Op niveau | Veiligheid voor alles

Redactie Redactie
• Laatste update:

De hoofdveren bijvoorbeeld. Winterse omstandig-heden hebben veel effect op de conditie daarvan; vocht, vuil, zout en zand kunnen een schurende pasta vormen die roest veroorzaakt en op termijn verwoestend werkt. Maar ook ná de kou bestaat de kans op breken. Als een veer breekt, is dit meestal de onderste ring. Pas na een grondige inspectie, bij voorkeur met behulp van een spiegel om ook de onderste winding goed te kunnen controleren en waarbij de veer soms ook echt even schoongemaakt moet worden, komen defecten aan het licht.

Een ander kritiek veiligheidspunt zijn de schokdempers. Als die defect zijn, hebben de banden minder goed contact met de weg, werken de remmen minder efficiënt en is de auto moeilijker te besturen. Bij versleten schokdempers wordt de remweg langer, treedt eerder aquaplaning op, slijten de banden extra snel, ontstaan wagenziekte en vermoeidheid en worden tegenliggers verblind. Defecte schokdempers vormen dus direct een gevaar voor de verkeersveiligheid.
Alle reden om ze regelmatig te inspecteren.

Als een hoofdveer of een schokdemper vervangen moet worden, wordt met klem geadviseerd om deze per paar te vervangen, zelfs wanneer de andere kant nog niet gebroken of versleten is. De tweede veer of schokdemper heeft waarschijnlijk dezelfde belastingen doorstaan als de gebroken veer of versleten schokdemper en is op termijn ook aan vervanging toe. Een minstens zo belangrijke reden om beide kanten tegelijk te vervangen is dat het monteren van slechts één nieuwe veer of schokdemper invloed heeft op het weggedrag van de auto. Slechts één kant vervangen is verkeerde zuinigheid en vermindert de veiligheid voor uw klant en zijn medeweggebruikers.

Op niveau wordt mogelijk gemaakt door Automotive Academy

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op niveau | Veiligheid voor alles | Automotive Online

Op niveau | Veiligheid voor alles

Redactie Redactie
• Laatste update:

De hoofdveren bijvoorbeeld. Winterse omstandig-heden hebben veel effect op de conditie daarvan; vocht, vuil, zout en zand kunnen een schurende pasta vormen die roest veroorzaakt en op termijn verwoestend werkt. Maar ook ná de kou bestaat de kans op breken. Als een veer breekt, is dit meestal de onderste ring. Pas na een grondige inspectie, bij voorkeur met behulp van een spiegel om ook de onderste winding goed te kunnen controleren en waarbij de veer soms ook echt even schoongemaakt moet worden, komen defecten aan het licht.

Een ander kritiek veiligheidspunt zijn de schokdempers. Als die defect zijn, hebben de banden minder goed contact met de weg, werken de remmen minder efficiënt en is de auto moeilijker te besturen. Bij versleten schokdempers wordt de remweg langer, treedt eerder aquaplaning op, slijten de banden extra snel, ontstaan wagenziekte en vermoeidheid en worden tegenliggers verblind. Defecte schokdempers vormen dus direct een gevaar voor de verkeersveiligheid.
Alle reden om ze regelmatig te inspecteren.

Als een hoofdveer of een schokdemper vervangen moet worden, wordt met klem geadviseerd om deze per paar te vervangen, zelfs wanneer de andere kant nog niet gebroken of versleten is. De tweede veer of schokdemper heeft waarschijnlijk dezelfde belastingen doorstaan als de gebroken veer of versleten schokdemper en is op termijn ook aan vervanging toe. Een minstens zo belangrijke reden om beide kanten tegelijk te vervangen is dat het monteren van slechts één nieuwe veer of schokdemper invloed heeft op het weggedrag van de auto. Slechts één kant vervangen is verkeerde zuinigheid en vermindert de veiligheid voor uw klant en zijn medeweggebruikers.

Op niveau wordt mogelijk gemaakt door Automotive Academy

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.