan zet in Green Deal
Europese autofabrikanten hebben vorige week een gesprek gevoerd met Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie voor de Green Deal. Op de agenda stonden: de klimaatverandering en terugdringing van de CO2-uitstoot. Dat meldt koepelorganisatie Acea vandaag.
De bijeenkomst vond plaats in de aanloop naar de herziening van de CO2-regelgeving voor personenauto’s en bestelwagens en de nieuwe richtlijn voor een alternatieve brandstoffeninfrastructuur.
Laadinfrastructuur
Volgens Oliver Zipse, voorzitter Acea, delen de Europese beleidsmakers en de auto-industrie de visie om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. Hiervoor is echter een echte deal nodig, stelt hij. “De Green Deal moet zijn naam eer aan doen. We hebben een overeenkomst tussen onze industrie en de regeringen van de EU nodig om het verlagen van de CO2-uitstoot van de transportsector te bereiken.” Zipse stelt dat de auto-industrie meer emissievrije voertuigen kan leveren, maar geeft aan dat de EU-landen moeten zorgen voor een bijpassende oplaad- en tankinfrastructuur. De branchevereniging drong eerder aan op 1 miljoen Europese laadpunten in 2024.De EU-doelstellingen voor 2030 staan volgens Acea ver van de realiteit.
Timmermans is er van overtuigd dat de Europese auto-industrie is opgewassen tegen de uitdaging om te voldoen aan de strengere eisen. “Onze autofabrikanten zijn innovatief en ervaren in het produceren van betaalbare auto’s. Het EU-beleid is er op gericht om de omschakeling te ondersteunen met strengere emissienormen om het gebruik van schone voertuigen te stimuleren. En investeringen in oplaadinfrastructuur en batterijproductie om die snelle groei te stimuleren.”