Column Oude Weernink | EuroNCAP verbruiktest

Redactie Redactie
• Laatste update:

De Japanners werden niet veroordeeld voor onjuiste (want te gunstig voorgespiegelde) informatie over benzineverbruik van de Yaris hybride. Het was ook te gek voor woorden dat een fabrikant zich moest verantwoorden voor informatie die door de Brusselse autoriteiten wettelijk is voorgeschreven.

Toch moet de industrie conclusies uit deze zaak trekken. De altijd extreem gunstige EU-verbruik/CO2-uitstootwaarden missen elke realiteitszin en zouden daarom feitelijk niet kunnen – nee, niet gebruikt mogen worden. Al eerder wezen consumentenorganisaties en media – de programma’s van Kassa en Radar voorop – er terecht op dat de autokoper in feite wordt voorgelogen. Maar ook de overheid heeft boter op het hoofd, want die zou beter moeten weten in haar streven om de CO2-emissie te verlagen. Kan een lagere fiscale bijtelling op basis van niet haalbare CO2-reductie in de praktijk eigenlijk wel door de beugel?

`Hyundai en Kia moesten diep in de buidel tasten.`

De daarvoor gehanteerde EU-verbruiksnorm – beter bekend als de New European Driving Cycle – dateert uit de jaren negentig en wordt over een paar jaar (2017 is de meest gehoorde ingangsdatum) vervangen door een zwaardere en meer realistische testprocedure (Worldwide harmonized Light Vehicle Test Procedure). Dat mag goed nieuws zijn voor een meer transparante theoretische onderlinge vergelijkingsnorm, de consument zal daarmee wederom op het verkeerde been worden gezet. De nieuwe test gaat namelijk opnieuw voorbij aan de rijpraktijk van alledag.

In de Verenigde Staten, waar de consumentenbescherming veel verder gaat dan in Europa, hebben enkele fabrikanten al een stevige tik op de vingers gekregen inzake onjuist opgegeven verbruikcijfers. Met name Hyundai en Kia moesten diep in de buidel tasten om eigenaars van enkele modellen te compenseren voor een hoger benzineverbruik dan waarop ze volgens advertenties konden rekenen: 353 dollar voor iedere Hyundai-koper en 667 voor iedere Kia-koper. Het totale compensatiebedrag liep op tot 775 miljoen dollar.

Amerika`s machtige Environmental Protection Agency heeft inmiddels ook andere modellen, waaronder Honda`s Civic Hybrid en de Ford C-Max Hybrid, aangepakt. En Canada volgt het voorbeeld van de VS.

`Bij de eerste EuroNCAP testen stond de industrie op zijn kop.`

Één conclusie ligt voor de hand: fabrikanten mogen de onrealistische EU-verbruikscijfers niet meer in hun advertenties vermelden, zelfs niet met een zogenaamde disclaimer – een vrijwaring voor het werkelijke verbruik. Maar de consument zou nog meer gediend zijn met een reële praktijkverbruikscyclus. Niet opgesteld en uitgevoerd door Brussel en de fabrikanten maar door onafhankelijke instanties. Analoog aan de EuroNCAP crashtest.

Ja, inderdaad. Toen die instantie vijftien jaar geleden de eerste botsproeven uitvoerde en gerenommeerde merken en modellen qua veiligheid door het ijs zakten, stond de industrie op zijn kop. Nu is de uitkomst van een EuroNCAP test de norm voor elke autofabrikant. Een EuroNCAP Consumption Test lijkt mij daarom een nieuwe uitdaging om de consument eerlijker voor te lichten en fabrikanten een beetje scherper te maken bij de constructie van zuinige auto’s.

Wim Oude Weernink is freelance automotive-journalist. Hij schrijft op regelmatige basis online een column voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.