Go Marketing Solutions lanceert onderhoudsabonnement: ‘Pas na de verkoop wordt het geld verdiend’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het autobedrijf kan verschillende pakketten samenstellen en aanbieden. (Foto: Go Marketing Solutions)

Go Marketing Solutions lanceert Car Service Plan, een online platform waarop autobedrijven onderhoudsabonnementen kunnen samen stellen en aanbieden aan de eigen klanten. Dat meldt het bedrijf vandaag. Met Car Service Plan kan een autobedrijf naar eigen smaak abonnementen creëren en exploiteren. Naast onderhoud, kunnen daarin ook mobiliteit of zomer & winter checks verwerkt worden. Het gebruik van Car Service Plan is gratis, de uiteindelijke consument betaalt, via het autobedrijf, een kleine opslag per verkocht onderhoudsabonnement.

Er zijn volgens Michel van Roon, directeur van Go Marketing Solutions, een aantal redenen waarom de tijd rijp is voor een abonnementenplatform. “Consumenten raken in een hoog tempo gewend aan het hebben van abonnementen. Een onderhoudsabonnement biedt consumenten betaalbaarheid, gemak en zekerheid dat er geen hoge onderhoudsrekening volgt.” Maar belangrijker is nog dat het autobedrijf alles op alles moet zetten om ook na de verkoop van een auto geld aan de koper te blijven verdienen, een standpunt dat Van Roon eerder al in de Automotive Livestream verkondigde. “Het meeste geld wordt verdiend na de transactie. Maar daar speelt het autobedrijf vaak nog maar een beperkte rol. Door middel van een abonnement blijft de klant ook ná de verkoop nog bij het bedrijf. De verkooptransactie is de kapstok waarop producten gehangen kunnen worden.” 

Whitelabel

Volgens Van Roon is het niet raar dat er nog maar weinig autobedrijven zijn die al eigen onderhoudsabonnementen aanbieden. “Voor een ondernemer is het moeilijk om het eigen businessmodel om te gooien. Daarbij is het bouwen van een abonnementsmodel erg kostbaar. Daarom hebben wij dit platform gebouwd. De ondernemer kan alles zelf regelen en onder zijn eigen naam aanbieden en daarna factureren aan klanten. Wij bieden Car Service Plan whitelabel aan en gaan nadrukkelijk geen eigen merk bouwen, dat zou ook totaal niet passen bij onze propositie en de gedachte erachter dat het autobedrijf juist zelf aan de knoppen moet kunnen draaien.”

Grip

Het systeem draait op onderhoudsdata van WESP. “De onderhoudskosten van een auto zijn uitstekend te voorspellen. Dat is de basis. Daar om heen kan een autobedrijf de looptijd bepalen – een jaartje aanvullende garantie is niet zo duur – en ook of het pechhulp, apk, een haal- en brengservice, een mobiliteitspas of nog andere producten of services bieden. Via het platform wordt dan het abonnement gegenereerd. Na akkoord zorgen wij dat het autobedrijf de juiste facturatiegegevens krijgt, de geldstromen lopen altijd via het autobedrijf”, legt Van Roon uit. Hij noemt nog een ander voordeel: Tegelijk houdt een bedrijf grip op de werkplaatsplanning, omdat de klanten toch al betaald hebben, kun je afhankelijk van de drukte de onderhoudsmomenten bijvoorbeeld naar voren halen. De consument is daarbij alleen maar blij dat hij wordt ontzorgt.”

Lockdown

Van Roon denkt en hoopt dat het platform een wezenlijke bijdrage levert aan het gemiddelde rendement in de autobranche. “Daarom bieden wij het kosteloos aan. Pas bij de verkoop van een onderhoudscontract krijgen wij een fee, een bijdrage die standaard in het contract is opgenomen waardoor de klant het betaalt.” Om de bedrijven te ondersteunen bij het gebruik en verkoop van de abonnementen gaat Go Marketing Solutions online trainingen en webinars geven. “We gaan gebruikers actief ondersteunen en trainen.”

Het beste moment om een abonnement te verkopen is na de verkoop van een auto of na een beurt, dan is de consument het meest geïnteresseerd, stelt Van Roon. Ieder onderhoudsabonnement maakt de afhankelijkheid van slecht controleerbare zaken zoals marktomstandigheden, zoals een lockdown of een opdrogende vraag of aanbod. “Nu geldt voor veel bedrijven dat als er geen transactie is, er geen inkomsten zijn. En dat terwijl de marges al schraal zijn. Alles is nu gericht op omloopsnelheid in plaats van marge. Dat spel willen wij met ons platform ten gunste van het autobedrijf veranderen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Go Marketing Solutions lanceert onderhoudsabonnement: ‘Pas na de verkoop wordt het geld verdiend’ | Automotive Online

Go Marketing Solutions lanceert onderhoudsabonnement: ‘Pas na de verkoop wordt het geld verdiend’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het autobedrijf kan verschillende pakketten samenstellen en aanbieden. (Foto: Go Marketing Solutions)

Go Marketing Solutions lanceert Car Service Plan, een online platform waarop autobedrijven onderhoudsabonnementen kunnen samen stellen en aanbieden aan de eigen klanten. Dat meldt het bedrijf vandaag. Met Car Service Plan kan een autobedrijf naar eigen smaak abonnementen creëren en exploiteren. Naast onderhoud, kunnen daarin ook mobiliteit of zomer & winter checks verwerkt worden. Het gebruik van Car Service Plan is gratis, de uiteindelijke consument betaalt, via het autobedrijf, een kleine opslag per verkocht onderhoudsabonnement.

Er zijn volgens Michel van Roon, directeur van Go Marketing Solutions, een aantal redenen waarom de tijd rijp is voor een abonnementenplatform. “Consumenten raken in een hoog tempo gewend aan het hebben van abonnementen. Een onderhoudsabonnement biedt consumenten betaalbaarheid, gemak en zekerheid dat er geen hoge onderhoudsrekening volgt.” Maar belangrijker is nog dat het autobedrijf alles op alles moet zetten om ook na de verkoop van een auto geld aan de koper te blijven verdienen, een standpunt dat Van Roon eerder al in de Automotive Livestream verkondigde. “Het meeste geld wordt verdiend na de transactie. Maar daar speelt het autobedrijf vaak nog maar een beperkte rol. Door middel van een abonnement blijft de klant ook ná de verkoop nog bij het bedrijf. De verkooptransactie is de kapstok waarop producten gehangen kunnen worden.” 

Whitelabel

Volgens Van Roon is het niet raar dat er nog maar weinig autobedrijven zijn die al eigen onderhoudsabonnementen aanbieden. “Voor een ondernemer is het moeilijk om het eigen businessmodel om te gooien. Daarbij is het bouwen van een abonnementsmodel erg kostbaar. Daarom hebben wij dit platform gebouwd. De ondernemer kan alles zelf regelen en onder zijn eigen naam aanbieden en daarna factureren aan klanten. Wij bieden Car Service Plan whitelabel aan en gaan nadrukkelijk geen eigen merk bouwen, dat zou ook totaal niet passen bij onze propositie en de gedachte erachter dat het autobedrijf juist zelf aan de knoppen moet kunnen draaien.”

Grip

Het systeem draait op onderhoudsdata van WESP. “De onderhoudskosten van een auto zijn uitstekend te voorspellen. Dat is de basis. Daar om heen kan een autobedrijf de looptijd bepalen – een jaartje aanvullende garantie is niet zo duur – en ook of het pechhulp, apk, een haal- en brengservice, een mobiliteitspas of nog andere producten of services bieden. Via het platform wordt dan het abonnement gegenereerd. Na akkoord zorgen wij dat het autobedrijf de juiste facturatiegegevens krijgt, de geldstromen lopen altijd via het autobedrijf”, legt Van Roon uit. Hij noemt nog een ander voordeel: Tegelijk houdt een bedrijf grip op de werkplaatsplanning, omdat de klanten toch al betaald hebben, kun je afhankelijk van de drukte de onderhoudsmomenten bijvoorbeeld naar voren halen. De consument is daarbij alleen maar blij dat hij wordt ontzorgt.”

Lockdown

Van Roon denkt en hoopt dat het platform een wezenlijke bijdrage levert aan het gemiddelde rendement in de autobranche. “Daarom bieden wij het kosteloos aan. Pas bij de verkoop van een onderhoudscontract krijgen wij een fee, een bijdrage die standaard in het contract is opgenomen waardoor de klant het betaalt.” Om de bedrijven te ondersteunen bij het gebruik en verkoop van de abonnementen gaat Go Marketing Solutions online trainingen en webinars geven. “We gaan gebruikers actief ondersteunen en trainen.”

Het beste moment om een abonnement te verkopen is na de verkoop van een auto of na een beurt, dan is de consument het meest geïnteresseerd, stelt Van Roon. Ieder onderhoudsabonnement maakt de afhankelijkheid van slecht controleerbare zaken zoals marktomstandigheden, zoals een lockdown of een opdrogende vraag of aanbod. “Nu geldt voor veel bedrijven dat als er geen transactie is, er geen inkomsten zijn. En dat terwijl de marges al schraal zijn. Alles is nu gericht op omloopsnelheid in plaats van marge. Dat spel willen wij met ons platform ten gunste van het autobedrijf veranderen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.