Schoonhovens blik | Schaalvergroten

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

Na een maandenlange rituele dans werd eind december 2016 bekend dat Nationale-Nederlanden branchegenoot Delta Lloyd zal inlijven en dat de merknaam Delta Lloyd na 47 jaar gaat verdwijnen. Nationale-Nederlanden nam, gemeten naar casco premievolume, een bescheiden zevende plaats in, maar het nieuwe Nationale-Nederlanden stijgt met de koop direct door naar plaats twee op de casco premievolumeranglijst, na onbetwist marktleider Achmea en vóór Allianz. Er bestaat weliswaar geen één op één relatie tussen het casco (gestuurde) schadevolume en cascopremie, maar het is wel duidelijk dat er een grote speler ontstaat. Voor schadeherstellers is van belang hoe deze speler in de nabije toekomst gaat acteren. Het gezamenlijk casco premievolume van Delta Lloyd en Nationale-Nederlanden laat, in verhouding tot het totaal casco premievolume van Schadegarant-verzekeraars, zien dat men binnen het collectief van Schadegarant ineens de grootste speler is en zelfs twee keer groter dan nummer twee ASR. Het is een publiek geheim dat Nationale-Nederlanden én Delta Lloyd in het recente verleden de mogelijkheden om schadesturing zelf ter hand te nemen hebben onderzocht. Dit onderzoek komt nu wellicht in een heel ander licht te staan.

Met het nieuwe volume kunnen eisen gesteld of wensen gerealiseerd worden die verder gaan dan tarieven en werkwijze; er kunnen criteria aan worden gekoppeld over het onderscheidend vermogen en het versterken van het merk. Als deze voor de nieuwe nummer twee van ondergeschikt belang zijn, is eigenlijk geen reden om het Schadegarant-collectief te verlaten.

Het onderzoek van NN naar een ander sturingsmodel komt ineens in een ander licht te staan.

De Nederlandsche Bank wijst als toezichthouder van de verzekeraars al geruime tijd op de noodzaak tot sanering en schaalvergroting in de overvolle markt en acht schaalvergroting noodzakelijk om te overleven. In de schadebranche is dat eigenlijk niet anders, maar overnames van deze schaal zijn daar tot op heden niet vertoond. Dit kan op korte termijn veranderen, want 2017 was nog maar net begonnen of het volgende grote nieuwsfeit was daar: de problemen bij Erac, ofwel Care Autoschade. Met Care België juist verkocht aan Belron/Carglass, was wel te verwachten dat er bij het grootste schadebedrijf ook in Nederland veranderingen op til waren, maar dit nieuws kwam toch nog als een verrassing en zal bij leasemaatschappijen die Care als één van hun herstelpartners hebben, rauw op het dak vallen.

Nieuwe eigenaar

De komende dagen/weken zal duidelijk worden of Care behouden blijft en wie de nieuwe eigenaar wordt. In dat kader toch nog even kijken naar Care België, dat onder de vleugels van Carglass België verder gaat. Dit is opmerkelijk omdat de eigenaar van Belron/Carglass, de Belgische Volkwagen/Audi-importeur D’Ieteren, net bekend heeft gemaakt dat men een eigen schadeherstelnetwerk gaat opzetten en feitelijk een concurrent van Care België is.

Care Nederland wordt al langer in verband gebracht met Stern en Van Mossel, maar geen van beiden zit te wachten op zo’n groot aantal vestigingen. Dan is er nog een buitenlandse investeerder die met spoed schadeherstelbedrijven in Nederland zoekt en als ik zo naar de criteria kijk; minimale omvang 2.000 m2, tenminste 2.000 doorgangen per jaar, huurpanden, goede uitrusting en gereedschappen, (redelijk) moderne, of te moderniseren uitstraling en in steden of plaatsen met 50.000 plus inwoners, dan denk ik ogenblikkelijk aan het nu in problemen verkerende schadebedrijf uit Vianen.

Hoge hoed

En toch zou een overname door Belron/Carglass niet onlogisch zijn. Dit zou Carglass veel minder afhankelijk maken van autoruitherstel alleen en de combi met schadeherstel als shop-in-shop zou prima werken. Met Glasgarage heeft Belron al enige shop-in-shop ervaring bij schadeherstellers en deze ervaring plus die van de mogelijke combi met Care in Nederland in België is een prima proeftuin voor Belron in Europa. Of tovert moedermaatschappij Rabobank een ander konijn uit de hoge hoed?

Johan Schoonhoven is voormalig directeur van Schadegarant en tegenwoordig dga van Zilverstad Consultancy.

Schoonhovens blik | Schaalvergroten | Automotive Online

Schoonhovens blik | Schaalvergroten

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

Na een maandenlange rituele dans werd eind december 2016 bekend dat Nationale-Nederlanden branchegenoot Delta Lloyd zal inlijven en dat de merknaam Delta Lloyd na 47 jaar gaat verdwijnen. Nationale-Nederlanden nam, gemeten naar casco premievolume, een bescheiden zevende plaats in, maar het nieuwe Nationale-Nederlanden stijgt met de koop direct door naar plaats twee op de casco premievolumeranglijst, na onbetwist marktleider Achmea en vóór Allianz. Er bestaat weliswaar geen één op één relatie tussen het casco (gestuurde) schadevolume en cascopremie, maar het is wel duidelijk dat er een grote speler ontstaat. Voor schadeherstellers is van belang hoe deze speler in de nabije toekomst gaat acteren. Het gezamenlijk casco premievolume van Delta Lloyd en Nationale-Nederlanden laat, in verhouding tot het totaal casco premievolume van Schadegarant-verzekeraars, zien dat men binnen het collectief van Schadegarant ineens de grootste speler is en zelfs twee keer groter dan nummer twee ASR. Het is een publiek geheim dat Nationale-Nederlanden én Delta Lloyd in het recente verleden de mogelijkheden om schadesturing zelf ter hand te nemen hebben onderzocht. Dit onderzoek komt nu wellicht in een heel ander licht te staan.

Met het nieuwe volume kunnen eisen gesteld of wensen gerealiseerd worden die verder gaan dan tarieven en werkwijze; er kunnen criteria aan worden gekoppeld over het onderscheidend vermogen en het versterken van het merk. Als deze voor de nieuwe nummer twee van ondergeschikt belang zijn, is eigenlijk geen reden om het Schadegarant-collectief te verlaten.

Het onderzoek van NN naar een ander sturingsmodel komt ineens in een ander licht te staan.

De Nederlandsche Bank wijst als toezichthouder van de verzekeraars al geruime tijd op de noodzaak tot sanering en schaalvergroting in de overvolle markt en acht schaalvergroting noodzakelijk om te overleven. In de schadebranche is dat eigenlijk niet anders, maar overnames van deze schaal zijn daar tot op heden niet vertoond. Dit kan op korte termijn veranderen, want 2017 was nog maar net begonnen of het volgende grote nieuwsfeit was daar: de problemen bij Erac, ofwel Care Autoschade. Met Care België juist verkocht aan Belron/Carglass, was wel te verwachten dat er bij het grootste schadebedrijf ook in Nederland veranderingen op til waren, maar dit nieuws kwam toch nog als een verrassing en zal bij leasemaatschappijen die Care als één van hun herstelpartners hebben, rauw op het dak vallen.

Nieuwe eigenaar

De komende dagen/weken zal duidelijk worden of Care behouden blijft en wie de nieuwe eigenaar wordt. In dat kader toch nog even kijken naar Care België, dat onder de vleugels van Carglass België verder gaat. Dit is opmerkelijk omdat de eigenaar van Belron/Carglass, de Belgische Volkwagen/Audi-importeur D’Ieteren, net bekend heeft gemaakt dat men een eigen schadeherstelnetwerk gaat opzetten en feitelijk een concurrent van Care België is.

Care Nederland wordt al langer in verband gebracht met Stern en Van Mossel, maar geen van beiden zit te wachten op zo’n groot aantal vestigingen. Dan is er nog een buitenlandse investeerder die met spoed schadeherstelbedrijven in Nederland zoekt en als ik zo naar de criteria kijk; minimale omvang 2.000 m2, tenminste 2.000 doorgangen per jaar, huurpanden, goede uitrusting en gereedschappen, (redelijk) moderne, of te moderniseren uitstraling en in steden of plaatsen met 50.000 plus inwoners, dan denk ik ogenblikkelijk aan het nu in problemen verkerende schadebedrijf uit Vianen.

Hoge hoed

En toch zou een overname door Belron/Carglass niet onlogisch zijn. Dit zou Carglass veel minder afhankelijk maken van autoruitherstel alleen en de combi met schadeherstel als shop-in-shop zou prima werken. Met Glasgarage heeft Belron al enige shop-in-shop ervaring bij schadeherstellers en deze ervaring plus die van de mogelijke combi met Care in Nederland in België is een prima proeftuin voor Belron in Europa. Of tovert moedermaatschappij Rabobank een ander konijn uit de hoge hoed?

Johan Schoonhoven is voormalig directeur van Schadegarant en tegenwoordig dga van Zilverstad Consultancy.