Duitsland en Frankrijk trekken EU-registraties omlaag

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

De vijf grootste autolanden van Europa – Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië – zagen in de afgelopen vijftien maanden de nieuwverkopen stijgen, maar net als in Nederland diende zich vorige maand een dip aan. Gemiddeld genomen dan, want de daling wordt veroorzaakt door de tegenvallende resultaten in Duitsland (-4%) en Frankrijk (-10%). Ook moet er rekening mee worden gehouden dat de maand juli dit jaar twee werkdagen minder telde dan vorig jaar. Maar ook de double digit decline van Europa’s grootste automaker, Volkswagen, is oorzaak van de dip. Het Duitse automerk, met een marktaandeel van 11,6 procent nog altijd het grootste van Europa, zag zijn verkopen vorige maand met 13,9 procent dalen. In de top 20 noteerde Citroën de grootste daling (-16,5%); Dacia (+12,5%) en Kia (+12,9%) zetten daar double digit growth tegenover.

Tot en met juli liggen de registraties 7 procent hoger dan in de eerste zeven maanden van 2015. In totaal werden er 6,7 miljoen nieuwe auto’s in Europa geregistreerd. 

Dieselgate-effect

“De autoverkoop kent in de zomer altijd wel een dipje, maar het is duidelijk dat Europa nu het effect voelt van de emissieproblemen bij Volkswagen”, stelt Jato-analist Felipe Munoz. Verder valt hem op dat het suv-segment snel groeit. “De verkoop van suv’s lag 12,5 procent hoger dan vorig jaar en het marktaandeel is inmiddels ruim een kwart van het totaal aantal registraties. Wij verwachten dat dit segment in het verloop van dit jaar verder zal groeien, mede door de komst van nieuwe modellen zoals de gefacelifte Ford Kuga, de nieuwe Mini Countryman en de Dacia Duster.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Duitsland en Frankrijk trekken EU-registraties omlaag | Automotive Online

Duitsland en Frankrijk trekken EU-registraties omlaag

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

De vijf grootste autolanden van Europa – Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië – zagen in de afgelopen vijftien maanden de nieuwverkopen stijgen, maar net als in Nederland diende zich vorige maand een dip aan. Gemiddeld genomen dan, want de daling wordt veroorzaakt door de tegenvallende resultaten in Duitsland (-4%) en Frankrijk (-10%). Ook moet er rekening mee worden gehouden dat de maand juli dit jaar twee werkdagen minder telde dan vorig jaar. Maar ook de double digit decline van Europa’s grootste automaker, Volkswagen, is oorzaak van de dip. Het Duitse automerk, met een marktaandeel van 11,6 procent nog altijd het grootste van Europa, zag zijn verkopen vorige maand met 13,9 procent dalen. In de top 20 noteerde Citroën de grootste daling (-16,5%); Dacia (+12,5%) en Kia (+12,9%) zetten daar double digit growth tegenover.

Tot en met juli liggen de registraties 7 procent hoger dan in de eerste zeven maanden van 2015. In totaal werden er 6,7 miljoen nieuwe auto’s in Europa geregistreerd. 

Dieselgate-effect

“De autoverkoop kent in de zomer altijd wel een dipje, maar het is duidelijk dat Europa nu het effect voelt van de emissieproblemen bij Volkswagen”, stelt Jato-analist Felipe Munoz. Verder valt hem op dat het suv-segment snel groeit. “De verkoop van suv’s lag 12,5 procent hoger dan vorig jaar en het marktaandeel is inmiddels ruim een kwart van het totaal aantal registraties. Wij verwachten dat dit segment in het verloop van dit jaar verder zal groeien, mede door de komst van nieuwe modellen zoals de gefacelifte Ford Kuga, de nieuwe Mini Countryman en de Dacia Duster.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.