Column de Vries | De Tesla story
Er is één maar: ik geloof niet in de jubelverhalen over de manier waarop Tesla zijn auto’s online verkoopt. Ze verkopen namelijk niet online. Je kunt ze bestellen, maar daar houdt het op. Verkopen en bestellen zijn twee totaal verschillende zaken.
Als Tesla de orders per fax had willen ontvangen, dan waren massaal de faxen van zolder gehaald. Zo graag wilden de kopers de laatste jaren aan de Tesla. De zeer matige bouwkwaliteit, het beroerde afwerkingsniveau, het dumpen van auto’s op een tochtige kade bij aflevering. Niemand klaagde erover.
Tesla verkoopt geen auto’s online. Bestellen en verkopen zijn verschillende zaken
Zoals ook vrijwel niemand oog had voor de ongeëvenaarde oplaadinfrastructuur die Tesla heeft neergezet. Of de mogelijkheid om elke Tesla op te waarderen via het internet. Daardoor zou een gebruikte Tesla zomaar beter kunnen zijn dan toen hij nog nieuw was. Waarom het allemaal onbelangrijk was? U weet het antwoord: het waren allemaal fiscaal gedreven aankopen. De auto’s werden veelal in Tesla-centers getoond. En ja, als je er dan per se eentje wilde hebben, dan kon alleen online worden gekocht. Of besteld?
Daarom ben ik nog steeds sceptisch. Als andere merken ook volop aan de stekker gaan – inderdaad jaren te laat – dan komt Tesla niet meer weg met zijn slechte klantentevredenheid.
Kan het gemiddelde dealerbedrijf hiervan iets leren? Zeker. De combinatie van online met offline is een combinatie die nog jarenlang ijzersterk kan zijn. Mits de klanten op één staan. Dat geldt offline, en dat geldt ook zeker online. Dus Tesla, heb meer oog voor je klanten, geef ze de service die nodig is om ze te houden, want anders zullen ze straks in de Tesla-centers echt moeten leren verkopen.
Reacties
Hallo Paul, wat je volgens mij als belangrijkste item vergeet te melden is dat Tesla de aanpak ‘Software First’ hanteert.
Het is dus eigenlijk de aftekening van de strijd tussen Ingenieurs en Softwaremakers. Die strijd zijn de Klassiekers niet alleen jaren te laat begonnen, ze liggen nog jaren achter. Gaat in mijn ogen dus niet om de strijd tussen wel/geen showroom, wel/geen goede verkopers. Zie ook het recente Volvo-nieuws. Maar over de adaptie van een compleet andere bouwwijze waarin software centraal staat. Zodat er een veel betere propositie ontstaat. Lijkt erop dat de Chinezen die aanpak ook genomen hebben.
HoI Hans, je hebt helemaal gelijk op dit punt!