Autoverkoop trekt wereldwijd verder aan

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat geldt ook voor Peugeot Citroën, maar met een wereldwijde groei van 2,1% (1,65 miljoen auto’s) bleven de prestaties iets achter bij die van de concurrentie. PSA heeft last van de economische malaise in de traditionele afzetmarkten zoals Spanje (-25%) en Italië (-12%) en moet daarom 0,3% Europees marktaandeel afstaan (nu 13,9%).

VW verkocht 2,53 miljoen Volkswagens; een toename van 12% vergeleken met de eerste helft van 2010. Wolfsburg verwacht bovendien een stijging van de afzet in de zogeheten BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) met zeker 5%. Het concern wil Toyota in 2018 inhalen als grootste autoproducent ter wereld.

De Japanners timmeren echter ook aan de weg, onder andere met de Etios in India. Daarvan zijn er sinds december al 37.000 verkocht en dat is ruim boven verwachting, meldt Toyota dat in 2015 meer dan de helft van al zijn producten in opkomende economieën denkt te slijten. Net als Peugeot Citroën overigens, dat in Rusland een verkoopstijging van 65,5% boekte (35.400 stuks) en in Latijns-Amerika een plus van 21,7% behaalde (154.377 exemplaren). BMW, tot slot, verwacht dit jaar 1,6 miljoen auto’s te verkopen; 100 duizend meer dan eerder aangekondigd. Ook voorspelt BMW een winststijging van 8 tot 10% van de totale omzet.