‘Takata manipuleerde airbagtests’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Volgens commissielid Brian O’Neil zijn er selectief gegevens geschrapt uit de testrapporten die naar Honda gingen. De opgepoetste versies van de rapporten voor Honda zouden vele malen korter zijn dan de verslagen die Takata zelf heeft. “De geschrapte gegevens vermelden niet dat de opblaasmechanismen slecht zijn, maar de overgebleven testresultaten zijn beter. Er is dus selectief in geschrapt.”

Gerommel met testresultaten

In eerdere rechtszaken tegen Takata verklaarden voormalige medewerkers van de Japanse airbagproducent al dat er bij het bedrijf werd gerommeld met testresultaten. Zo zouden onder meer Toyota, Nissan en GM gemanipuleerde testrapporten hebben ontvangen.

Dat er nu ook gesjoemel aan het licht komt met producten die bedoeld waren voor Honda maakt het schandaal rondom Takata nog groter dan het al was. Ook de zoektocht naar een overnamepartner voor het in zwaar weer verkerende bedrijf wordt er niet makkelijker op voorspellen analisten. Wereldwijd werden er tot nu toe ruim 100 miljoen auto’s teruggeroepen vanwege het Takata-opblaasmechanisme dat mogelijk kan exploderen wanneer de airbag wordt opgeblazen. Tot nu toe kwamen er wereldwijd vijftien mensen om het leven door de rondvliegende metaaldeeltjes die vrijkwamen toen hun Takata-airbag opgeblazen werd.