Europese Commissie eist CO2-reductie van 30%

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Vanochtend presenteerde de Europese Commissie de Clean Mobility Package, een pakket aan maatregelen om de CO2-uitstoot terug te dringen.

De uitstootreductie is ten opzichte van de uitstootnorm die is afgesproken voor 2021 en die bedraagt 95 gram voor personenwagens en 147 gram voor bestellers. Daarbij wordt gekeken naar de gemiddelde uitstoot van de verkochte auto’s van een fabrikant. Als fabrikanten de doelstelling niet halen krijgen ze per nieuw verkochte auto een boete van 95 euro per gram overschrijding. Ook mag een auto niet anders presteren tijdens de uitstoottest dan dat het bij normaal dagelijks verkeer doet.

Het vereiste reductiepercentage gaat omlaag als het wagenpark van een autofabrikant in 2025 voor minstens vijftien procent bestaat uit elektrische auto’s of auto’s met een benzine- en dieselmotor die ook elektrisch opgeladen kan worden (plug-ins). In 2030 geldt de korting alleen als dit percentage boven de dertig procent ligt. 

Volgens de commissie profiteren ook Europese consumenten financieel van het voorstel. Op basis van een levensduur van vijftien jaar bedraagt het voordeel voor de consument, volgens de commissie vooral door lagere brandstofkosten, tussen de 600 euro (2025) en 1.500 euro (2030). Bij eigenaren van een besteller loopt dat voordeel op tot 2.300 euro en 3.800 euro (2030). De Europese Commissie maakte ook bekend 800 miljoen euro te investeren in het aanleggen van een netwerk van oplaadstations. Met deze voordelen zou het argument van Acea, dat vorige week stelde dat alleen in rijke landen EV’s worden verkocht en consumenten aankopen doen op basis van economische gronden en EV’s te duur vinden, moeten worden ontkracht.

Realistisch

Volgens eurocommissaris Maros Sefcovic (energie) is er sprake van een ‘ambitieus, maar ook realistisch en niet-ontwrichtend voorstel’. De commissie meldt dat er voor de auto-industrie voldoende tijd is om nieuwe producten te ontwikkelen. Negen Europese landen, waaronder Nederland, drongen aan op een reductie van veertig procent.

Vanuit de milieuhoek klinkt zware kritiek op het voorstel. Volgens de Europese Groenen is een reductie van zestig procent noodzakelijk om Europese klimaatdoelen te halen, meldt het FD. Duitse media schreven dinsdag al dat de auto-industrie de Europese Commissie onder grote druk heeft gezet. Een telefoontje van de Duitse belangenvereniging VDA zou volstaan hebben om de voorstellen af te zwakken. Volgens milieubeweging T&E is vooral het ontbreken van een streng boetebeleid een zwak punt. “Het ontbreken van zware boetemechanismes, bijvoorbeeld voor ontwikkeling van EV’s, maakt het voorstel ineffectief. Wij noemen het een eigen doelpunt”, aldus Greg Archer, directeur Clean Vehicles bij de organisatie. Volgens T&E volstaan de voorstellen niet om de klimaatdoelstellingen te halen. “En daardoor zullen individuele landen en steden restricties gaan opleggen, zoals het bannen van auto’s met verbrandingsmotor en/of het verhogen van belastingen op brandstof.”

Het voorstel moet nog door de Europese Raad en het Europees Parlement. Verwacht wordt dat er in 2019 een definitief voorstel ligt. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.