Merkloyaliteit | Particulier laat merk niet snel los

De merkloyaliteit van Toyota blijkt in 2018 flink gedaald, waardoor het merk niet langer op de nummer een positie staat op het gebied van merkloyaliteit onder kopers van nieuwe auto’s. Dat blijkt uit een analyse die databasebureau EDM jaarlijks exclusief voor Automotive maakt. Mazda en BMW staan nu bovenaan deze lijst, waarbij de merkloyaliteit wordt weergegeven als percentage particuliere kopers van een nieuwe auto dat bij zijn nieuwe aankoop voor hetzelfde merk koos.
Op basis hiervan blijkt dat de merkloyaliteit van Toyota met 6 procentpunt is gedaald. Het merk stond in 2017 nog op een gedeelde eerste plaats met Mazda, maar moet nu naast Mazda ook BMW, Volvo en Renault boven zich dulden.
De grootste dalers zijn Peugeot (-8 procentpunt), Mercedes (-7) en Toyota (-6). Wat de oorzaken hiervan zijn is niet zo makkelijk te verklaren, zegt Matthijs van Zanten, consultant Automotive bij EDM. “Private Leasing speelt in deze analyse geen rol, omdat hij is gebaseerd op een merkwissel in de particuliere markt. Private lease valt onder de leaseregistraties. Wél is mogelijk dat de modellenpolitiek en de mate van verkoopdruk, mede door WLTP, van invloed zijn.”
Premium
In het algemeen blijken klanten van premium Europese merken (BMW, Volvo) en Japanse merken (Toyota, Mazda) het meest loyaal aan hun merk. De Duitse en Franse merken scoren wat minder goed, waarbij moet worden gezegd dat Renault beduidend hoger scoort dan Peugeot en Citroën. Verder heeft Mercedes-Benz het moeilijk om particuliere rijders te behouden. Het is vooral bijzonder te zien dat occasionbezitters van een Mercedes-Benz trouwer aan het merk zijn dan bezitters van een nieuwe. Ons vermoeden is dat de nieuwe A-klasse minder aansluiting vindt bij de kopers van de vorige generatie. Die had een hogere zitpositie dus meer oudere rijders, die nieuwe sluit aan op een jonger publiek”, aldus Van Zanten.
Compleet overzicht nieuw én gebruikt
De informatie over merkentrouw is betrokken uit de AutomotiveBase van EDM, waarbij RDW data de bron is. EDM maakt koppelingen tussen vorig en huidig autobezit van particulieren. In deze analyse in de ingeruilde auto van bouwjaar 2005 of recenter. Op Automotive-online.nl is een volledig overzicht te zien van de merkloyaliteit op basis van de verkoop van nieuwe én gebruikte auto’s.