In de wandelgangen van de beurs werd er veel gesproken over de ambities van autofabrikant PSA

Succesvolle kalibratie voor Equip Auto

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De getoonde innovaties zaten vooral in kalibratiesystemen. (Foto: Shutterstock)

De Franse aftermarketvakbeurs Equip Auto, die begin oktober plaatsvond, trok ongeveer 100 duizend bezoekers en 1.200 exposanten naar de Paris Porte de Versailles. Een stijging van respectievelijk 22 en 30 procent, aldus de organisatie (hoewel enigszins arbitrair). Een opsteker voor de organisatie, die in 2017 zijn doelstelling om 100 duizend bezoekers binnen te halen, niet wist te realiseren. “We zijn back in business”, zegt ceo Philippe Baudin van de Equip Auto.

Hoewel hij spreekt van een internationale vakbeurs, blijft Frans de voertaal, ook tijdens het Gala-diner waarop de winnaars van de Trophee d’Ors, de vakprijzen voor innovatieve producten en diensten, in het zonnetje werden gezet. Eén van die winnaars was de Techpro 360, een kalibratiesysteem van Mahle. Dit soort systemen zijn bedoeld om de camera’s en sensoren ‘goed te zetten’, zodat de rijhulpsystemen wel de juiste afstanden en rijlijnen pakken. Deze apparatuur werkt in de basis hetzelfde: wielklemmen voor de voor- en achterwielen, een kalibratieframe voor de auto waarop een ‘ballenbord’ wordt geplaatst voor camerakalibratie, en een spiegelbord voor de radarsensorkalibratie. Via een laser wordt de afstand bepaald tussen de wielen (vandaar de wielklemmen) en de voorkant van de auto en het kalibratieframe. Dit frame moet loodrecht op de auto staan en de afstand tot aan de voorkant van het voertuig is opgegeven door de fabrikant. Door de afstand tussen beide voorwielen en het kalibratieframe te meten, kan worden bepaald of de positie van de auto ten opzichte van het frame goed is. Bij radarkalibratie wordt vrijwel altijd uitgegaan van de achteras, omdat die de rijrichting van het voertuig bepaalt.

Lobby

Het unieke aan het systeem van Mahle is dat er geen ballenborden – er zijn verschillende systemen per autofabrikant – meer worden gebruikt, maar een scherm waarop het bord wordt geprojecteerd. “Hiermee worden in één keer driehonderd systemen afgedekt”, claimt de leverancier. Het systeem past grotendeels de positie van het scherm ten opzichte van het voertuig zelf aan, zowel of het in het midden staan als de hoek ten opzichte van de auto. Hierbij dus geen gedoe met verschillende borden, maar via automatische updates krijgt de garagist toegang tot nieuwe systemen als die er zijn. “Met dit systeem kan binnen tien minuten een kalibratie worden uitgevoerd, waar traditionele systemen wel drie kwartier nodig hebben”, stelt salesmanager Gert-Jan Evers. “Het voordeel van het scherm is dat hij door in- en uit te zoomen, ook een verdere afstand kan simuleren. Als er voor een kalibratie twee afstanden moeten worden genomen, hoef je dus niets te verplaatsen.”

stormmesandMahle had wel wat lobbywerk nodig, want het systeem kalibreert vanaf de vooras, waar andere systemen zowel op de voor- als achteras meten. “Er wordt beweerd dat radarsensoren alleen via de achteras te meten zijn, maar Mahle heeft aangetoond dat dit niet hoeft. Daar zijn diverse testen voor gedaan, en het systeem is goedgekeurd door de Franse branchevereniging”, zegt Evers. Andere leveranciers blijven voorlopig met borden werken, omdat dit in de voorschriften van de fabrikanten staat.

Nauwkeuriger

Ook Bosch introduceerde een verbeterd systeem, de DAS 3000. De uitlijning op de rij-as gebeurt op basis van 3D-technologie “driemaal nauwkeuriger dan een reguliere laserpositionering” en er kan – vooralsnog alleen voor de VAG-groep en Alfa Romeo – worden volstaan met één bord: horizontaal voor de camerakalibratie en verticaal voor de kalibratie van de radarsensoren. Bosch claimt dat het systeem de kalibratie wel 60 procent sneller kan uitvoeren dan andere systemen, met een meetprecisie die 3-6 keer hoger ligt.

texa calibrationTexa zocht de verbetering onder andere in de wielklemmen, die niet langer op de velg maar op de band kunnen worden gemonteerd – en dat scheelt kleine schades. Texa concentreert zich met het systeem op de achteras. “Die bepaalt immers de rijlijn van de auto”, aldus René van Arkel, productmanager bij Texa-importeur Explora. “Wij houden ons aan de fabrieksvoorschriften: die stellen dat je moet kalibreren met borden, dus niet via een scherm.”

Wandelgangen

In de wandelgangen van de beurs werd er veel gesproken over de ambities van autofabrikant PSA om de universele aftermarket (IAM) te betreden. Inmiddels is het netwerk van aangesloten universele autobedrijven bij garageformule Eurorepar flink uitgebreid, en volgend jaar worden via de distributietak Distrigo naast PSA-onderdelen ook die van Opel centraal geleverd. De ambities zijn niet mals: binnen drie jaar moet garageformule Eurorepar bij de grootste garageformules per land behoren – zo niet de grootste zijn. En Distrigo moet dan de concurrentie aankunnen met de grote onderdelendistributeurs als LKQ, Stahlgruber, Groupauto en Autodis.

mahle aftermarket techpro adasOm dat laatste te realiseren, zijn er inmiddels ook leveringsovereenkomsten met in totaal zo’n dertig IAM-leveranciers waaronder Valeo, Hella, Saint-Gobain, Garrett en NTN-SNR. Op die manier moeten aanbod en dekking worden verruimd. De dekking van de eigen Eurorepar-onderdelendelen beslaan gemiddeld 90 procent van het Europese wagenpark. De prijzen liggen volgens Delphine Lafon-Degrange, aftermarketdirecteur PSA, gemiddeld 15 procent lager dan die van de ‘supplier brands’. Ook wordt het portfolio uitgebreid met subbrand Renew voor re-used (vooral plaatdelen) en reman-onderdelen. Er is een nieuwe online catalogus gelanceerd, Service Box, waarop onderdelensoorten te bestellen zijn; ook die van de supplier brands.

‘In de wandelgangen wordt veel gesproken over de ambities van autofabrikanten om de universele aftermarket te betreden

Inmiddels heeft Distrigo 130 distributiecentra in Europa en verder in Brazilië, Argentinië en China – en binnenkort ook in Turkije. Het garageconcept Eurorepar is een “booster” voor de verkoop van onderdelen, stelt Lafon-Degrange. Het telt nu 4.500 leden in 25 landen. Dat moeten er in 2023 10 duizend zijn.

Niet op zichzelf

De opkomst van Distrigo staat niet op zichzelf, zo constateert onder andere inkoopclub Nexus tijdens de officiële lancering van Marktparts.com, tijdens de Equip Auto. Steeds meer autofabrikanten proberen met eigen budgetmerken of door overnames een graantje mee te pikken van de universele onderhoudsmarkt. Hun eigen dealernetwerk is doorgaans gericht op nieuwere auto’s, tot vier jaar oud. En in dat segment neemt de onderhoudsbehoefte steeds verder af.

Internationaal

euroreparHet internationale karakter van de beurs – 60 procent van de exposanten kwam dit keer van buiten Frankrijk– kenmerkt zich vooral in het feit dat deze internationale exposanten via Frankrijk op zoek zijn naar klanten in de Franstalige Noord-Afrikaanse regio. Ook vanuit Nederland was een aantal exposanten aanwezig, waarvan een deel zich hadden verenigd op de Holland House stand. “De Nederlandse aftermarketleveranciers Eurol, Ganzeboom Transmissies, Kavo Parts, Kawe en NRF blikken terug op een geslaagde Equip Auto 2019”, schrijven ze in een gezamenlijk bericht. “Equip Auto is een internationale vakbeurs, maar de bezoekers zijn nog steeds hoofdzakelijk afkomstig van Frankrijk en van Franstalige Afrikaanse landen. Die doelgroep verbindt de deelnemers, die van elkaars netwerk gebruik maken en dankzij de gezamenlijke stand tegen lagere kosten.”

Hollands nieuws

De Nederlandse leverancier van Aziatische onderdelen, Kavo Parts, breidt zijn schokdemperaanbod uit met Europese auto’s. Dat vertelde exportmanager Patrick Stormmesand aan Automotive tijdens de Equip Auto, waar Kavo Parts met andere Nederlandse leveranciers op de Holland House stand aanwezig is. “Nadat we afgelopen voorjaar schokdempers voor Aziatische merken in ons gamma hebben opgenomen, kregen we steeds vaker de vraag of we ook voor Europese auto’s schokdempers kunnen leveren. Nu krijgen we die vraag bij andere producten ook wel eens, maar in de meeste gevallen is het concurrentieveld dan groter en een afnamegarantie heb je niet. Op de markt voor schokdempers zijn echter relatief weinig merken actief die een laaggeprijsd alternatief voor de premiummerken bieden”, aldus Stormmesand.
De schokdempers voor Aziatische auto’s lopen goed – Stormmesand spreekt van “de beste lancering ooit”, maar cijfers geeft hij niet. “Die houd ik liever voor mezelf, maar we zijn er tevreden mee.” De Europese schokdempers worden in het eerste kwartaal van 2020 toegevoegd.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Succesvolle kalibratie voor Equip Auto | Automotive Online
In de wandelgangen van de beurs werd er veel gesproken over de ambities van autofabrikant PSA

Succesvolle kalibratie voor Equip Auto

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De getoonde innovaties zaten vooral in kalibratiesystemen. (Foto: Shutterstock)

De Franse aftermarketvakbeurs Equip Auto, die begin oktober plaatsvond, trok ongeveer 100 duizend bezoekers en 1.200 exposanten naar de Paris Porte de Versailles. Een stijging van respectievelijk 22 en 30 procent, aldus de organisatie (hoewel enigszins arbitrair). Een opsteker voor de organisatie, die in 2017 zijn doelstelling om 100 duizend bezoekers binnen te halen, niet wist te realiseren. “We zijn back in business”, zegt ceo Philippe Baudin van de Equip Auto.

Hoewel hij spreekt van een internationale vakbeurs, blijft Frans de voertaal, ook tijdens het Gala-diner waarop de winnaars van de Trophee d’Ors, de vakprijzen voor innovatieve producten en diensten, in het zonnetje werden gezet. Eén van die winnaars was de Techpro 360, een kalibratiesysteem van Mahle. Dit soort systemen zijn bedoeld om de camera’s en sensoren ‘goed te zetten’, zodat de rijhulpsystemen wel de juiste afstanden en rijlijnen pakken. Deze apparatuur werkt in de basis hetzelfde: wielklemmen voor de voor- en achterwielen, een kalibratieframe voor de auto waarop een ‘ballenbord’ wordt geplaatst voor camerakalibratie, en een spiegelbord voor de radarsensorkalibratie. Via een laser wordt de afstand bepaald tussen de wielen (vandaar de wielklemmen) en de voorkant van de auto en het kalibratieframe. Dit frame moet loodrecht op de auto staan en de afstand tot aan de voorkant van het voertuig is opgegeven door de fabrikant. Door de afstand tussen beide voorwielen en het kalibratieframe te meten, kan worden bepaald of de positie van de auto ten opzichte van het frame goed is. Bij radarkalibratie wordt vrijwel altijd uitgegaan van de achteras, omdat die de rijrichting van het voertuig bepaalt.

Lobby

Het unieke aan het systeem van Mahle is dat er geen ballenborden – er zijn verschillende systemen per autofabrikant – meer worden gebruikt, maar een scherm waarop het bord wordt geprojecteerd. “Hiermee worden in één keer driehonderd systemen afgedekt”, claimt de leverancier. Het systeem past grotendeels de positie van het scherm ten opzichte van het voertuig zelf aan, zowel of het in het midden staan als de hoek ten opzichte van de auto. Hierbij dus geen gedoe met verschillende borden, maar via automatische updates krijgt de garagist toegang tot nieuwe systemen als die er zijn. “Met dit systeem kan binnen tien minuten een kalibratie worden uitgevoerd, waar traditionele systemen wel drie kwartier nodig hebben”, stelt salesmanager Gert-Jan Evers. “Het voordeel van het scherm is dat hij door in- en uit te zoomen, ook een verdere afstand kan simuleren. Als er voor een kalibratie twee afstanden moeten worden genomen, hoef je dus niets te verplaatsen.”

stormmesandMahle had wel wat lobbywerk nodig, want het systeem kalibreert vanaf de vooras, waar andere systemen zowel op de voor- als achteras meten. “Er wordt beweerd dat radarsensoren alleen via de achteras te meten zijn, maar Mahle heeft aangetoond dat dit niet hoeft. Daar zijn diverse testen voor gedaan, en het systeem is goedgekeurd door de Franse branchevereniging”, zegt Evers. Andere leveranciers blijven voorlopig met borden werken, omdat dit in de voorschriften van de fabrikanten staat.

Nauwkeuriger

Ook Bosch introduceerde een verbeterd systeem, de DAS 3000. De uitlijning op de rij-as gebeurt op basis van 3D-technologie “driemaal nauwkeuriger dan een reguliere laserpositionering” en er kan – vooralsnog alleen voor de VAG-groep en Alfa Romeo – worden volstaan met één bord: horizontaal voor de camerakalibratie en verticaal voor de kalibratie van de radarsensoren. Bosch claimt dat het systeem de kalibratie wel 60 procent sneller kan uitvoeren dan andere systemen, met een meetprecisie die 3-6 keer hoger ligt.

texa calibrationTexa zocht de verbetering onder andere in de wielklemmen, die niet langer op de velg maar op de band kunnen worden gemonteerd – en dat scheelt kleine schades. Texa concentreert zich met het systeem op de achteras. “Die bepaalt immers de rijlijn van de auto”, aldus René van Arkel, productmanager bij Texa-importeur Explora. “Wij houden ons aan de fabrieksvoorschriften: die stellen dat je moet kalibreren met borden, dus niet via een scherm.”

Wandelgangen

In de wandelgangen van de beurs werd er veel gesproken over de ambities van autofabrikant PSA om de universele aftermarket (IAM) te betreden. Inmiddels is het netwerk van aangesloten universele autobedrijven bij garageformule Eurorepar flink uitgebreid, en volgend jaar worden via de distributietak Distrigo naast PSA-onderdelen ook die van Opel centraal geleverd. De ambities zijn niet mals: binnen drie jaar moet garageformule Eurorepar bij de grootste garageformules per land behoren – zo niet de grootste zijn. En Distrigo moet dan de concurrentie aankunnen met de grote onderdelendistributeurs als LKQ, Stahlgruber, Groupauto en Autodis.

mahle aftermarket techpro adasOm dat laatste te realiseren, zijn er inmiddels ook leveringsovereenkomsten met in totaal zo’n dertig IAM-leveranciers waaronder Valeo, Hella, Saint-Gobain, Garrett en NTN-SNR. Op die manier moeten aanbod en dekking worden verruimd. De dekking van de eigen Eurorepar-onderdelendelen beslaan gemiddeld 90 procent van het Europese wagenpark. De prijzen liggen volgens Delphine Lafon-Degrange, aftermarketdirecteur PSA, gemiddeld 15 procent lager dan die van de ‘supplier brands’. Ook wordt het portfolio uitgebreid met subbrand Renew voor re-used (vooral plaatdelen) en reman-onderdelen. Er is een nieuwe online catalogus gelanceerd, Service Box, waarop onderdelensoorten te bestellen zijn; ook die van de supplier brands.

‘In de wandelgangen wordt veel gesproken over de ambities van autofabrikanten om de universele aftermarket te betreden

Inmiddels heeft Distrigo 130 distributiecentra in Europa en verder in Brazilië, Argentinië en China – en binnenkort ook in Turkije. Het garageconcept Eurorepar is een “booster” voor de verkoop van onderdelen, stelt Lafon-Degrange. Het telt nu 4.500 leden in 25 landen. Dat moeten er in 2023 10 duizend zijn.

Niet op zichzelf

De opkomst van Distrigo staat niet op zichzelf, zo constateert onder andere inkoopclub Nexus tijdens de officiële lancering van Marktparts.com, tijdens de Equip Auto. Steeds meer autofabrikanten proberen met eigen budgetmerken of door overnames een graantje mee te pikken van de universele onderhoudsmarkt. Hun eigen dealernetwerk is doorgaans gericht op nieuwere auto’s, tot vier jaar oud. En in dat segment neemt de onderhoudsbehoefte steeds verder af.

Internationaal

euroreparHet internationale karakter van de beurs – 60 procent van de exposanten kwam dit keer van buiten Frankrijk– kenmerkt zich vooral in het feit dat deze internationale exposanten via Frankrijk op zoek zijn naar klanten in de Franstalige Noord-Afrikaanse regio. Ook vanuit Nederland was een aantal exposanten aanwezig, waarvan een deel zich hadden verenigd op de Holland House stand. “De Nederlandse aftermarketleveranciers Eurol, Ganzeboom Transmissies, Kavo Parts, Kawe en NRF blikken terug op een geslaagde Equip Auto 2019”, schrijven ze in een gezamenlijk bericht. “Equip Auto is een internationale vakbeurs, maar de bezoekers zijn nog steeds hoofdzakelijk afkomstig van Frankrijk en van Franstalige Afrikaanse landen. Die doelgroep verbindt de deelnemers, die van elkaars netwerk gebruik maken en dankzij de gezamenlijke stand tegen lagere kosten.”

Hollands nieuws

De Nederlandse leverancier van Aziatische onderdelen, Kavo Parts, breidt zijn schokdemperaanbod uit met Europese auto’s. Dat vertelde exportmanager Patrick Stormmesand aan Automotive tijdens de Equip Auto, waar Kavo Parts met andere Nederlandse leveranciers op de Holland House stand aanwezig is. “Nadat we afgelopen voorjaar schokdempers voor Aziatische merken in ons gamma hebben opgenomen, kregen we steeds vaker de vraag of we ook voor Europese auto’s schokdempers kunnen leveren. Nu krijgen we die vraag bij andere producten ook wel eens, maar in de meeste gevallen is het concurrentieveld dan groter en een afnamegarantie heb je niet. Op de markt voor schokdempers zijn echter relatief weinig merken actief die een laaggeprijsd alternatief voor de premiummerken bieden”, aldus Stormmesand.
De schokdempers voor Aziatische auto’s lopen goed – Stormmesand spreekt van “de beste lancering ooit”, maar cijfers geeft hij niet. “Die houd ik liever voor mezelf, maar we zijn er tevreden mee.” De Europese schokdempers worden in het eerste kwartaal van 2020 toegevoegd.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.