Kredietbureau ziet in aangescherpte CO2-normen grootste bedreiging voor autofabrikanten

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Aanscherping CO2 uitstoot is grootste bedreiging voor autofabrikanten. (Foto: Shutterstock)

Niet de Brexit of handelsoorlogen, maar de de aanscherping van de CO2-emissienormen zijn de grootste bedreiging voor de auto-industrie in Europa. Dat concludeert de economische research afdeling van Euler Hermes, één van de grootste kredietverzekeraars ter wereld, in het onlangs verschenen rapport The View. Bovenop de CO2-reductie van min 20 procent voor de komende twee jaar heeft de EU besloten dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s in 2030 met 37,5 procent moet afnemen ten opzichte van 2021. Lees het rapport in de Automotive Kennisbank.

Volgens de onderzoekers van Euler Hermes zijn de negatieve gevolgen op de korte termijn (2020) al duidelijk voelbaar. De gemiddelde prijs van de Europese auto zal volgens hen stijgen met 2,7 procent, terwijl de productie terugvalt met 3,1 procent en er zo’n 60 duizend banen verloren dreigen te gaan. Verder verwachten de onderzoekers dat dit zal leiden tot een daling van de autoverkoop van 9 procent eind dit jaar en met min 18 procent in 2025. Ook is door toenemende concurrentie op de markt van elektrische auto’s neerwaartse druk te verwachten zijn op de omzet en marge.

Vernieuwingskracht

“Als we kijken naar de CO2-doelstelling voor 2021 kunnen we stellen dat nog geen enkele fabrikant die actief is op de Europese markt, hieraan voldoet”, aldus Johan Geeroms, hoofd risk underwriting Euler Hermes Nederland, in een persverklaring aan ANP. “Op basis van de cijfers van 2018 zou het totale bedrag aan boetes kunnen oplopen tot 30 miljard euro. Bedenk dat de winst van de autoverkopen in Europa neerkomt op zo’n 80 miljard euro. De boetes halveren de winst bijna.”

De auto-industrie moet snel aan de slag met vergroening.

“Het is zeer de vraag of het technisch en economisch haalbaar is”, aldus Geeroms. “Dat we naar alternatieve energiebronnen gaan, is duidelijk, maar de snelheid waarmee dat nu moet worden gerealiseerd is enorm. Het vraagt een gigantische aanpassing van de productieketen in een korte tijd.” Hij vindt dat autofabrikanten zelf met een oplossing moeten komen. “Het klimaatvraagstuk dwingt producenten hun vernieuwingskracht te tonen. Daarmee bewijzen ze hun bestaansrecht.”

Euler Hermes is onderdeel van Allianz en wereldwijd actief op het gebied van kredietverzekeringen.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Kredietbureau ziet in aangescherpte CO2-normen grootste bedreiging voor autofabrikanten | Automotive Online

Kredietbureau ziet in aangescherpte CO2-normen grootste bedreiging voor autofabrikanten

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Aanscherping CO2 uitstoot is grootste bedreiging voor autofabrikanten. (Foto: Shutterstock)

Niet de Brexit of handelsoorlogen, maar de de aanscherping van de CO2-emissienormen zijn de grootste bedreiging voor de auto-industrie in Europa. Dat concludeert de economische research afdeling van Euler Hermes, één van de grootste kredietverzekeraars ter wereld, in het onlangs verschenen rapport The View. Bovenop de CO2-reductie van min 20 procent voor de komende twee jaar heeft de EU besloten dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s in 2030 met 37,5 procent moet afnemen ten opzichte van 2021. Lees het rapport in de Automotive Kennisbank.

Volgens de onderzoekers van Euler Hermes zijn de negatieve gevolgen op de korte termijn (2020) al duidelijk voelbaar. De gemiddelde prijs van de Europese auto zal volgens hen stijgen met 2,7 procent, terwijl de productie terugvalt met 3,1 procent en er zo’n 60 duizend banen verloren dreigen te gaan. Verder verwachten de onderzoekers dat dit zal leiden tot een daling van de autoverkoop van 9 procent eind dit jaar en met min 18 procent in 2025. Ook is door toenemende concurrentie op de markt van elektrische auto’s neerwaartse druk te verwachten zijn op de omzet en marge.

Vernieuwingskracht

“Als we kijken naar de CO2-doelstelling voor 2021 kunnen we stellen dat nog geen enkele fabrikant die actief is op de Europese markt, hieraan voldoet”, aldus Johan Geeroms, hoofd risk underwriting Euler Hermes Nederland, in een persverklaring aan ANP. “Op basis van de cijfers van 2018 zou het totale bedrag aan boetes kunnen oplopen tot 30 miljard euro. Bedenk dat de winst van de autoverkopen in Europa neerkomt op zo’n 80 miljard euro. De boetes halveren de winst bijna.”

De auto-industrie moet snel aan de slag met vergroening.

“Het is zeer de vraag of het technisch en economisch haalbaar is”, aldus Geeroms. “Dat we naar alternatieve energiebronnen gaan, is duidelijk, maar de snelheid waarmee dat nu moet worden gerealiseerd is enorm. Het vraagt een gigantische aanpassing van de productieketen in een korte tijd.” Hij vindt dat autofabrikanten zelf met een oplossing moeten komen. “Het klimaatvraagstuk dwingt producenten hun vernieuwingskracht te tonen. Daarmee bewijzen ze hun bestaansrecht.”

Euler Hermes is onderdeel van Allianz en wereldwijd actief op het gebied van kredietverzekeringen.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.