Toyota reduceert gebruik schaarse grondstoffen in nieuwe elektromotor

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Foto: Shutterstock

Dit meldt Autonews Europe.

Hiermee wil Toyota inspelen op de verwachte tekorten aan zeldzame metalen als neodymium. Neodymium wordt gebruikt voor de productie van magneten; een elektromotor werkt op basis van elektromagnetisme. De Japanse autofabrikant verwacht dat de vraag naar bijvoorbeeld neodymium vanaf 2025 groter zal zijn dan het aanbod. Ook zegt het merk de grondstoffen terbium en dysprosium niet nodig te hebben. In plaats daarvan gebruikt de fabrikant lanthaan en cerium, dat 20 procent goedkoper is. Columnist Arjen de Jong waarschuwt in zijn column Electrifying China voor een te grote macht van China in de ontwikkeling van EV’s.

China is wereldwijd één van de belangrijkste producenten van het zeldzame metaal neodymium, dat behalve voor elektrische auto’s ook voor windturbines wordt gebruikt.

Toyota verwacht in 2030 meer dan 5,5 miljoen EV’s te verkopen en investeert miljarden in de ontwikkeling hiervan.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.