Duitsland en Frankrijk trekken EU-registraties omlaag
De vijf grootste autolanden van Europa – Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië – zagen in de afgelopen vijftien maanden de nieuwverkopen stijgen, maar net als in Nederland diende zich vorige maand een dip aan. Gemiddeld genomen dan, want de daling wordt veroorzaakt door de tegenvallende resultaten in Duitsland (-4%) en Frankrijk (-10%). Ook moet er rekening mee worden gehouden dat de maand juli dit jaar twee werkdagen minder telde dan vorig jaar. Maar ook de double digit decline van Europa’s grootste automaker, Volkswagen, is oorzaak van de dip. Het Duitse automerk, met een marktaandeel van 11,6 procent nog altijd het grootste van Europa, zag zijn verkopen vorige maand met 13,9 procent dalen. In de top 20 noteerde Citroën de grootste daling (-16,5%); Dacia (+12,5%) en Kia (+12,9%) zetten daar double digit growth tegenover.
Tot en met juli liggen de registraties 7 procent hoger dan in de eerste zeven maanden van 2015. In totaal werden er 6,7 miljoen nieuwe auto’s in Europa geregistreerd.
Dieselgate-effect
“De autoverkoop kent in de zomer altijd wel een dipje, maar het is duidelijk dat Europa nu het effect voelt van de emissieproblemen bij Volkswagen”, stelt Jato-analist Felipe Munoz. Verder valt hem op dat het suv-segment snel groeit. “De verkoop van suv’s lag 12,5 procent hoger dan vorig jaar en het marktaandeel is inmiddels ruim een kwart van het totaal aantal registraties. Wij verwachten dat dit segment in het verloop van dit jaar verder zal groeien, mede door de komst van nieuwe modellen zoals de gefacelifte Ford Kuga, de nieuwe Mini Countryman en de Dacia Duster.