Actueel: PSA kruipt omhoog op mondiale verkooplijst
Het is nu al de overname van het jaar: de verkoop van Opel aan de Franse autofabrikant PSA. Bedoeld om een mondiale wereldspeler te worden in volume maar ook in (elektrische) technologie. Die eerste doelstelling is nog lang niet bereikt: PSA en Opel verkopen gezamenlijk ongeveer vier miljoen auto’s, waar de top drie (waar GM nu uitvalt) rond de tien miljoen auto’s per jaar produceert. Door de overname van Opel wordt PSA in omzet wel de tweede grootste Europese autofabrikant na Volkswagen, met een gezamenlijk marktaandeel van 17 procent. PSA wil Opel voor 2020 weer winstgevend hebben. En dat betekent, stellen analisten, dat het de komende periode flink in het personeelsbestand snoeit. Die tweede doelstelling, een prominente positie pakken in EV-technologie, komt met de overname wel dichterbij. De Ampera geldt wereldwijd als geslaagd EV-project.
China
GM blijft wel aandeelhouder in Opel, waardoor ook GM de EV-technologie van de Ampera in eigen modellen kan blijven gebruiken. Verder neemt General Motors in volume min of meer afscheid van dit continent. Het conglomeraat zet in op minder wereldwijde aanwezigheid en op een hogere winstgevendheid. Om in de VS winstgevend te blijven moeten forse investeringen gedaan worden onder meer in het zuiniger maken van zijn voertuigen. In Europa gelden andere ‘zuinigheidsmaatstaven’ dan in de VS, waardoor er voor beide continenten afzonderlijk hoge investeringen nodig zijn. Die zijn nu dus niet meer nodig, en daarmee maakt GM geld vrij voor investeringen op de Chinese markt.
Lees meer over de overname in het verslag van de Autosalon van Genève en in de column van Arjen de Jong op pagina 31.