Japanse en premiummerken scoren traditioneel hoog

Merkloyaliteit | Particulier laat merk niet snel los

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

De merkloyaliteit van Toyota blijkt in 2018 flink gedaald, waardoor het merk niet langer op de nummer een positie staat op het gebied van merkloyaliteit onder kopers van nieuwe auto’s. Dat blijkt uit een analyse die databasebureau EDM jaarlijks exclusief voor Automotive maakt. Mazda en BMW staan nu bovenaan deze lijst, waarbij de merkloyaliteit wordt weergegeven als percentage particuliere kopers van een nieuwe auto dat bij zijn nieuwe aankoop voor hetzelfde merk koos.

Op basis hiervan blijkt dat de merkloyaliteit van Toyota met 6 procentpunt is gedaald. Het merk stond in 2017 nog op een gedeelde eerste plaats met Mazda, maar moet nu naast Mazda ook BMW, Volvo en Renault boven zich dulden.
De grootste dalers zijn Peugeot (-8 procentpunt), Mercedes (-7) en Toyota (-6). Wat de oorzaken hiervan zijn is niet zo makkelijk te verklaren, zegt Matthijs van Zanten, consultant Automotive bij EDM. “Private Leasing speelt in deze analyse geen rol, omdat hij is gebaseerd op een merkwissel in de particuliere markt. Private lease valt onder de leaseregistraties. Wél is mogelijk dat de modellenpolitiek en de mate van verkoopdruk, mede door WLTP, van invloed zijn.” 

schermafbeelding 2019 03 18 om 12.52.04

Premium

In het algemeen blijken klanten van premium Europese merken (BMW, Volvo) en Japanse merken (Toyota, Mazda) het meest loyaal aan hun merk. De Duitse en Franse merken scoren wat minder goed, waarbij moet worden gezegd dat Renault beduidend hoger scoort dan Peugeot en Citroën. Verder heeft Mercedes-Benz het moeilijk om particuliere rijders te behouden. Het is vooral bijzonder te zien dat occasionbezitters van een Mercedes-Benz trouwer aan het merk zijn dan bezitters van een nieuwe. Ons vermoeden is dat de nieuwe A-klasse minder aansluiting vindt bij de kopers van de vorige generatie. Die had een hogere zitpositie dus meer oudere rijders, die nieuwe sluit aan op een jonger publiek”, aldus Van Zanten.

Compleet overzicht nieuw én gebruikt

De informatie over merkentrouw is betrokken uit de AutomotiveBase van EDM, waarbij RDW data de bron is. EDM maakt koppelingen tussen vorig en huidig autobezit van particulieren. In deze analyse in de ingeruilde auto van bouwjaar 2005 of recenter. Op Automotive-online.nl is een volledig overzicht te zien van de merkloyaliteit op basis van de verkoop van nieuwe én gebruikte auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Merkloyaliteit | Particulier laat merk niet snel los | Automotive Online
Japanse en premiummerken scoren traditioneel hoog

Merkloyaliteit | Particulier laat merk niet snel los

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

De merkloyaliteit van Toyota blijkt in 2018 flink gedaald, waardoor het merk niet langer op de nummer een positie staat op het gebied van merkloyaliteit onder kopers van nieuwe auto’s. Dat blijkt uit een analyse die databasebureau EDM jaarlijks exclusief voor Automotive maakt. Mazda en BMW staan nu bovenaan deze lijst, waarbij de merkloyaliteit wordt weergegeven als percentage particuliere kopers van een nieuwe auto dat bij zijn nieuwe aankoop voor hetzelfde merk koos.

Op basis hiervan blijkt dat de merkloyaliteit van Toyota met 6 procentpunt is gedaald. Het merk stond in 2017 nog op een gedeelde eerste plaats met Mazda, maar moet nu naast Mazda ook BMW, Volvo en Renault boven zich dulden.
De grootste dalers zijn Peugeot (-8 procentpunt), Mercedes (-7) en Toyota (-6). Wat de oorzaken hiervan zijn is niet zo makkelijk te verklaren, zegt Matthijs van Zanten, consultant Automotive bij EDM. “Private Leasing speelt in deze analyse geen rol, omdat hij is gebaseerd op een merkwissel in de particuliere markt. Private lease valt onder de leaseregistraties. Wél is mogelijk dat de modellenpolitiek en de mate van verkoopdruk, mede door WLTP, van invloed zijn.” 

schermafbeelding 2019 03 18 om 12.52.04

Premium

In het algemeen blijken klanten van premium Europese merken (BMW, Volvo) en Japanse merken (Toyota, Mazda) het meest loyaal aan hun merk. De Duitse en Franse merken scoren wat minder goed, waarbij moet worden gezegd dat Renault beduidend hoger scoort dan Peugeot en Citroën. Verder heeft Mercedes-Benz het moeilijk om particuliere rijders te behouden. Het is vooral bijzonder te zien dat occasionbezitters van een Mercedes-Benz trouwer aan het merk zijn dan bezitters van een nieuwe. Ons vermoeden is dat de nieuwe A-klasse minder aansluiting vindt bij de kopers van de vorige generatie. Die had een hogere zitpositie dus meer oudere rijders, die nieuwe sluit aan op een jonger publiek”, aldus Van Zanten.

Compleet overzicht nieuw én gebruikt

De informatie over merkentrouw is betrokken uit de AutomotiveBase van EDM, waarbij RDW data de bron is. EDM maakt koppelingen tussen vorig en huidig autobezit van particulieren. In deze analyse in de ingeruilde auto van bouwjaar 2005 of recenter. Op Automotive-online.nl is een volledig overzicht te zien van de merkloyaliteit op basis van de verkoop van nieuwe én gebruikte auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.