Volvo Car-ceo: 800 duizend auto’s in 2020

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat zegt Samuelsson, de in oktober 2012 van MAN Duitsland overgekomen ceo, in een exclusief interview met Automotive-redacteur Wim Oude Weernink.

2020 is nog zes jaar te gaan maar dan moet Volvo wel 800 duizend auto’s verkopen. Dat is tenminste de doelstelling die het Zweedse merk zich samen met de Chinese eigenaar Geely Motors stelde. Een daling van tien procent in de VS drukte echter de verkopen.

Samuelsson is desondanks voorzichtig optimistisch over het realiseren van deze doelstelling: “We gaan uit van een langetermijn-strategie en willen dit jaar vijf procent groeien.” Een groot deel van de beoogde groei moet uit China komen. “Het potentieel voor Volvo is daar wellicht 200 duizend eenheden.” 

Geen doden
Volgens Samuelsson moet Volvo, dat opereert tussen de grote drie premiummerken en Lexus, werken aan zijn merkimago. “Daarin gaan we meer investeren, met de focus op veiligheid maar ook design dat cool, klassiek en nuchter is.” Het imago van Volvo ligt op het niveau van BMW, zegt de ceo. “Wij gaan uit van onze eigen waarden. Onze nieuwe veiligheidstrategie waarbij vanaf 2020 niemand in een Volvo meer als gevolg van een eventueel ongeval gewond hoeft te raken, is een positieve waarde voor families.”

Maar ook moet het merk hip zijn. “We zijn de eerste die een i-pad ook op het touch screen van de auto kunnen laten draaien”, zegt een trotse Samuelsson.

Samen met Geely
Volvo’s drie jaar geleden aangekondigde productvernieuwing leidt dit jaar tot nieuwe producten, zoals de nieuwe XC90, gebaseerd op Volvo’s eigen SPA (Scalable Product Architecture) platform. “De komende drie jaar lanceren we op dat platform zes nieuwe modellen.” Het SPA is bedoeld voor de grotere modellen als de XC90, S80, V/XC70 en S/V60.

Voor het aanbod in het compacte C-segment werkt Volvo met moedermaatschappij Geely aan het gezamenlijke zogenaamde CMA (Compact Modular Architecture) platform. “Dat is onder andere voor de S/V40-reeks waarop we meer zogenaamde `top hats` willen ontwikkelen.” Samuelsson doelt daarbij op een hatchback, een estate maar mogelijk ook een suv.

Over een afstap naar het nog kleinere B-segment is Samuelsson voorzichtig. “Het CMA-platform is daarvoor wel geschikt maar of we die stap maken kan ik nog niet zeggen.”

V8 uit een viercilinder
In de strijd om CO2-reductie zet Volvo zwaar in op elektrificatie. In Nederland leidde dat vorig jaar tot enorme verkoopcijfers van de V60. Hybride technologie in combinatie met de totaal nieuwe drie- en viercilinder motoren van maximaal 2 liter inhoud wordt de toekomst.

“Met tien procent hybridisatie kunnen we CO2 verlagen en toch een bepaald prestatieniveau rechtvaardigen. Zo werken we aan ultieme V8-prestaties, bijvoorbeeld een auto met 300 pk uit de viercilinder verbrandingmotor plus 75 elektrische kWs voor de grotere modellen. Milde hybridetechniek voor de kleinere 3-cilinder motoren en relevante modellen is ook goed mogelijk.”