Column Adriani | Sneu

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

Ze hebben zich geschikt in de gemene deler. Het klimaat verandert en het is hun schuld. Zij doen boete en gaan met de tram. Zij eten geen vlees. Zetten de kachel laag. En vliegen? Die zitten bij hun alleen nog op de lampenkap. Zij hebben geaccepteerd dat het straatbeeld grauw geworden is. Velen hebben lang getwijfeld. “Milieu is toch niet hetzelfde als klimaat?” riepen zij. “De plastic soep in India heeft toch niets met het klimaat te maken?” Het hielp allemaal niets. En toch. Toch is er verzet. Er blijken zaken niet te kloppen. CO­ blijkt iets anders dan vuile lucht.

In plaats van voorlopers zullen ze de geschiedenis in gaan als profiteurs.

“Kijk, daar komt er weer een. Eigenlijk wel sneu”, zegt de man met het hoedje. De vrouw naast hem kijkt de Tesla na. “Wanneer is het eigenlijk begonnen?”, vraagt ze. “Kijk”, begint de man. “Oorspronkelijk hadden de Tesla-rijders de milieuvrienden op hun hand. Elektrisch, weet je wel. Maar na een paar jaar werd duidelijk dat het eigenlijk asocialen waren: zij reden voor een schoon imago, maar waren eigenlijk alleen subsidieslurpers.” De vrouw knikt. Het hoedje vervolgt. “Weet je nog dat wij die enorme verhogingen kregen van de energierekening? Daaruit is toen de Tesla bijnaam sub-aso ontstaan: wij betalen en zij slurpen lekker subsidie.” Weer knikt de vrouw. Ze vraagt: “Hoe zal het met ze aflopen?” Rustig, maar vastberaden antwoordt de man: “In plaats van voorlopers zullen ze de geschiedenis ingaan als profiteurs. Het is nu toch duidelijk dat er niets inzat van een betere wereld? Alleen een narcistische zelfprofilering onder een dekmantel.” Weer knikt de vrouw.

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.

Column Adriani | Sneu | Automotive Online

Column Adriani | Sneu

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

Ze hebben zich geschikt in de gemene deler. Het klimaat verandert en het is hun schuld. Zij doen boete en gaan met de tram. Zij eten geen vlees. Zetten de kachel laag. En vliegen? Die zitten bij hun alleen nog op de lampenkap. Zij hebben geaccepteerd dat het straatbeeld grauw geworden is. Velen hebben lang getwijfeld. “Milieu is toch niet hetzelfde als klimaat?” riepen zij. “De plastic soep in India heeft toch niets met het klimaat te maken?” Het hielp allemaal niets. En toch. Toch is er verzet. Er blijken zaken niet te kloppen. CO­ blijkt iets anders dan vuile lucht.

In plaats van voorlopers zullen ze de geschiedenis in gaan als profiteurs.

“Kijk, daar komt er weer een. Eigenlijk wel sneu”, zegt de man met het hoedje. De vrouw naast hem kijkt de Tesla na. “Wanneer is het eigenlijk begonnen?”, vraagt ze. “Kijk”, begint de man. “Oorspronkelijk hadden de Tesla-rijders de milieuvrienden op hun hand. Elektrisch, weet je wel. Maar na een paar jaar werd duidelijk dat het eigenlijk asocialen waren: zij reden voor een schoon imago, maar waren eigenlijk alleen subsidieslurpers.” De vrouw knikt. Het hoedje vervolgt. “Weet je nog dat wij die enorme verhogingen kregen van de energierekening? Daaruit is toen de Tesla bijnaam sub-aso ontstaan: wij betalen en zij slurpen lekker subsidie.” Weer knikt de vrouw. Ze vraagt: “Hoe zal het met ze aflopen?” Rustig, maar vastberaden antwoordt de man: “In plaats van voorlopers zullen ze de geschiedenis ingaan als profiteurs. Het is nu toch duidelijk dat er niets inzat van een betere wereld? Alleen een narcistische zelfprofilering onder een dekmantel.” Weer knikt de vrouw.

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.