GM, BMW en Hyundai sluiten zich aan bij protest handelsbarrières VS

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
Amerika's grootste autofabrikant spreekt zich uit tegen de plannen van Trump.(foto: General Motors)

Volgens General Motors (GM) gaan de 20 tot 25 procent hogere importheffingen die de Verenigde Staten willen invoeren, leiden tot vergelding van andere landen en banenverlies bij GM op de Amerikaanse thuismarkt. Voor GM-ceo Mary Barra is het de eerste keer dat zij zich mengt in het debat over de importtarieven van de VS. Volgens analisten een teken van de ernst van de zaak. 

Hyundai noemt de heffingen verwoestend voor het bedrijf en voor zijn Amerikaanse activiteiten. Ook komen aanvullende investeringen erdoor onder druk te staan. BMW benadrukte dat zijn investering van 9 miljard dollar (omgerekend zo’n 7,7 miljard euro) in een BMW-fabriek in de VS over de hele breedte goed is voor 120 duizend banen.

De drie fabrikanten sluiten zich met hun protest aan bij een grote groep andere autobouwers die al eerder wezen op de gevolgen van hogere importheffingen op auto’s en onderdelen voor de Amerikaanse economie en banenmarkt. Duitse autofabrikanten pleitten vorige week al voor het geheel afschaffen van handelsbarrières tussen de VS en de EU. Zij willen ook de bestaande belemmeringen wegnemen. Ook Europese fabrikantenkoepel Acea sprak zich eerder al uit tegen tariefmuren. 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

GM, BMW en Hyundai sluiten zich aan bij protest handelsbarrières VS | Automotive Online

GM, BMW en Hyundai sluiten zich aan bij protest handelsbarrières VS

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
Amerika's grootste autofabrikant spreekt zich uit tegen de plannen van Trump.(foto: General Motors)

Volgens General Motors (GM) gaan de 20 tot 25 procent hogere importheffingen die de Verenigde Staten willen invoeren, leiden tot vergelding van andere landen en banenverlies bij GM op de Amerikaanse thuismarkt. Voor GM-ceo Mary Barra is het de eerste keer dat zij zich mengt in het debat over de importtarieven van de VS. Volgens analisten een teken van de ernst van de zaak. 

Hyundai noemt de heffingen verwoestend voor het bedrijf en voor zijn Amerikaanse activiteiten. Ook komen aanvullende investeringen erdoor onder druk te staan. BMW benadrukte dat zijn investering van 9 miljard dollar (omgerekend zo’n 7,7 miljard euro) in een BMW-fabriek in de VS over de hele breedte goed is voor 120 duizend banen.

De drie fabrikanten sluiten zich met hun protest aan bij een grote groep andere autobouwers die al eerder wezen op de gevolgen van hogere importheffingen op auto’s en onderdelen voor de Amerikaanse economie en banenmarkt. Duitse autofabrikanten pleitten vorige week al voor het geheel afschaffen van handelsbarrières tussen de VS en de EU. Zij willen ook de bestaande belemmeringen wegnemen. Ook Europese fabrikantenkoepel Acea sprak zich eerder al uit tegen tariefmuren. 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.