Rodi-onderzoek 2020: Importeurs scoren iets beter

Kennisbank | Dealers willen meepraten

Kennisbank • De afstand tussen de beste en de slechtst scorende importeurs is afgelopen jaar groter geworden. Dat blijkt uit het Bovag Relatie Onderzoek tussen dealers en Importeurs (Rodi) 2020.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
BMW scoort wederom hoog in het Rodi-onderzoek. Bert de Kroon (l), voorzitter Bovag Autodealers en Martin Hegeman (r) voorzitter BMW/Mini Dealervereniging, reiken de prijs uit aan Stefanie Wurst, managing director BMW Group Nederland. (Foto: Bovag))

Dat 2020 een uitzonderlijk jaar was door de coronacrisis, komt ook terug in de resultaten van het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur (Rodi). Gemiddeld ging de waardering van dealers voor hun importeur(s) vorig jaar met 0,1 punt omhoog, waarmee het waarderingscijfer gemiddeld op een 6,6 uitkomt. Dat is nog helemaal niet zo verkeerd gezien de omstandigheden vorig jaar, stelde Geert Brummelhuis, manager Bovag Autodealers, onlangs in een uitzending van Studio Automotive.

Ver uit elkaar

Opvallend in het Rodi 2020 is dat de verschillen tussen goed en slecht scorende importeurs behoorlijk ver uit elkaar liggen. De importeurs worden op talloze aspecten beoordeeld, maar volgens Brummelhuis is vooral van belang dat dealers gehoord worden door hun importeur. Dealers willen tenminste het gevoel hebben dat er naar ze geluisterd wordt in de besluitvorming en dat er rekening met ze wordt gehouden.

rodi onderzoek mobility media 2021 foto automotive bron bovag rodi

Als we er een aantal volgens Brummelhuis essentiële criteria uithalen, dan valt het verschil tussen de winnaar en verliezer extra op. Zo scoort BMW ver boven het gemiddelde waar het gaat om de winstmogelijkheden op lange termijn, terwijl Citroën daarop niet hoger komt dan een 2,8. Waar het gaat om het profijt van de afspraken voor fleet- en leaseverkoop, zit Citroën met een 4,8 redelijk dicht op het gemiddelde (5,2). BMW scoort hier met een 7,2 een ruime voldoende. Ook krijgen BMW-dealers klaarblijkelijk veel inbreng bij beslissingen (de importeur scoort hier een 8,9), terwijl Citroën hier van zijn dealers een 1,6 krijgt.

Afstand

De top 3 van best scorende merken bestaat, evenals in 2018 en 2019, uit dezelfde drie Duitse merken met op nummer één BMW/Mini met een 9,2, gevolgd door Volkswagen (8,9) en Audi (8,6). De waardering voor BMW is afgelopen jaar met 0,7 procentpunt gestegen, waarmee de afstand met de nummers twee en drie groter wordt. Het cijfer van Volkswagen steeg met 0,8 procentpunt, terwijl Audi met 0,5 procentpunt is gestegen.

Dealers willen het gevoel hebben dat er naar ze wordt geluisterd

Onderaan de ranglijst bungelen de Stellantis-merken, met serieuze onvoldoendes. Citroën krijgt het laagste cijfer (3,7), maar ook Fiat (3,8) en Opel (4,4) scoren ruim onvoldoende.

Het merk dat de grootste sprong vooruit maakte in waardering is Volvo: dat scoorde 1,4 punten hoger en kwam uit op een 8. Alfa Romeo, Daihatsu, DS en Jeep zijn niet meegenomen in de ranglijst vanwege een te lage respons. En, Dacia en Renault (6,6) zijn dit jaar samengevoegd in de resultaten.

De cijfers

10.277 elektrische auto’s zijn er over de afgelopen 5 maanden geregistreerd, 11,6 procent minder dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit cijfers van het RDC. De Skoda Enyaq is de meest geregistreerde EV met 1.209 stuks,.

127 duizend occasions zijn er in de maand mei door autobedrijven aan consumenten verkocht, een stijging van 5,6 procent ten opzichte van mei 2020. Dat meldt VWE. Over de eerste 5 maanden werden er ruim 595 duizend occasions aan consumenten verkocht (+ 10,8%).

25.601 nieuwe auto’s zijn er geregistreerd in de maand mei, maar liefst 72,5 procent meer dan dezelfde maand in 2020. In totaal komt de teller na vijf maanden op 130 duizend nieuwe auto’s, 2,4 procent minder dan vorig jaar.

Zie www.automotive­kennisbank.nl voor actuele cijfers en trends.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Kennisbank | Dealers willen meepraten | Automotive Online
Rodi-onderzoek 2020: Importeurs scoren iets beter

Kennisbank | Dealers willen meepraten

Kennisbank • De afstand tussen de beste en de slechtst scorende importeurs is afgelopen jaar groter geworden. Dat blijkt uit het Bovag Relatie Onderzoek tussen dealers en Importeurs (Rodi) 2020.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
BMW scoort wederom hoog in het Rodi-onderzoek. Bert de Kroon (l), voorzitter Bovag Autodealers en Martin Hegeman (r) voorzitter BMW/Mini Dealervereniging, reiken de prijs uit aan Stefanie Wurst, managing director BMW Group Nederland. (Foto: Bovag))

Dat 2020 een uitzonderlijk jaar was door de coronacrisis, komt ook terug in de resultaten van het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur (Rodi). Gemiddeld ging de waardering van dealers voor hun importeur(s) vorig jaar met 0,1 punt omhoog, waarmee het waarderingscijfer gemiddeld op een 6,6 uitkomt. Dat is nog helemaal niet zo verkeerd gezien de omstandigheden vorig jaar, stelde Geert Brummelhuis, manager Bovag Autodealers, onlangs in een uitzending van Studio Automotive.

Ver uit elkaar

Opvallend in het Rodi 2020 is dat de verschillen tussen goed en slecht scorende importeurs behoorlijk ver uit elkaar liggen. De importeurs worden op talloze aspecten beoordeeld, maar volgens Brummelhuis is vooral van belang dat dealers gehoord worden door hun importeur. Dealers willen tenminste het gevoel hebben dat er naar ze geluisterd wordt in de besluitvorming en dat er rekening met ze wordt gehouden.

rodi onderzoek mobility media 2021 foto automotive bron bovag rodi

Als we er een aantal volgens Brummelhuis essentiële criteria uithalen, dan valt het verschil tussen de winnaar en verliezer extra op. Zo scoort BMW ver boven het gemiddelde waar het gaat om de winstmogelijkheden op lange termijn, terwijl Citroën daarop niet hoger komt dan een 2,8. Waar het gaat om het profijt van de afspraken voor fleet- en leaseverkoop, zit Citroën met een 4,8 redelijk dicht op het gemiddelde (5,2). BMW scoort hier met een 7,2 een ruime voldoende. Ook krijgen BMW-dealers klaarblijkelijk veel inbreng bij beslissingen (de importeur scoort hier een 8,9), terwijl Citroën hier van zijn dealers een 1,6 krijgt.

Afstand

De top 3 van best scorende merken bestaat, evenals in 2018 en 2019, uit dezelfde drie Duitse merken met op nummer één BMW/Mini met een 9,2, gevolgd door Volkswagen (8,9) en Audi (8,6). De waardering voor BMW is afgelopen jaar met 0,7 procentpunt gestegen, waarmee de afstand met de nummers twee en drie groter wordt. Het cijfer van Volkswagen steeg met 0,8 procentpunt, terwijl Audi met 0,5 procentpunt is gestegen.

Dealers willen het gevoel hebben dat er naar ze wordt geluisterd

Onderaan de ranglijst bungelen de Stellantis-merken, met serieuze onvoldoendes. Citroën krijgt het laagste cijfer (3,7), maar ook Fiat (3,8) en Opel (4,4) scoren ruim onvoldoende.

Het merk dat de grootste sprong vooruit maakte in waardering is Volvo: dat scoorde 1,4 punten hoger en kwam uit op een 8. Alfa Romeo, Daihatsu, DS en Jeep zijn niet meegenomen in de ranglijst vanwege een te lage respons. En, Dacia en Renault (6,6) zijn dit jaar samengevoegd in de resultaten.

De cijfers

10.277 elektrische auto’s zijn er over de afgelopen 5 maanden geregistreerd, 11,6 procent minder dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit cijfers van het RDC. De Skoda Enyaq is de meest geregistreerde EV met 1.209 stuks,.

127 duizend occasions zijn er in de maand mei door autobedrijven aan consumenten verkocht, een stijging van 5,6 procent ten opzichte van mei 2020. Dat meldt VWE. Over de eerste 5 maanden werden er ruim 595 duizend occasions aan consumenten verkocht (+ 10,8%).

25.601 nieuwe auto’s zijn er geregistreerd in de maand mei, maar liefst 72,5 procent meer dan dezelfde maand in 2020. In totaal komt de teller na vijf maanden op 130 duizend nieuwe auto’s, 2,4 procent minder dan vorig jaar.

Zie www.automotive­kennisbank.nl voor actuele cijfers en trends.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.