PSA troeft Renault af bij tolpoort van de péage

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Een zelfsturende Citroën C4 passeert een tolpoort van de péage

De Franse autofabrikanten pakken het probleem aan. Renault maakte afgelopen maandag bekend te gaan samenwerken met Sanef, een beheerder van Franse Autoroutes. De focus ligt daarbij op de manier waarop autonome voertuigen tolpoorten passeren.

Het duurde niet lang voor PSA bekend maakte dat een autonoom rijdende Citroën C4 al een tolpoort was gepasseerd zonder enige tussenkomst van menselijke chauffeurs. Bij het persbericht werd een foto meegestuurd als bewijs.

Lastig obstakel

Tolpoorten blijken lastige obstakels voor autonoom rijdende voertuigen. De belijning op de weg ontbreekt, de poorten zijn erg smal en andere automobilisten maken onverwachte manoeuvres, om snel nog even een kortere rij te pakken. Het zijn typisch omstandigheden waarbij een zelfsturende auto gevaar signaleert, en dus stopt.

De rivaliteit tussen Renault en PSA geeft al aan hoe competitief de ontwikkeling van autonoom rijdende voertuigen is geworden.

‘Miljardenverspilling’

Het Amerikaanse consultancybureau Alixpartners LLP constateert ondertussen dat er miljarden worden verspild bij de ontwikkeling van autonome voertuigen. Er zijn momenteel vijftig grote spelers die autonome software proberen te ontwikkelen, stelt het bureau op basis van een jaarlijks onderzoek. Daarvan winnen er maar drie of vier, dus worden miljarden en miljarden dollars verspild door partijen die op het verkeerde paard hebben gewed.

Straks hebben de verliezers miljarden geïnvesteerd in hun eigen technologie.

Automotive News Europe sprak met John Hoffecker, vice-voorzitter van het consultancybureau. “Traditionele autofabrikanten hebben het moeilijk. Ze moeten opboksen tegen techreuzen als Alphabet (die van Google, niet te verwarren met de leasemaatschappij) en Apple, die niet alleen diepere zakken hebben, maar ook meer geld verdienen om de ontwikkeling van autonome auto’s te bekostigen. Autofabrikanten beloven volledig zelfrijdende auto’s binnen vier jaar. Ze gooien er enorme hoeveelheden geld tegenaan. Straks hebben de verliezers miljarden geïnvesteerd in hun eigen technologie, maar moeten waarschijnlijk toch de techniek kopen van de winnaar van de race.”

Afgelopen jaar zijn er volgens het onderzoek van Alixpartners 195 samenwerkingsverbanden gesloten om zelfrijdende technologie te ontwikkelen. Die kunnen niet allemaal winnen, stelt Hoffecker.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.