Redactioneel | Geen paniek

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Maar we moeten niet zo paniekerig doen over het verlagen van de EV-subsidie. Bij veel auto’s in het middensegment is de bijtelling op de brandstofvariant nog altijd veel hoger, vaak zelfs het dubbele. Voor de Kia Niro bijvoorbeeld, moet voor de hybride executivelijn bruto zo’n 8.000 euro worden bijgeteld, de elektrische variant zou volgens de plannen uitkomen op 4.300 euro (het plan zou zijn: 8% bijtelling voor EV’s tot 40.000 euro, daarboven 22%). Zou dat verschil echt te gering zijn om mensen te bewegen elektrisch te rijden?

Dat de Tesla en i-Pace voor meer mensen buiten budget valt, is niet erg. Veel leaserijders leaseten dankzij die lage bijtelling boven hun stand. Het is dus de vraag in hoeverre zo’n afgezwakte bijtelling van invloed is op het aantal EV-bestellingen. Veel kwalijker is het dan dat een groot deel van het beleid, zowel in Nederland als in Europa, is gestoeld op het verlagen van de CO -uitstoot in plaats van het terugdringen van schadelijke stoffen. Alle aandacht gaat daarbij uit naar de automobiliteit. Waarom praten over 4 of 8 procent bijtelling op een autootje, terwijl vliegen en varen de dans dreigen te ontspringen. Uit onderzoek van T&E blijkt dat de vijftig cruiseschepen die op de Amsterdamse haven varen, meer zwavel uitstoten dan de 250 duizend auto’s in onze hoofdstad. Gelukkig gaan er nu stemmen op om in ieder geval vliegen meer te belasten. Het wordt tijd dat de overheden alle sectoren op hun merites (lees: uitstoot) beoordelen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Redactioneel | Geen paniek | Automotive Online

Redactioneel | Geen paniek

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Maar we moeten niet zo paniekerig doen over het verlagen van de EV-subsidie. Bij veel auto’s in het middensegment is de bijtelling op de brandstofvariant nog altijd veel hoger, vaak zelfs het dubbele. Voor de Kia Niro bijvoorbeeld, moet voor de hybride executivelijn bruto zo’n 8.000 euro worden bijgeteld, de elektrische variant zou volgens de plannen uitkomen op 4.300 euro (het plan zou zijn: 8% bijtelling voor EV’s tot 40.000 euro, daarboven 22%). Zou dat verschil echt te gering zijn om mensen te bewegen elektrisch te rijden?

Dat de Tesla en i-Pace voor meer mensen buiten budget valt, is niet erg. Veel leaserijders leaseten dankzij die lage bijtelling boven hun stand. Het is dus de vraag in hoeverre zo’n afgezwakte bijtelling van invloed is op het aantal EV-bestellingen. Veel kwalijker is het dan dat een groot deel van het beleid, zowel in Nederland als in Europa, is gestoeld op het verlagen van de CO -uitstoot in plaats van het terugdringen van schadelijke stoffen. Alle aandacht gaat daarbij uit naar de automobiliteit. Waarom praten over 4 of 8 procent bijtelling op een autootje, terwijl vliegen en varen de dans dreigen te ontspringen. Uit onderzoek van T&E blijkt dat de vijftig cruiseschepen die op de Amsterdamse haven varen, meer zwavel uitstoten dan de 250 duizend auto’s in onze hoofdstad. Gelukkig gaan er nu stemmen op om in ieder geval vliegen meer te belasten. Het wordt tijd dat de overheden alle sectoren op hun merites (lees: uitstoot) beoordelen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.