Volkswagen past batterijbeheersysteem NXP toe in MEB-platform
De Volkswagen Groep gaat het batterijbeheersysteem (BMS) van de Nederlandse chipfabrikant NXP toepassen in zijn MEB-platform voor elektrische auto’s. Hiermee vergroot de autofabrikant naar eigen zeggen de actieradius van zijn elektrische modellen, verlengt het de levensduur van de batterijen en verbetert het de veiligheid. Dat maken beide bedrijven bekend in een persbericht.
Volgens Volkswagen biedt het batterijbeheersysteem van de chipfabrikant “de flexibiliteit die nodig is om te voldoen aan de uiteenlopende vraag van klanten op het gebied van elektromobiliteit”. Als voorbeelden van auto’s die toegerust kunnen worden met het systeem van het Nederlandse bedrijf noemt het concern de ID.3 en ID.4, maar ook de Audi e-Tron of Porsche Taycan. Lees in Autonieuws wat het oordeel van de deskundigen is over de ID.3.
Integratie
Holger Manz, hoofd ontwikkeling energievoorziening en hoogspanningsystemen voor voertuigen Volkswagen Groep, verwacht dat de autofabrikant in 2029 75 modellen van elektrische auto’s op de markt brengt. “De integratie van een functioneel veilig batterijbeheersysteem maakt het gemakkelijker om het volledige vermogenspotentieel van een batterij te bereiken.”
Volgens Lars Reger, cto van NXP, biedt de autofabrikant diverse opties voor de elektrificatie. “Wij trots dat we nauwkeurige oplossingen op systeemniveau kunnen bieden die te gebruiken zijn voor verschillende modellen. Daardoor wordt het gemakkelijk om het ontwerp in te voeren en tegelijkertijd de hoogste niveaus van veiligheid te bieden.”
Momenteel maken 16 autofabrikanten, waaronder BMW en Volvo, gebruik van het NXP-batterijbeheersysteem.