In de werkplaats | Docars bouwt occasionverkoop af

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Maarten Bokslag)

Toen Joost van Dongen in 2004 begon met Docars deed hij dat de eerste jaren alleen. Inmiddels heeft hij twee vaste monteurs in dienst, die van alle markten thuis zijn. Ook Van Dongen zelf is manusje van alles: offertes uitbrengen, factureren en als het even kan, liefst ook zelf nog sleutelen aan auto’s. Ook zijn vrouw Esther werkt mee aan de balie, in de marketing en administratie.

Het bedrijf in Oosteind, nabij het Brabantse Oosterhout en Dongen, beschikt over vier bruggen: twee Werthers, een Rema TipTop en een OMCN. Die laatste werd bij de nieuwbouw in 2007 tweedehands aangeschaft, de bruggen van Werther zijn twee jaar geleden nieuw gekocht. Daaronder ook een vierkoloms brug die tot 5 ton gaat, om ook zware campers te kunnen onderhouden. Die zware brug is ook in gebruik als uitlijnbrug, in combinatie met uitlijner Hunter DSP 700. “Ik wilde per se geen paal, want meestal wordt de brug gewoon voor reparaties gebruikt. Dan is het ook niet plezierig als de gereedschappen en uitlijnapparatuur je in de weg staan”, zegt Van Dongen. “Deze Hunter is dan wel geen 3D-uitlijner, maar heeft eigenlijk dezelfde functies.” 

Aircoservice

Voor de aircoservice heeft Docars een ISC Silver Futura, geschikt voor R134a. “Met de enorme prijsstijgingen van het koelgas komt aircoservice nu wat minder voor”, vertelt Van Dongen. “We controleren de airco van auto’s meestal wel met de grote beurt. Het nieuwe koelgas R1234yf hebben we hier nog niet gezien, maar dat zal in de toekomst ook wel komen. Voorlopig redden we het nog heel goed met dit apparaat.”

P38 Joost van DongenJoost van Dongen

Bouwjaar: 1982
Opleiding: Landbouwschool, MBO Autotechniek in Tilburg, GMTO diagnosespecialist
Loopbaan: stageperiode bij Opel in Dongen, daarna parttime gewerkt bij BMW in Waalwijk, sinds 2004 zelfstandig.
Thuis: getrouwd, zoon en dochter

Docars beschikt over twee diagnosetesters: een Bosch KTS 560 en een Autel. De Bosch diagnosekop is recent aangeschaft en heeft nu ook een bluetooth verbinding. Dat maakt beide apparaten ongeveer even gebruiksvriendelijk, vindt Van Dongen. De voorkeur verschilt per monteur en per merk. “Bij Citroën werkt de Bosch iets beter, voor jonge BMW’s gebruiken we altijd de Autel.”

Naast die compacte apparaten staat in de werkplaats ook nog een uit de kluiten gewassen tester uit een grijs verleden. De Crypton Cudos System 900 wordt gebruikt voor de viergasmeting en de roetmeting, en af en toe zelfs nog voor het servicen van ouderwetse auto’s met contactpuntjes. 

Nauwelijks voorraad

Van Dongen zweert bij een opgeruimde werkplaats en rekken met onderdelen horen daar niet bij. Het bedrijf heeft daarom nauwelijks onderdelen op voorraad en volgens de eigenaar is dat ook niet nodig. Het bedrijf wordt tot vier keer per dag beleverd door grossier Staadegaard, onderdeel van Partspoint. Het enige dat echt in bulk wordt ingekocht, is motorolie: 5W40 komt uit een 200 liter-vat, 5W30 wordt per 1.000 liter geleverd. Op de etage zijn twee 1.500-liter tanks geplaatst: een voor schone, een voor afgewerkte motorolie.

Op het buitenterrein staan nog enkele occasions te koop, maar Van Dongen vertelt dat hij daar mee wil stoppen. “Wij maken die auto’s honderd procent in orde en dan worden ze gewoon te duur voor de occasionmarkt. Mensen kopen dan liever iets goedkoops bij een autohandel, om vervolgens alle gebreken hier te laten herstellen. Uiteindelijk zijn ze dan duurder uit. Vandaar dat we de autohandel afbouwen. Laat ons maar lekker sleutelen.”

Docars in Oosteind kan met recht een universele garage worden genoemd. Klanten komen met personenauto’s, bestelbussen en zwareP38 Docars campers, maar ook met grasmaaiers en paardentrailers. Die diversiteit hoort bij een garagebedrijf in landelijk gebied en eigenaar Joost van Dongen vindt het wel prima. Met zijn twee monteurs – de een is zijn schoonvader, door de wol geverfd, en de ander een stagiair die is ‘blijven plakken’ –  pakt hij sinds 2004 alle klussen aan.

DE KENGETALLEN DOCARS // aantal medewerkers: 4 // aantal diagnosetesters: 2 //aantal doorgangen: 30 per week //oppervlakte werkplaats: 250 m3 //aantal verkochte banden: 275 per jaar //aantal verkochte liters olie: 1.400 per jaar // aantal apk-keuringen: 390 per jaar

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

In de werkplaats | Docars bouwt occasionverkoop af | Automotive Online

In de werkplaats | Docars bouwt occasionverkoop af

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Maarten Bokslag)

Toen Joost van Dongen in 2004 begon met Docars deed hij dat de eerste jaren alleen. Inmiddels heeft hij twee vaste monteurs in dienst, die van alle markten thuis zijn. Ook Van Dongen zelf is manusje van alles: offertes uitbrengen, factureren en als het even kan, liefst ook zelf nog sleutelen aan auto’s. Ook zijn vrouw Esther werkt mee aan de balie, in de marketing en administratie.

Het bedrijf in Oosteind, nabij het Brabantse Oosterhout en Dongen, beschikt over vier bruggen: twee Werthers, een Rema TipTop en een OMCN. Die laatste werd bij de nieuwbouw in 2007 tweedehands aangeschaft, de bruggen van Werther zijn twee jaar geleden nieuw gekocht. Daaronder ook een vierkoloms brug die tot 5 ton gaat, om ook zware campers te kunnen onderhouden. Die zware brug is ook in gebruik als uitlijnbrug, in combinatie met uitlijner Hunter DSP 700. “Ik wilde per se geen paal, want meestal wordt de brug gewoon voor reparaties gebruikt. Dan is het ook niet plezierig als de gereedschappen en uitlijnapparatuur je in de weg staan”, zegt Van Dongen. “Deze Hunter is dan wel geen 3D-uitlijner, maar heeft eigenlijk dezelfde functies.” 

Aircoservice

Voor de aircoservice heeft Docars een ISC Silver Futura, geschikt voor R134a. “Met de enorme prijsstijgingen van het koelgas komt aircoservice nu wat minder voor”, vertelt Van Dongen. “We controleren de airco van auto’s meestal wel met de grote beurt. Het nieuwe koelgas R1234yf hebben we hier nog niet gezien, maar dat zal in de toekomst ook wel komen. Voorlopig redden we het nog heel goed met dit apparaat.”

P38 Joost van DongenJoost van Dongen

Bouwjaar: 1982
Opleiding: Landbouwschool, MBO Autotechniek in Tilburg, GMTO diagnosespecialist
Loopbaan: stageperiode bij Opel in Dongen, daarna parttime gewerkt bij BMW in Waalwijk, sinds 2004 zelfstandig.
Thuis: getrouwd, zoon en dochter

Docars beschikt over twee diagnosetesters: een Bosch KTS 560 en een Autel. De Bosch diagnosekop is recent aangeschaft en heeft nu ook een bluetooth verbinding. Dat maakt beide apparaten ongeveer even gebruiksvriendelijk, vindt Van Dongen. De voorkeur verschilt per monteur en per merk. “Bij Citroën werkt de Bosch iets beter, voor jonge BMW’s gebruiken we altijd de Autel.”

Naast die compacte apparaten staat in de werkplaats ook nog een uit de kluiten gewassen tester uit een grijs verleden. De Crypton Cudos System 900 wordt gebruikt voor de viergasmeting en de roetmeting, en af en toe zelfs nog voor het servicen van ouderwetse auto’s met contactpuntjes. 

Nauwelijks voorraad

Van Dongen zweert bij een opgeruimde werkplaats en rekken met onderdelen horen daar niet bij. Het bedrijf heeft daarom nauwelijks onderdelen op voorraad en volgens de eigenaar is dat ook niet nodig. Het bedrijf wordt tot vier keer per dag beleverd door grossier Staadegaard, onderdeel van Partspoint. Het enige dat echt in bulk wordt ingekocht, is motorolie: 5W40 komt uit een 200 liter-vat, 5W30 wordt per 1.000 liter geleverd. Op de etage zijn twee 1.500-liter tanks geplaatst: een voor schone, een voor afgewerkte motorolie.

Op het buitenterrein staan nog enkele occasions te koop, maar Van Dongen vertelt dat hij daar mee wil stoppen. “Wij maken die auto’s honderd procent in orde en dan worden ze gewoon te duur voor de occasionmarkt. Mensen kopen dan liever iets goedkoops bij een autohandel, om vervolgens alle gebreken hier te laten herstellen. Uiteindelijk zijn ze dan duurder uit. Vandaar dat we de autohandel afbouwen. Laat ons maar lekker sleutelen.”

Docars in Oosteind kan met recht een universele garage worden genoemd. Klanten komen met personenauto’s, bestelbussen en zwareP38 Docars campers, maar ook met grasmaaiers en paardentrailers. Die diversiteit hoort bij een garagebedrijf in landelijk gebied en eigenaar Joost van Dongen vindt het wel prima. Met zijn twee monteurs – de een is zijn schoonvader, door de wol geverfd, en de ander een stagiair die is ‘blijven plakken’ –  pakt hij sinds 2004 alle klussen aan.

DE KENGETALLEN DOCARS // aantal medewerkers: 4 // aantal diagnosetesters: 2 //aantal doorgangen: 30 per week //oppervlakte werkplaats: 250 m3 //aantal verkochte banden: 275 per jaar //aantal verkochte liters olie: 1.400 per jaar // aantal apk-keuringen: 390 per jaar

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.