Nieuwe Post | Lex Boon

Steven Don Steven Don
> 'Het ontwikkelen van organisaties op een nuchtere, Hollandse manier past bij mij'.

Waarom had u interesse in deze baan?

“Ik ben hier opgegroeid en werkte eerder onder meer bij Philips. Omdat ik ook in verschillende landen heb gewerkt, kan ik met recht zeggen dat er in Zuidoost-Brabant veel gebeurt– ook internationaal. Dat wordt vaak onderschat. Er zit hier zo veel automotive knowhow met bijvoorbeeld bedrijven als DAF en VDL Nedcar. En zoveel van de hier ontwikkelde technologie wordt wereldwijd verkocht en toegepast. Toen deze
functie vrijkwam, was de tijd rijp om mijn steentje actief bij te dragen.”  

U woont in Eindhoven. Hoe bevalt dat?

“Als woonplaats is Eindhoven prettig omdat je hier niet in de enorme drukte van de Randstad zit, terwijl je toch alle faciliteiten binnen handbereik hebt. Duitsland en België zijn om de hoek. En ook Amsterdam is maar een uurtje rijden, mits er geen files staan natuurlijk.” 

Op dit moment zitten er ruim 40 ondernemingen, 550 werknemers en onderzoekers en 225 studenten op de Automotive Campus. Aan u de schone taak om al die aantallen te verdubbelen. Dat klinkt ambitieus.

“De lat ligt inderdaad hoog. Gelukkig staat er niet precies bij in hoeveel jaar we het moeten realiseren. Ik zit hier net een maand en er is een voorstudie af-gerond. Een van de aspecten die uit dat onderzoek naar voren kwam, was dat we eerst de campusorganisatie stevig neer willen zetten. Dus ga ik in de ko-
m­ende tijd met business development en acquisitie aan de slag en vorm me daar al doende een beeld bij van hoe we eruit willen zien als we later ‘groot’ zijn.” 

Welke persoonlijke kwaliteiten kunt u hierbij gebruiken?

“Ik heb veel internationale kennis en heb bedrijven al eerder, vaak tegen de verdrukking in, laten groeien. Het ontwikkelen van organisaties op een heel nuchtere Hollandse manier past bij mij. Op de Campus wil ik nu vooral de focus leggen op het doen van de dingen waarin we goed zijn en zorgen dat we niet meer zoveel avonturen tegelijk
aangaan.”  

Leggen al die ambities ook druk op u?

“Nee, zo ervaar ik dat niet. Het is uiteraard wel een grote uitdaging en daarbij ook een zeer publieke. Iedereen kan onze vorderingen volgen. Het feit dat er nu vanuit de verschillende partijen die achter de Automotive Campus zitten wordt gezegd: we tuigen hier nu een toegewijde organisatie op, geeft mij het vertrouwen dat het ook mogelijk is. Een ander element dat vertrouwen schept is het feit dat het hier draait om publieke en private samenwerkingsverbanden. Die combinatie is heel belangrijk om te kunnen slagen.”   

Wat doet u om te ontspannen?

“Ik ben een redelijk fervent golfer, heb handicap 5, en ben vaak te vinden op de vele banen in deze regio. Er zijn er genoeg. Ik doe dat overigens bij voorkeur samen met mijn twee zoons en echtgenote.”

Nieuwe Post | Lex Boon | Automotive Online

Nieuwe Post | Lex Boon

Steven Don Steven Don
> 'Het ontwikkelen van organisaties op een nuchtere, Hollandse manier past bij mij'.

Waarom had u interesse in deze baan?

“Ik ben hier opgegroeid en werkte eerder onder meer bij Philips. Omdat ik ook in verschillende landen heb gewerkt, kan ik met recht zeggen dat er in Zuidoost-Brabant veel gebeurt– ook internationaal. Dat wordt vaak onderschat. Er zit hier zo veel automotive knowhow met bijvoorbeeld bedrijven als DAF en VDL Nedcar. En zoveel van de hier ontwikkelde technologie wordt wereldwijd verkocht en toegepast. Toen deze
functie vrijkwam, was de tijd rijp om mijn steentje actief bij te dragen.”  

U woont in Eindhoven. Hoe bevalt dat?

“Als woonplaats is Eindhoven prettig omdat je hier niet in de enorme drukte van de Randstad zit, terwijl je toch alle faciliteiten binnen handbereik hebt. Duitsland en België zijn om de hoek. En ook Amsterdam is maar een uurtje rijden, mits er geen files staan natuurlijk.” 

Op dit moment zitten er ruim 40 ondernemingen, 550 werknemers en onderzoekers en 225 studenten op de Automotive Campus. Aan u de schone taak om al die aantallen te verdubbelen. Dat klinkt ambitieus.

“De lat ligt inderdaad hoog. Gelukkig staat er niet precies bij in hoeveel jaar we het moeten realiseren. Ik zit hier net een maand en er is een voorstudie af-gerond. Een van de aspecten die uit dat onderzoek naar voren kwam, was dat we eerst de campusorganisatie stevig neer willen zetten. Dus ga ik in de ko-
m­ende tijd met business development en acquisitie aan de slag en vorm me daar al doende een beeld bij van hoe we eruit willen zien als we later ‘groot’ zijn.” 

Welke persoonlijke kwaliteiten kunt u hierbij gebruiken?

“Ik heb veel internationale kennis en heb bedrijven al eerder, vaak tegen de verdrukking in, laten groeien. Het ontwikkelen van organisaties op een heel nuchtere Hollandse manier past bij mij. Op de Campus wil ik nu vooral de focus leggen op het doen van de dingen waarin we goed zijn en zorgen dat we niet meer zoveel avonturen tegelijk
aangaan.”  

Leggen al die ambities ook druk op u?

“Nee, zo ervaar ik dat niet. Het is uiteraard wel een grote uitdaging en daarbij ook een zeer publieke. Iedereen kan onze vorderingen volgen. Het feit dat er nu vanuit de verschillende partijen die achter de Automotive Campus zitten wordt gezegd: we tuigen hier nu een toegewijde organisatie op, geeft mij het vertrouwen dat het ook mogelijk is. Een ander element dat vertrouwen schept is het feit dat het hier draait om publieke en private samenwerkingsverbanden. Die combinatie is heel belangrijk om te kunnen slagen.”   

Wat doet u om te ontspannen?

“Ik ben een redelijk fervent golfer, heb handicap 5, en ben vaak te vinden op de vele banen in deze regio. Er zijn er genoeg. Ik doe dat overigens bij voorkeur samen met mijn twee zoons en echtgenote.”