Kennisbank | Autokopers trouw aan premium

Kennisbank • Bezitters van een premiummerk houden bij een volgende aankoop vaker vast aan het merk dan bezitters van een auto in het volumesegment. Tussen kopers van nieuwe en gebruikte auto’s zitten opmerkelijke verschillen, blijkt uit onderzoek van EDM.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Hoeveel mensen kiezen bij de aanschaf van auto opnieuw voor het merk waar ze al in rijden? Op die vraag geeft het Brandswitchmodel van EDM antwoord op basis van eigen data en die van de RDW. Voor Automotive is de merkloyaliteit onderzocht voor nieuwe en gebruikte personenauto’s. Onder de bezitters van een nieuwe auto blijken Mazda-rijders het meest trouw aan hun merk: 83 procent van de Mazda-rijders die in 2019 een nieuwe auto kochten, kozen opnieuw voor dit merk. Mazda zag zijn loyaliteit met 7 procentpunt toenemen ten opzichte van 2018; nummer twee Toyota noteerde de hoogste stijging, met 9 procentpunt. De nieuwe modellen (met soms oude vertrouwde naam) brengen beslist succes, denkt onderzoeker Matthijs van Zanten van EDM.Lees hier de volledige analyse naar loyaliteit onder occasionkopers.

Klanten van premium Europese merken (BMW, Volvo) en Japanse merken (Toyota, Mazda) zijn het meest loyaal aan hun merk. De Duitse volumemerken en Franse merken scoren minder goed. Mercedes Benz heeft het relatief moeilijk om particulieren te behouden, al is er wel een flinke stijging ten opzichte van 2018. De grootste daler is Opel (-6 procentpunt), die zijn succes behaalt uit het aantrekken van nieuwe klanten en de zakelijke markt. Deze markt is niet meegenomen, omdat hier leasemaatschappijen de eigenaar zijn.

Waarom iemand voor een ander merk kiest, is moeilijk te achterhalen, zegt Van Zanten. “De modellenpolitiek is waarschijnlijk van grote invloed. Mazda heeft met zijn CX serie en Toyota met de nieuwe Yaris en Corolla beslist sterke troeven in handen om klanten bij het merk te houden. Opel mist misschien wel zijn Karl, en kon in 2019 nog niet profiteren van de nieuwe Corsa.”

De cijfers

2,8 miljoen

Branchevereniging Acea pleit namens de Europese auto-industrie voor een uitbreiding van het aantal oplaadpunten van 270 duizend naar 2,8 miljoen in 2030 en het aanpakken van de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen.

51%

De verkoop van nieuwe auto’s ging in mei hard onderuit. De bestelautoverkoop daalde met 51% naar 3.354 stuks. Over de eerste vijf maanden ligt de verkoop van lcv’s 28% lager dan in 2019. De personenautoverkoop daalde met 59,2% naar 14.934 stuks. 

14,1 miljoen

Ook Europees halveerde in mei de verkoop van nieuwe personenauto’s, naar 581 duizend stuks, zo meldt Acea. Adviesbureau Alix Partners verwacht dat de Europese verkopen vanwege de coronacrisis met 32% daalt tot 14,1 miljoen stuks.

zie www.automotive-kennisbank.nl voor actuele cijfers en trends

Modellenpolitiek

Die modellenpolitiek heeft ook zijn weerslag op de loyaliteit op de occasionmarkt, die over de gehele linie trouwens lager ligt dan bij nieuwe auto’s (40 om 68%). Opmerkelijk: onder occasionkopers (auto’s tot 8 jaar oud) heeft Mercedes-Benz met 48 procent de meest trouwe klanten, terwijl het in de lijst van nieuwe auto’s op plek 8 staat. De loyaliteit neemt op de occasionmarkt echter wel af, waarmee het verschil met nummer 2 Toyota steeds kleiner wordt. Daarbij kent Toyota een vrijwel stabiele ontwikkeling met een merktrouw van 45 procent in de laatste twee jaar. Mazda scoort even hoog als Mazda. Het derde merk met een score van 45 procent, BMW, zag de loyaliteit juist afnemen.Lees hier de volledige analyse over loyaliteit onder kopers van een nieuwe auto.

Zowel bij nieuwe auto’s als bij occasions blijken klanten van premium Europese merken (BMW, Volvo) en Japanse merken (Toyota, Mazda) het meest loyaal aan hun merk. 

“De relatief hoge daling van Mercedes-Benz kan een gevolg zijn van een andere designstrategie die enkele jaren geleden is ingezet, en een deel van de occasionkopers niet aanspreekt. Ook het prijsniveau kan een rol spelen: het aanbod bestaat voor een groot deel uit modellen met dieselmotor die nieuw zakelijk werden gereden, versies met een voor de Nederlandse markt aantrekkelijkere benzinemotor zijn relatief schaars en duur”, aldus Van Zanten. 

p37 stats

Verschil

Het verschil in loyaliteit tussen kopers van een nieuwe of tweedehands auto is moeilijk te verklaren, zegt Van Zanten. “Ik denk dat bij nieuwkoop de band met de lokale dealer meespeelt. De loyaliteit is er dus misschien wel meer jegens de dealer dan het merk zelf. De markt voor occasions is breder, mede door de occasionportals. Een occasion is feitelijk altijd uniek: er is zelden een gelijke in uitvoering en kilometerstand of kleur. Mensen zijn ook geneigd ver te reizen om een occasion te kopen. Ook de ervaring met een merk is bepalend voor de loyaliteit. Als je enkele keren bent stilgevallen, of er worden veel kosten gemaakt, dan stap je sneller over naar een ander merk.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Kennisbank | Autokopers trouw aan premium | Automotive Online

Kennisbank | Autokopers trouw aan premium

Kennisbank • Bezitters van een premiummerk houden bij een volgende aankoop vaker vast aan het merk dan bezitters van een auto in het volumesegment. Tussen kopers van nieuwe en gebruikte auto’s zitten opmerkelijke verschillen, blijkt uit onderzoek van EDM.
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Hoeveel mensen kiezen bij de aanschaf van auto opnieuw voor het merk waar ze al in rijden? Op die vraag geeft het Brandswitchmodel van EDM antwoord op basis van eigen data en die van de RDW. Voor Automotive is de merkloyaliteit onderzocht voor nieuwe en gebruikte personenauto’s. Onder de bezitters van een nieuwe auto blijken Mazda-rijders het meest trouw aan hun merk: 83 procent van de Mazda-rijders die in 2019 een nieuwe auto kochten, kozen opnieuw voor dit merk. Mazda zag zijn loyaliteit met 7 procentpunt toenemen ten opzichte van 2018; nummer twee Toyota noteerde de hoogste stijging, met 9 procentpunt. De nieuwe modellen (met soms oude vertrouwde naam) brengen beslist succes, denkt onderzoeker Matthijs van Zanten van EDM.Lees hier de volledige analyse naar loyaliteit onder occasionkopers.

Klanten van premium Europese merken (BMW, Volvo) en Japanse merken (Toyota, Mazda) zijn het meest loyaal aan hun merk. De Duitse volumemerken en Franse merken scoren minder goed. Mercedes Benz heeft het relatief moeilijk om particulieren te behouden, al is er wel een flinke stijging ten opzichte van 2018. De grootste daler is Opel (-6 procentpunt), die zijn succes behaalt uit het aantrekken van nieuwe klanten en de zakelijke markt. Deze markt is niet meegenomen, omdat hier leasemaatschappijen de eigenaar zijn.

Waarom iemand voor een ander merk kiest, is moeilijk te achterhalen, zegt Van Zanten. “De modellenpolitiek is waarschijnlijk van grote invloed. Mazda heeft met zijn CX serie en Toyota met de nieuwe Yaris en Corolla beslist sterke troeven in handen om klanten bij het merk te houden. Opel mist misschien wel zijn Karl, en kon in 2019 nog niet profiteren van de nieuwe Corsa.”

De cijfers

2,8 miljoen

Branchevereniging Acea pleit namens de Europese auto-industrie voor een uitbreiding van het aantal oplaadpunten van 270 duizend naar 2,8 miljoen in 2030 en het aanpakken van de infrastructuur voor alternatieve brandstoffen.

51%

De verkoop van nieuwe auto’s ging in mei hard onderuit. De bestelautoverkoop daalde met 51% naar 3.354 stuks. Over de eerste vijf maanden ligt de verkoop van lcv’s 28% lager dan in 2019. De personenautoverkoop daalde met 59,2% naar 14.934 stuks. 

14,1 miljoen

Ook Europees halveerde in mei de verkoop van nieuwe personenauto’s, naar 581 duizend stuks, zo meldt Acea. Adviesbureau Alix Partners verwacht dat de Europese verkopen vanwege de coronacrisis met 32% daalt tot 14,1 miljoen stuks.

zie www.automotive-kennisbank.nl voor actuele cijfers en trends

Modellenpolitiek

Die modellenpolitiek heeft ook zijn weerslag op de loyaliteit op de occasionmarkt, die over de gehele linie trouwens lager ligt dan bij nieuwe auto’s (40 om 68%). Opmerkelijk: onder occasionkopers (auto’s tot 8 jaar oud) heeft Mercedes-Benz met 48 procent de meest trouwe klanten, terwijl het in de lijst van nieuwe auto’s op plek 8 staat. De loyaliteit neemt op de occasionmarkt echter wel af, waarmee het verschil met nummer 2 Toyota steeds kleiner wordt. Daarbij kent Toyota een vrijwel stabiele ontwikkeling met een merktrouw van 45 procent in de laatste twee jaar. Mazda scoort even hoog als Mazda. Het derde merk met een score van 45 procent, BMW, zag de loyaliteit juist afnemen.Lees hier de volledige analyse over loyaliteit onder kopers van een nieuwe auto.

Zowel bij nieuwe auto’s als bij occasions blijken klanten van premium Europese merken (BMW, Volvo) en Japanse merken (Toyota, Mazda) het meest loyaal aan hun merk. 

“De relatief hoge daling van Mercedes-Benz kan een gevolg zijn van een andere designstrategie die enkele jaren geleden is ingezet, en een deel van de occasionkopers niet aanspreekt. Ook het prijsniveau kan een rol spelen: het aanbod bestaat voor een groot deel uit modellen met dieselmotor die nieuw zakelijk werden gereden, versies met een voor de Nederlandse markt aantrekkelijkere benzinemotor zijn relatief schaars en duur”, aldus Van Zanten. 

p37 stats

Verschil

Het verschil in loyaliteit tussen kopers van een nieuwe of tweedehands auto is moeilijk te verklaren, zegt Van Zanten. “Ik denk dat bij nieuwkoop de band met de lokale dealer meespeelt. De loyaliteit is er dus misschien wel meer jegens de dealer dan het merk zelf. De markt voor occasions is breder, mede door de occasionportals. Een occasion is feitelijk altijd uniek: er is zelden een gelijke in uitvoering en kilometerstand of kleur. Mensen zijn ook geneigd ver te reizen om een occasion te kopen. Ook de ervaring met een merk is bepalend voor de loyaliteit. Als je enkele keren bent stilgevallen, of er worden veel kosten gemaakt, dan stap je sneller over naar een ander merk.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.