Groot en gebruiksvriendelijk

Op de brug: Peugeot 3008 1.2 PureTech

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hoewel de Peugeot 3008 (onlangs verkozen tot Auto van het Jaar) er imposant uitziet, valt hij op het immense terrein van Kleverlaan in Limmen amper op: flinke showroom, grote werkplaats, een auto- en truckschadebedrijf en nog een hele hoop parkeerruimte eromheen. Op de werkvloer is eveneens niet beknibbeld, met als gevolg ruimte rond elke brug. 
De brug die serviceadviseur en new business manager Rik Metselaar voor ons bezoek heeft gereserveerd, wordt bemand door 1e autotechnicus Niels Lute. Zonder dralen trekt deze de motorkap open voor een eerste inspectie en ziet meteen dat de distributieriem voortaan in de olie loopt. “Dat vraagt wel om speciale olie die het rubber van de riem niet aantast. Ook kost het vervangen iets meer tijd dan bij de oude distributieriem: kleppendeksel en pakkingen moeten er namelijk eerst af. Aan de andere kant levert dit werk weer minder problemen op dan bij de kettingen in eerdere versies, die nog wel eens wilden uitrekken”, aldus Niels.

Technische gegevens: Peugeot 3008 1.2 PureTech 130 pk

nieuwprijs: vanaf 30.360 euro
motortype: 3-cilinder-in-lijn benzinemotor, turbo, directe injectie
kleppen per cilinder: 4
cilinderinhoud: 1.199 cc
verbruik (gem./fabrieksopgave): 5,0 l per 100 km
CO2-emissie: 115 gr per km
energielabel: B
transmissie: handgeschakeld, 6 versnellingen
max. vermogen: 96 kW/130 pk @ 5.500 tpm.
max. koppel: 230 Nm @1.750 tpm.

Flatratetijden

Luchtfilter: 12 min.
brandstoffilter: n.v.t.
bougies: 18 min.
distributieriem: 222 min.
multiriem: 6 min.
interieurfilter: 12 min.
vervangen van koplamp: 60 min.
voorbumper vervangen: 186 min.
twee voorschokdempers vervangen: 132 min

Compacte driepitter

Niels wijst collega Rik op de ruimte tussen de zijkant van het blok – met ketting en multiriem – en de wand van de motorruimte. “We hebben hier een compacte driepitter. De multiriem kan ik zo van boven pakken. Bij een viercilinder zal het wel andere koek zijn, maar dit is heel prettig werken”, zegt Niels. De turbo’s, die de 1.2 liter naar 130 pk opzwepen, zijn aan de voorzijde van het blok gemonteerd en goed bereikbaar. Niels heeft nog niks gehoord over problemen met de Peugeot-turbo’s en hij voorziet dit ook niet, zo lang er maar voldoende en goed onderhoud wordt uitgevoerd. “Elk jaar olie vervangen is daarom aan te raden, om vocht en condens te voorkomen.”

De Peugeot beschikt over het nieuwe koudemiddel voor de airco, R-1234yf. “Auto’s die hiermee zijn uitgerust komen steeds vaker binnen, vandaar dat we al een nieuwe servicekast in huis hebben gehaald, een Waeco ASC 5500RPA. Het nieuwe koudemiddel is dan wel een stuk milieuvriendelijker, maar het kost vooralsnog goudgeld. Zevenhonderd euro voor vijf kilo. Ga er maar aan staan. Het oude koudemiddel kost ruim twintig euro per kilo. Dat scheelt nogal”, aldus Rik. In de motorruimte valt verder nog op dat het luchtfilter weliswaar achterop het blok zit, maar dat het toch redelijk snel is te vervangen. Ook bij de accuplaatsing een verbetering, aldus Rik: “Die pak je er nu zo uit. Voorheen moesten er veel meer handelingen verricht worden.”

opdebrug2

Bekend beeld: platen

Onder de auto een bekend beeld: een zo goed als volledig dichtgeschroefde bodem om de luchtweerstand en dus het brandstofverbruik gunstig te beïnvloeden en om de bodem te beschermen tegen ongerief. “Dit vraag extra tijd, hoewel Peugeot het redelijk goed heeft opgelost door zo min mogelijk schroeven te gebruiken”, vindt Niels. “Wat ik zeker mis, is een kleine opening rond het aftappunt van de motorolie. Dat had de zaak net iets gemakkelijker gemaakt. Bovendien kun je niet zomaar een steunpoot gebruiken bij ondersteuning om de wielen te demonteren. Ook dan moeten de platen weg”, constateert Niels, die verder wijst op de remnippels bij de voorremmen: die zitten ongelukkig naar het wiel toe gebogen. “Om af te tappen moet ik het voorwiel verwijderen, want ik kan geen slag maken met de steeksleutel.” 
Tot slot: de uitlaat loopt boven de achteras langs en bestaat uit één deel. Bij vervanging moet de buis worden doorgezaagd.

Oplaadapparaat

De nieuwe Peugeot 3008 ziet er stoerder uit dan zijn voorganger, wat ook veel te maken heeft met zijn formaat. Zo groeide hij maar liefst acht centimeter in de lengte. Breedte en hoogte zijn ongeveer gelijk gebleven. Omdat de Franse C-segment suv op hetzelfde, nieuwe en lichtere EMP2-platform staat als de 308, wist de fabrikant maar liefst 100 kilogram van het gewicht af te snoepen in vergelijking met eenzelfde uitvoering van de vorige 3008. Een bijzonderheidje dat we zeker willen noemen omdat het mogelijk trendsettend gaat worden: in de achterbak kan worden gekozen voor een ‘docking station’, waarin ruimte is voor een opvouwbare elektrische fiets of elektrische step, eveneens van Peugeot, die tijdens het rijden worden opgeladen. In het kader van nieuwe mobiliteit zeker geen slechte zaak.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Op de brug: Peugeot 3008 1.2 PureTech | Automotive Online
Groot en gebruiksvriendelijk

Op de brug: Peugeot 3008 1.2 PureTech

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hoewel de Peugeot 3008 (onlangs verkozen tot Auto van het Jaar) er imposant uitziet, valt hij op het immense terrein van Kleverlaan in Limmen amper op: flinke showroom, grote werkplaats, een auto- en truckschadebedrijf en nog een hele hoop parkeerruimte eromheen. Op de werkvloer is eveneens niet beknibbeld, met als gevolg ruimte rond elke brug. 
De brug die serviceadviseur en new business manager Rik Metselaar voor ons bezoek heeft gereserveerd, wordt bemand door 1e autotechnicus Niels Lute. Zonder dralen trekt deze de motorkap open voor een eerste inspectie en ziet meteen dat de distributieriem voortaan in de olie loopt. “Dat vraagt wel om speciale olie die het rubber van de riem niet aantast. Ook kost het vervangen iets meer tijd dan bij de oude distributieriem: kleppendeksel en pakkingen moeten er namelijk eerst af. Aan de andere kant levert dit werk weer minder problemen op dan bij de kettingen in eerdere versies, die nog wel eens wilden uitrekken”, aldus Niels.

Technische gegevens: Peugeot 3008 1.2 PureTech 130 pk

nieuwprijs: vanaf 30.360 euro
motortype: 3-cilinder-in-lijn benzinemotor, turbo, directe injectie
kleppen per cilinder: 4
cilinderinhoud: 1.199 cc
verbruik (gem./fabrieksopgave): 5,0 l per 100 km
CO2-emissie: 115 gr per km
energielabel: B
transmissie: handgeschakeld, 6 versnellingen
max. vermogen: 96 kW/130 pk @ 5.500 tpm.
max. koppel: 230 Nm @1.750 tpm.

Flatratetijden

Luchtfilter: 12 min.
brandstoffilter: n.v.t.
bougies: 18 min.
distributieriem: 222 min.
multiriem: 6 min.
interieurfilter: 12 min.
vervangen van koplamp: 60 min.
voorbumper vervangen: 186 min.
twee voorschokdempers vervangen: 132 min

Compacte driepitter

Niels wijst collega Rik op de ruimte tussen de zijkant van het blok – met ketting en multiriem – en de wand van de motorruimte. “We hebben hier een compacte driepitter. De multiriem kan ik zo van boven pakken. Bij een viercilinder zal het wel andere koek zijn, maar dit is heel prettig werken”, zegt Niels. De turbo’s, die de 1.2 liter naar 130 pk opzwepen, zijn aan de voorzijde van het blok gemonteerd en goed bereikbaar. Niels heeft nog niks gehoord over problemen met de Peugeot-turbo’s en hij voorziet dit ook niet, zo lang er maar voldoende en goed onderhoud wordt uitgevoerd. “Elk jaar olie vervangen is daarom aan te raden, om vocht en condens te voorkomen.”

De Peugeot beschikt over het nieuwe koudemiddel voor de airco, R-1234yf. “Auto’s die hiermee zijn uitgerust komen steeds vaker binnen, vandaar dat we al een nieuwe servicekast in huis hebben gehaald, een Waeco ASC 5500RPA. Het nieuwe koudemiddel is dan wel een stuk milieuvriendelijker, maar het kost vooralsnog goudgeld. Zevenhonderd euro voor vijf kilo. Ga er maar aan staan. Het oude koudemiddel kost ruim twintig euro per kilo. Dat scheelt nogal”, aldus Rik. In de motorruimte valt verder nog op dat het luchtfilter weliswaar achterop het blok zit, maar dat het toch redelijk snel is te vervangen. Ook bij de accuplaatsing een verbetering, aldus Rik: “Die pak je er nu zo uit. Voorheen moesten er veel meer handelingen verricht worden.”

opdebrug2

Bekend beeld: platen

Onder de auto een bekend beeld: een zo goed als volledig dichtgeschroefde bodem om de luchtweerstand en dus het brandstofverbruik gunstig te beïnvloeden en om de bodem te beschermen tegen ongerief. “Dit vraag extra tijd, hoewel Peugeot het redelijk goed heeft opgelost door zo min mogelijk schroeven te gebruiken”, vindt Niels. “Wat ik zeker mis, is een kleine opening rond het aftappunt van de motorolie. Dat had de zaak net iets gemakkelijker gemaakt. Bovendien kun je niet zomaar een steunpoot gebruiken bij ondersteuning om de wielen te demonteren. Ook dan moeten de platen weg”, constateert Niels, die verder wijst op de remnippels bij de voorremmen: die zitten ongelukkig naar het wiel toe gebogen. “Om af te tappen moet ik het voorwiel verwijderen, want ik kan geen slag maken met de steeksleutel.” 
Tot slot: de uitlaat loopt boven de achteras langs en bestaat uit één deel. Bij vervanging moet de buis worden doorgezaagd.

Oplaadapparaat

De nieuwe Peugeot 3008 ziet er stoerder uit dan zijn voorganger, wat ook veel te maken heeft met zijn formaat. Zo groeide hij maar liefst acht centimeter in de lengte. Breedte en hoogte zijn ongeveer gelijk gebleven. Omdat de Franse C-segment suv op hetzelfde, nieuwe en lichtere EMP2-platform staat als de 308, wist de fabrikant maar liefst 100 kilogram van het gewicht af te snoepen in vergelijking met eenzelfde uitvoering van de vorige 3008. Een bijzonderheidje dat we zeker willen noemen omdat het mogelijk trendsettend gaat worden: in de achterbak kan worden gekozen voor een ‘docking station’, waarin ruimte is voor een opvouwbare elektrische fiets of elektrische step, eveneens van Peugeot, die tijdens het rijden worden opgeladen. In het kader van nieuwe mobiliteit zeker geen slechte zaak.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.