Plan-IT: ‘Dat partijen onze software na willen maken, zien we als compliment’
Bij het bedrijf achter onderhoudsplanner Plan-IT zijn ze niet zo van de borstklopperij, maar als meer dan 60 procent van de merkdealers met je product werkt en recentelijk de 4 miljoenste online afspraak via het plansysteem is gemaakt, dan mag je gerust van een succes spreken. Het is zodoende niet zo vreemd dat andere partijen hun pijlen op Plan-IT hebben gericht.
Waar het online maken van een onderhoudsafspraak een paar jaar geleden vooral gebeurde als men een garage telefonisch niet kon bereiken, is het tegenwoordig de norm volgens Leon Wonnink, sales manager bij Plan-IT (links op de foto). “Vijf jaar geleden werd nog maar 25 procent van de online afspraken tijdens kantoortijd gemaakt, nu is dat al 75 procent. Het online inplannen heeft voor klanten als voordeel dat ze het tijdens werktijd kunnen doen en voor garages als voordeel dat de druk op de werkplaatsreceptie significant minder wordt. De receptionist krijgt minder telefoon, waardoor zijn dagelijkse werkzaamheden beter en efficiënter kunnen worden afgehandeld. Ook hoeft de receptionist het gesprek met de klant niet te onderbreken omdat de telefoon gaat.”
Voorop
Volgens Julian Hendriks, directeur bij het bedrijf, loopt Nederland ver voorop qua digitalisatie. Het bedrijf slaat zijn vleugels desalniettemin steeds meer uit internationaal. “We zijn in gesprek met partijen uit Scandinavië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en het Midden-Oosten. Vorig jaar hebben we uitgebreid in Duitsland en België en Turkije en Zwitserland.” Tot voor kort richtte het bedrijf zijn pijlen vooral op merkdealers, maar dankzij de samenwerking met Vinacles kan men met GMS 2drive ook de universele bedrijven bedienen. “We zien dat partijen ons proberen na te maken, maar dat zien we als compliment. Ook zien we dat partners ons opzoeken, in plaats van andersom”, aldus Hendriks. Plan-IT is inmiddels ook uitgerold naar de truckmarkt, de campers en de tweewielers. “Dat is toch wel een heel ander verhaal. Waar een personenauto twee tot drie uur in de werkplaats staat, is dat bij een vrachtwagen soms twee tot drie dagen”, aldus Wonnink. “Het verschil is dat wij bij de planning ook naar de kwalificaties van de monteurs kijken, zodat de planning is afgestemd op de daadwerkelijke beschikbaarheid van bijvoorbeeld een APK-specialist.”
Extra uren én onderdelen
Opmerkelijk is de groei van Plan-IT in de tweewielerbranche. Hendriks: “Voorheen was het werkaanbod dusdanig dat een plansysteem niet noodzakelijk werd bevonden. Nu zien wij echter ook daar een kentering naar efficiënter werken. Immers, het is een eenvoudige rekensom: door een betere planning worden er meer uren verkocht, en meer uren betekent meer onderdelen, dus meer omzet.”Daarbij is er zelfs de mogelijkheid om klanten een ‘last minute’-korting te bieden, zodat de allerlaatste beschikbare uren mooi worden opgevuld voor een maximale efficiency.