‘Autofabrikanten dreven onderdelenprijzen kunstmatig op’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De prijzen van reserve-onderdelen stegen dankzij software. (Foto: Shutterstock)

Renault-Nissan, PSA, Chrysler en Jaguar-Land Rover zouden zeker 1,5 miljard euro meer aan hun onderdelen hebben verdiend door via software de prijzen kunstmatig op te schroeven. Hierbij zou sprake zijn van een prijskartel. Dat melden diverse kranten binnen European Investigative Collaborations, een netwerk van Europese kranten dat gezamenlijk onderzoek doet.

De fabrikanten gebruikten voor het vaststellen van onderdelenprijzen een speciale software, Partneo, die inschatte wat een consument voor het onderdeel zou willen betalen. Het systeem zou in ieder geval gebruikt zijn tussen 2008 en 2013 door de merken Peugeot, Citroën, Renault, Dacia, Nissan, Land Rover en Chrysler, melden De Standaard en de NRC. De prijzen stegen door het gebruik van de software tussen de 9 en 25 procent, met uitschieters tot wel 31.283 procent bij een koppelingspedaal van de Renault Fluence. Voor de analyse door Partneo kostte het onderdeel volgens de informatie van De Standaard 0,35 euro, daarna 109,84 euro.

Rechtszaak

Een gaspedaal voor de eerste generaties van de Dacia modellen Logan en Sandero kende een prijsstijging van 13,69 naar 108,05 euro en bij de Lodgy werd de prijs voor een interieurpaneel door Partneo vastgelegd op 493 in plaats van 79 euro. Ook Peugeot/Citroën paste volgens de documenten Partneo toe. PSA ontkent tegenover De Standaard de software te hebben gebruikt, en Renault meldt dat prijstoenames van gemiddeld vijftien procent, zoals uit de documenten blijkt, niet strookt met hun eigen data.

De bedenker van Partneo, de Franse consultant Laurent Boutboul, heeft in Parijs een rechtszaak aangespannen vanwege het vermeende misbruik van zijn systeem. Hij stelt dat het systeem wordt gebruikt om prijsafspraken te maken, doordat de algoritmes voor de ene fabrikant ook worden toegepast voor het bepalen van de prijs van een concurrerende fabrikant. De zaak wordt gevoerd tegen Accenture, dat zijn softwarepakket in 2010 kocht. Accenture ontkent het misbruik van de software.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

‘Autofabrikanten dreven onderdelenprijzen kunstmatig op’ | Automotive Online

‘Autofabrikanten dreven onderdelenprijzen kunstmatig op’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De prijzen van reserve-onderdelen stegen dankzij software. (Foto: Shutterstock)

Renault-Nissan, PSA, Chrysler en Jaguar-Land Rover zouden zeker 1,5 miljard euro meer aan hun onderdelen hebben verdiend door via software de prijzen kunstmatig op te schroeven. Hierbij zou sprake zijn van een prijskartel. Dat melden diverse kranten binnen European Investigative Collaborations, een netwerk van Europese kranten dat gezamenlijk onderzoek doet.

De fabrikanten gebruikten voor het vaststellen van onderdelenprijzen een speciale software, Partneo, die inschatte wat een consument voor het onderdeel zou willen betalen. Het systeem zou in ieder geval gebruikt zijn tussen 2008 en 2013 door de merken Peugeot, Citroën, Renault, Dacia, Nissan, Land Rover en Chrysler, melden De Standaard en de NRC. De prijzen stegen door het gebruik van de software tussen de 9 en 25 procent, met uitschieters tot wel 31.283 procent bij een koppelingspedaal van de Renault Fluence. Voor de analyse door Partneo kostte het onderdeel volgens de informatie van De Standaard 0,35 euro, daarna 109,84 euro.

Rechtszaak

Een gaspedaal voor de eerste generaties van de Dacia modellen Logan en Sandero kende een prijsstijging van 13,69 naar 108,05 euro en bij de Lodgy werd de prijs voor een interieurpaneel door Partneo vastgelegd op 493 in plaats van 79 euro. Ook Peugeot/Citroën paste volgens de documenten Partneo toe. PSA ontkent tegenover De Standaard de software te hebben gebruikt, en Renault meldt dat prijstoenames van gemiddeld vijftien procent, zoals uit de documenten blijkt, niet strookt met hun eigen data.

De bedenker van Partneo, de Franse consultant Laurent Boutboul, heeft in Parijs een rechtszaak aangespannen vanwege het vermeende misbruik van zijn systeem. Hij stelt dat het systeem wordt gebruikt om prijsafspraken te maken, doordat de algoritmes voor de ene fabrikant ook worden toegepast voor het bepalen van de prijs van een concurrerende fabrikant. De zaak wordt gevoerd tegen Accenture, dat zijn softwarepakket in 2010 kocht. Accenture ontkent het misbruik van de software.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.