Digitaal de diepte in

Bandenscanner biedt nieuwe kansen [update]

Redactie Redactie
• Laatste update:

Wie digitaal banden wil scannen, heeft de keuze uit verschillende meetbanken waar het voertuig overheen gereden moet worden. Meestal meten deze banken ook de bandenspaning. Voor een fractie van deze circa 30 duizend euro kostende meetbanken zijn er op de Nederlandse markt ook twee verschillende handtesters te koop. De Groove Glove van T-scan en de Thread Reader van Sigmavision. De distributie van de Groove Glove in de Benelux is in handen van CBX Nederland uit Geldermalsen. Dit apparaat is via wifi verbonden met een cloudserver; de uitgebreide software biedt een scala aan mogelijkheden om meetresultaten te analyseren, managementrapportages te maken en marketing op te bedrijven. Daarnaast kan hij worden gekoppeld aan het eigen werkplaatssoftwarepakket van de gebruiker. De Thread Reader wordt verkocht door Explora in Ede. In plaats van naar de cloud, worden de meetresultaten van deze scanner via wifi verstuurd naar het eigen garagesoftwarepakket van de gebruiker, de netwerkprinter of naar de bijbehorende app die op de eigen smartphone of tablet kan worden gezet.

In principe doen beide scanners hetzelfde: de monteur scant het profiel van de band door de tool in de breedte over het loopvlak van de band te halen. Zowel de Tread Reader als de Groove Glove meten daarbij ook de slijtage aan de schouders van de banden. Beide apparaten meten door middel van een laser, maar daarbuiten zijn er ook enkele belangrijke verschillen tussen de beide apparaten.

De Groove Glove is groot, maar erg plat. Je zou er, afhankelijk van het voertuig, ook mee in de wielkast kunnen meten. In de meeste gevallen is het makkelijker om aan de achterkant van het loopvlak, net boven de vloer, de scanner over de band te halen. De Thread Reader laat zich het beste vergelijken met een groot uitgevallen computermuis. Aan de onderkant zitten wieltjes die je over de band laat rollen. De Groove Glove heeft aan beide kanten een glad oppervlak, en maakt gebruik van een tweede laser in plaats van wieltjes voor de plaatsbepaling van de scanner. Op een kleurenscherm met een touchscreen zijn de meetresultaten meteen te zien. Bij de scanner van Sigmavision is een smartphone of tablet nodig om de resultaten te bekijken.

Meetrapport

De meting begint met het maken van een foto van het voertuig en de kentekenplaat. Bij de Groove Glove gebeurt dit met de scanner zelf. De foto van de kentekenplaat komt op het rapport te staan en wordt door de software verwerkt en opgeslagen. Bij de Thread Reader gebruik je de tablet of smartphone waarop de bijbehorende app is geïnstalleerd. Deze app haalt zelf het kenteken uit de foto en laadt deze in het rapport.

Na het scannen van alle vier de banden, dat bij de Thread Reader ongeveer een minuut in beslag neemt en bij de Groove Glove een halve minuut, produceren beide machines een meetrapport. Bij de Thread Reader is dat in 3D, waarbij in kleuren wordt aangegeven wat de status van de banden is: groen is goed, oranje betekent binnenkort vervangen en rood duidt op gevaarlijke slijtage. Verder geeft het rapport een indicatie over het verschil in remweg met een nieuwe band in percentages. En een eventueel uitlijnadvies op basis van het slijtagepatroon. 

80 procent van autobezitters laat het onderhoud uitvoeren bij hetzelfde bedrijf waar hij banden koopt.

De ontwikkelaars van de Groove Glove hebben gekozen voor een 2D-weergave, waarbij een dwarsdoornede van het profiel getoond wordt. Ook hier staan de kleuren groen, oranje en rood voor goed, bijna versleten of vervangen. Het verschil is dat dit rapport in wit toont hoeveel profiel er inmiddels is afgesleten en wat het slijtagepatroon is. De eigenaar van de auto krijgt hierdoor meteen een beeld van de conditie van zijn banden. Verder geeft dit rapport ook een indicatie van het verschil in remweg vergeleken met de nieuwe band en een uitlijnadvies bij scheef afgesleten banden. Ook de onderlinge verschillen in slijtage tussen de vier banden worden op het rapport vermeld.

Geen van beide apparaten kan aangeven hoeveel graden de wielstanden verkeerd staan bijvoorbeeld, maar aan de hand van het slijtagepatroon is wel in één oogopslag te zien dat er iets aan de hand is met het onderstel of de wielstanden. Een meting op de uitlijnbrug moet vervolgens aantonen wat er echt aan scheelt, maar met een profieldieptescanner kan wel een snelle diagnose worden gesteld. 

p13 bandenscanner02

Transparantie

Volgens Bart Moerkens van Explora moet een profieldieptescanner vooral gezien worden als een middel om de transparantie te bieden die consumenten steeds vaker van een autobedrijf verwachten. “Alleen melden dat de banden versleten zijn, dat er moet worden uitgelijnd of een veer gebroken is, is vaak niet genoeg. De klant wil het zien, maar wil ook niet dat het te technisch wordt. Met het meetrapport kun je precies per band laten zien hoe die eraan toe is en wat voor gevolgen dat heeft voor de veiligheid. Dat je er vervolgens meer banden of aanvullende werkzaamheden mee verkoopt is natuurlijk mooi meegenomen, maar niet het uitgangspunt.”

Maurits Goluke van CBX Nederland sluit zich hierbij aan, maar benadrukt dat er meer te halen is uit de scans. “Met het meetrapport is de discussie over een uitlijncontrole of tijdig vervangen van banden verleden tijd. De vertrouwensrelatie met de klant wordt versterkt en je kan hem preventief benaderen om te voorkomen dat hij rijdt op onveilige banden. De informatie uit de metingen resulteert in een betere, niet altijd meer, verkoop van uitlijnbeurten en banden. Verder heeft onderzoek uitgewezen dat klanten vaak naast het onderhoud van banden ook rond de 150 euro aan ander onderhoud uitgeven. Iets dat vaak opgemerkt wordt tijdens een bandencheck.”

T-scan legt meer de nadruk op het verdienmodel van profielen scannen en het optimaal inzetten van de database die wordt opgebouwd door consequent iedere auto die binnenkomt op te meten. In een rekenvoorbeeld zijn de ervaringen te zien van een van de gebruikers van de Groove Glove in Frankrijk (zie kader).  “Je kunt er marketing op bedrijven”, zegt Mark Tracy van T-scan. “Door je database met profieldiepten op kenteken op te bouwen kun je selecties maken op profieldiepte of uitlijnadvies en klanten vanuit het systeem benaderen voor nieuwe banden of een uitlijnbeurt.” Klanten met banden die bij de laatste meetbeurt nog oranje beoordeeld werden, kunnen een half jaar later op versleten rubber rondrijden. Volgens Tracy laat 80 procent van de autobezitters het onderhoud aan zijn auto op hetzelfde adres doen als waar hij zijn banden koopt (gebaseerd op cijfers uit de Verenigde Staten). “Het is dus erg belangrijk dat jij als eerste vaststelt dat de banden aan vervanging toe zijn.”

De software zit bij de aanschafprijs van de Groove Glove inbegrepen. De eerste twee jaar zijn updates gratis, maar vanaf het derde jaar betalen bedrijven voor een optionele update 395 euro per jaar. In tegenstelling tot wat te lezen was in de printeditie van dit artikel, blijft de Groove Glove ook zonder updates zijn werk doen. Kalibreren is volgens CBX Nederland niet nodig. Bij de Thread Reader zit de app ook bij de prijs inbegrepen. Het apparaat kalibreert zichzelf met behulp van een tool in de meegeleverde koffer. De mogelijkheden van de Thread Reader-app zijn in vergelijking met de software van de Groove Glove vrij beperkt. Je kunt er een meetrapport mee maken en opslaan en dat is het. Maar de verzamelde data kan, net als bij de Groove Glove, wel via een API-dataprotocol doorgestuurd worden naar het garagesoftwarepakket of bandenbeheersysteem. In veel gevallen kan zo’n systeem voor vergelijkbare managementrapportages of marketingacties zorgen als de Groove Glove software.

Rekenvoorbeeld

Volgens de makers van de Groove Glove kunnen auto(banden)bedrijven door consequent banden te scannen hun omzet op bandenservice (uitlijnen, de- en monteren, balanceren en bandenverkoop) verdubbelen. Op basis van de meetresultaten van een bedrijf dat al een jaar met een bandenscanner werkt, berekenden zij dat er een extra omzet van 67 duizend euro gerealiseerd kan worden. Daarbij is uitgegaan van een marge van 15 euro per band en 90 euro per uitlijnbeurt. Uit de scans door dit bedrijf bleek 7 procent van de metingen als uitslag te geven dat de gemeten banden vervangen moesten worden. 

rekenvoorbeeld

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.