Column de Jong | Kwartetten

Column • Als de fusie tussen FCA en PSA doorgaat, kunnen dealers hun borst natmaken, denkt Automotive-columnist Arjen de Jong: alle merken moeten als een kwartet onder één dak. Maar als je zo’n kwartet hebt, heb je dan eigenlijk wel iets gewonnen?  
Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:
Foto: Automotive

In 2012 schrijft het noodlijdende PSA het grootste verlies uit haar geschiedenis. Diverse bedrijfsonderdelen worden verkocht, Dongfeng Motor Corporation toegevoegd, de Franse staat wordt medeaandeelhouder en er wordt een aandelenemissie gedaan voor een ­financiële injectie.

Begin 2014 komt de Portugees Carlos Tavares aan het roer. Hij saneert modellen waar geen vraag naar is, verkleint de omvang van het personeelsbestand en sluit overtollige en inefficiënte productiefaciliteiten. Volumegroei in China, de introductie van de DS en de verbeterde productkwaliteit hebben de operationele marge dit jaar naar 9,5 procent gestuwd.

In 2017 wordt op sensationele wijze Opel ingelijfd, mede omdat GM het niet uit de rode cijfers wist te krijgen. Onder de vleugels van PSA schrijft het bedrijf uit Rüsselsheim in 2019, na 15 jaar dus, weer zwarte cijfers.

Maar Tavares is realist: hij moet met een PSA-product naar de Amerikaanse markt, want 79 procent van het volume wordt in Europa verkocht en daarmee is het bedrijf te afhankelijk van zijn thuismarkt. Het Jeep-netwerk van FCA in de V.S. voldoet hiervoor prima.

Flirt

Dat verklaart de flirt met FCA. Dit moet een ‘een fusie van gelijken’ worden, zonder gedwongen ontslagen in Italië en Frankrijk. Als de Portugees zich daadwerkelijk aan deze belofte wil houden, is de fusie gedoemd te mislukken. Bij FCA staat het rendement zwaar onder druk, het bedrijf heeft technologisch een achterstand, juridisch hangt het een procedure van GM in de VS boven het hoofd en daarnaast ontving het bedrijf onlangs een boete van 700 miljoen dollar wegens het gebruik van sjoemelsoftware.

Als Tavares zijn belofte houdt, mislukt de fusie

Met het trackrecord van Tavares is een (broodnodige) harde sanering ook eerder te verwachten: kijk maar naar de bij PSA en Opel doorgevoerde herstructurering die de bedrijven er bovenop hielpen.

Als de fusie doorgaat, kunnen de dealers hun borst nat maken. FCA heeft nooit iets laten blijken van een zakelijk ethisch moraal en PSA roeit het laatste restje dealerrendement in aftersales naar zich toe. In Madrid werd dit jaar de eerste PSA  flagshipstore van Europa geopend, want alle merken moeten onder één dak. Dealers zullen moeten gaan kwartetten om de vier merken in hun regio in één hand te krijgen. En als je een kwartet hebt, is het maar te hopen dat PFCA je een klein beetje winst gunt.

Column de Jong | Kwartetten | Automotive Online

Column de Jong | Kwartetten

Column • Als de fusie tussen FCA en PSA doorgaat, kunnen dealers hun borst natmaken, denkt Automotive-columnist Arjen de Jong: alle merken moeten als een kwartet onder één dak. Maar als je zo’n kwartet hebt, heb je dan eigenlijk wel iets gewonnen?  
Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:
Foto: Automotive

In 2012 schrijft het noodlijdende PSA het grootste verlies uit haar geschiedenis. Diverse bedrijfsonderdelen worden verkocht, Dongfeng Motor Corporation toegevoegd, de Franse staat wordt medeaandeelhouder en er wordt een aandelenemissie gedaan voor een ­financiële injectie.

Begin 2014 komt de Portugees Carlos Tavares aan het roer. Hij saneert modellen waar geen vraag naar is, verkleint de omvang van het personeelsbestand en sluit overtollige en inefficiënte productiefaciliteiten. Volumegroei in China, de introductie van de DS en de verbeterde productkwaliteit hebben de operationele marge dit jaar naar 9,5 procent gestuwd.

In 2017 wordt op sensationele wijze Opel ingelijfd, mede omdat GM het niet uit de rode cijfers wist te krijgen. Onder de vleugels van PSA schrijft het bedrijf uit Rüsselsheim in 2019, na 15 jaar dus, weer zwarte cijfers.

Maar Tavares is realist: hij moet met een PSA-product naar de Amerikaanse markt, want 79 procent van het volume wordt in Europa verkocht en daarmee is het bedrijf te afhankelijk van zijn thuismarkt. Het Jeep-netwerk van FCA in de V.S. voldoet hiervoor prima.

Flirt

Dat verklaart de flirt met FCA. Dit moet een ‘een fusie van gelijken’ worden, zonder gedwongen ontslagen in Italië en Frankrijk. Als de Portugees zich daadwerkelijk aan deze belofte wil houden, is de fusie gedoemd te mislukken. Bij FCA staat het rendement zwaar onder druk, het bedrijf heeft technologisch een achterstand, juridisch hangt het een procedure van GM in de VS boven het hoofd en daarnaast ontving het bedrijf onlangs een boete van 700 miljoen dollar wegens het gebruik van sjoemelsoftware.

Als Tavares zijn belofte houdt, mislukt de fusie

Met het trackrecord van Tavares is een (broodnodige) harde sanering ook eerder te verwachten: kijk maar naar de bij PSA en Opel doorgevoerde herstructurering die de bedrijven er bovenop hielpen.

Als de fusie doorgaat, kunnen de dealers hun borst nat maken. FCA heeft nooit iets laten blijken van een zakelijk ethisch moraal en PSA roeit het laatste restje dealerrendement in aftersales naar zich toe. In Madrid werd dit jaar de eerste PSA  flagshipstore van Europa geopend, want alle merken moeten onder één dak. Dealers zullen moeten gaan kwartetten om de vier merken in hun regio in één hand te krijgen. En als je een kwartet hebt, is het maar te hopen dat PFCA je een klein beetje winst gunt.