Column Adriani | 2030

Column • Ja, nou moet je niet zeuren. Het kan natuurlijk niet elke dag waaien. Wees blij. Jammer dat we ook al een paar weken de zon niet zien, maar hoe konden ze nou weten dat dit het effect van de klimaatverandering zou zijn? Er is nu op onze breedtegraad meer mist en minder zon. Die variabele zat nou eenmaal niet goed in het klimaatmodel.
Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:
Hans Adriani

Ik krijg zojuist het nieuwe industrieschema binnen. De elektrische vrachtwagens van ons transportbedrijf mogen deze maand elke dinsdag, donderdag en vrijdag rijden. Dat is in elk geval een dag vaker dan vorige maand. Toen was er met wat hoge wind meegevoerd Saharazand op de Friesche zonneweide neergeslagen en er met de mist aan vastgeplakt. Opbrengst nul en twee weken schoonmaken. De vrijdag gaat niet. Dat is nu wat vroeger de zondag was. Blijven dinsdag en donderdag over.

Gaan we conservenfabriek de Ruijter redden? Die mocht vorige maand maar drie dagen draaien. Toen was het quotum stroom op. Big Brother zette de toevoer dicht. Nee, voor die vijf pallets gaan we niet rijden. 

Big Brother zet de toevoer dicht

Het transport voor de waterzuiveringsinstallatie dan? Gaat hem ook niet worden. De installatie ligt deze week stil omdat één van de opvangbakken gerepareerd moet worden. En de bouw ligt stil omdat de cementfabriek stil ligt, omdat het onderhoud van de transportbanden stil ligt, omdat de rubberkwaliteit van plantaardig rubber slecht blijkt te zijn.

Trouwens, ik zie net dat cementwagens deze week niet mogen rijden omdat zij verreweg het meeste stroom verbruiken.

Iets zegt mij dat we op de verkeerde weg beland zijn. Elektrisch lijkt mooi op plekken waar veel mensen bij elkaar leven. Natuurlijk niet voor het klimaat, wel voor het lokale milieu. Maar elektriciteit van alleen zon en wind is weggegooid geld. Wat gaat ons helpen? Kernenergie en waterstof? Fossiel? Waar is de heerlijke geur van Castrol uit mijn tweetakt brommertje? De gave lucht van kerosine als ik langs het inmiddels regionale vliegveld Schiphol rijd? Fossiel was zo gek nog niet. Als ze nu pas olie gevonden hadden en het lukte om er benzine van te maken had de hele wereld het omarmd.

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.

Column Adriani | 2030 | Automotive Online

Column Adriani | 2030

Column • Ja, nou moet je niet zeuren. Het kan natuurlijk niet elke dag waaien. Wees blij. Jammer dat we ook al een paar weken de zon niet zien, maar hoe konden ze nou weten dat dit het effect van de klimaatverandering zou zijn? Er is nu op onze breedtegraad meer mist en minder zon. Die variabele zat nou eenmaal niet goed in het klimaatmodel.
Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:
Hans Adriani

Ik krijg zojuist het nieuwe industrieschema binnen. De elektrische vrachtwagens van ons transportbedrijf mogen deze maand elke dinsdag, donderdag en vrijdag rijden. Dat is in elk geval een dag vaker dan vorige maand. Toen was er met wat hoge wind meegevoerd Saharazand op de Friesche zonneweide neergeslagen en er met de mist aan vastgeplakt. Opbrengst nul en twee weken schoonmaken. De vrijdag gaat niet. Dat is nu wat vroeger de zondag was. Blijven dinsdag en donderdag over.

Gaan we conservenfabriek de Ruijter redden? Die mocht vorige maand maar drie dagen draaien. Toen was het quotum stroom op. Big Brother zette de toevoer dicht. Nee, voor die vijf pallets gaan we niet rijden. 

Big Brother zet de toevoer dicht

Het transport voor de waterzuiveringsinstallatie dan? Gaat hem ook niet worden. De installatie ligt deze week stil omdat één van de opvangbakken gerepareerd moet worden. En de bouw ligt stil omdat de cementfabriek stil ligt, omdat het onderhoud van de transportbanden stil ligt, omdat de rubberkwaliteit van plantaardig rubber slecht blijkt te zijn.

Trouwens, ik zie net dat cementwagens deze week niet mogen rijden omdat zij verreweg het meeste stroom verbruiken.

Iets zegt mij dat we op de verkeerde weg beland zijn. Elektrisch lijkt mooi op plekken waar veel mensen bij elkaar leven. Natuurlijk niet voor het klimaat, wel voor het lokale milieu. Maar elektriciteit van alleen zon en wind is weggegooid geld. Wat gaat ons helpen? Kernenergie en waterstof? Fossiel? Waar is de heerlijke geur van Castrol uit mijn tweetakt brommertje? De gave lucht van kerosine als ik langs het inmiddels regionale vliegveld Schiphol rijd? Fossiel was zo gek nog niet. Als ze nu pas olie gevonden hadden en het lukte om er benzine van te maken had de hele wereld het omarmd.

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.