Innovatie: Een kijkje in Tesla’s nieuwe assemblagefabriek

Redactie Redactie
In Tilburg rollen er wekelijks 450 Tesla's van de band.

Slechts 24 uur, zo lang mogen de Tesla’s in Tilburg verblijven voordat ze naar hun eigenaren worden gebracht. Maar in dit etmaal gebeurt er veel in de nieuwe fabriek in Tilburg, van 43 duizend vierkante meter. Naast de assemblagelijn van de Model S huisvest het nieuwe pand ook de grootste indoor testbaan van Europa. Uitlaatgassen en geluidsoverlast zijn immers geen probleem bij de volledig elektrische Tesla. De Model S haalt op het 750 meter lange circuit zijn topsnelheid van 250 kilometer per uur niet, maar iedere nieuwe Tesla wordt wel tot een snelheid van 140 kilometer per uur uitgeprobeerd. In Tilburg rollen nu nog wekelijks 450 auto’s van de band, 50 duizend per jaar. Tegen 2020 wil Tesla wereldwijd een half miljoen auto’s produceren. Tilburg moet daar met zijn vier nieuwe fabriekshallen een aanzienlijke bijdrage aan leveren, maar hoeveel het er exact worden houdt de fabrikant angstvallig geheim.

De al grotendeels in Freemont (VS) gemonteerde auto’s komen per vier in een container in Tilburg aan. Ze zijn vanuit de Verenigde staten per trein naar de haven van New York gebracht en van daaruit verscheept naar Rotterdam. Hier worden de containers overgeladen op vrachtwagens of binnenvaartschepen en naar Tilburg vervoerd. Intern wordt hierbij niet over auto’s maar van ‘gliders’ gesproken, omdat er nog geen aandrijflijn in zit. Het gaat om compleet geassembleerde auto’s die op hun eigen wielen uit de container rollen, maar naast de aandrijflijn ontbreken ook het accupakket en de airbags. Aan de achterkant zit een tijdelijk subframe voor de wielophanging gemonteerd dat in Tilburg vervangen wordt de definitieve wielophanging met de motor. 

Douchecabine

Verder voorziet Tesla de lege accubakken van de auto’s in Tilburg van een accupakket. Ook de vloeistoffen voor het remsysteem, de airco en de koeling van het accupakket gaan er hier in. Verder krijgt de auto een software-update. Na het aftstellen van de wielstanden, koplampen en het kalibreren van de camera’s, radars en ultrasone sensoren, ondergaat iedere auto een uitgebreide controle. Zo checken de Tesla-inspecteurs het plaatwerk in een lichtstraat met verschillend gekleurde lampen. Een wasbeurt in de douchecabine moet waterlekkage aan het licht brengen en verder wordt de techniek gecheckt op de testbank. Daarna volgen een paar rondjes op de testbaan. 

Tijdens deze rondes accelereren de testrijders tot 140 kilometer per uur en worden er remproeven gedaan. Daarnaast controleren zij of het vermogen van 539 pk (afhankelijk van de uitvoering) gelijkmatig over beide assen wordt verdeeld. Verder worden er twee rondjes gereden met een snelheid van 110 kilometer per uur. Eén met het dak dicht en één met het dak open. Naast glad asfalt is er ook een deel van de baan voorzien van kinderkoppen en andere oneffenheden. Dit om rammeltjes, kraakjes en piepjes aan het licht te brengen.

Zelfsturende Tesla

Naast twee motoren, één op de voor en één op de achteras, hebben de nieuwste uitvoeringen van de Model S ook een autonome rijfunctie. Hoewel het systeem al veel zelf kan, zijn de mogelijkheden uit veiligheidsoverwegingen nu nog beperkt. De beleving tijdens het rijden laat zich het beste omschrijven als cruisecontrol 2.0. De zelfsturende en remmende functie wordt ook ingeschakeld met het pookje van de cruisecontrol achter het stuur. Door de hendel twee keer aan te tikken wordt de autopilot ingeschakeld en naast de snelheid houdt de Tesla vanaf dat moment ook zelf zijn koers vast en past automatisch zijn snelheid aan op de rest van het verkeer. Voorwaarde is wel dat de weg waarop gereden wordt een duidelijk zichtbare belijning heeft. 

Op bestelling 

Tesla bouwt de Model S op bestelling. Een nieuw bestelde auto heeft een doorlooptijd van vier maanden. Na twee weken bedenktijd voor de koper begint de daadwerkelijke bouw. De reis van Freemont naar Tilburg neemt daarbij de meeste tijd in beslag. In een ideale situatie brengt een Tesla niet meer dan 24 uur door in de fabriek in Tilburg. Daarna waaieren de auto’s per vrachtwagen uit over heel Europa. Met uitzondering van de auto’s die worden opgehaald door de eigenaren die, net als wij, graag een rondleiding door de fabriek willen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Innovatie: Een kijkje in Tesla’s nieuwe assemblagefabriek | Automotive Online

Innovatie: Een kijkje in Tesla’s nieuwe assemblagefabriek

Redactie Redactie
In Tilburg rollen er wekelijks 450 Tesla's van de band.

Slechts 24 uur, zo lang mogen de Tesla’s in Tilburg verblijven voordat ze naar hun eigenaren worden gebracht. Maar in dit etmaal gebeurt er veel in de nieuwe fabriek in Tilburg, van 43 duizend vierkante meter. Naast de assemblagelijn van de Model S huisvest het nieuwe pand ook de grootste indoor testbaan van Europa. Uitlaatgassen en geluidsoverlast zijn immers geen probleem bij de volledig elektrische Tesla. De Model S haalt op het 750 meter lange circuit zijn topsnelheid van 250 kilometer per uur niet, maar iedere nieuwe Tesla wordt wel tot een snelheid van 140 kilometer per uur uitgeprobeerd. In Tilburg rollen nu nog wekelijks 450 auto’s van de band, 50 duizend per jaar. Tegen 2020 wil Tesla wereldwijd een half miljoen auto’s produceren. Tilburg moet daar met zijn vier nieuwe fabriekshallen een aanzienlijke bijdrage aan leveren, maar hoeveel het er exact worden houdt de fabrikant angstvallig geheim.

De al grotendeels in Freemont (VS) gemonteerde auto’s komen per vier in een container in Tilburg aan. Ze zijn vanuit de Verenigde staten per trein naar de haven van New York gebracht en van daaruit verscheept naar Rotterdam. Hier worden de containers overgeladen op vrachtwagens of binnenvaartschepen en naar Tilburg vervoerd. Intern wordt hierbij niet over auto’s maar van ‘gliders’ gesproken, omdat er nog geen aandrijflijn in zit. Het gaat om compleet geassembleerde auto’s die op hun eigen wielen uit de container rollen, maar naast de aandrijflijn ontbreken ook het accupakket en de airbags. Aan de achterkant zit een tijdelijk subframe voor de wielophanging gemonteerd dat in Tilburg vervangen wordt de definitieve wielophanging met de motor. 

Douchecabine

Verder voorziet Tesla de lege accubakken van de auto’s in Tilburg van een accupakket. Ook de vloeistoffen voor het remsysteem, de airco en de koeling van het accupakket gaan er hier in. Verder krijgt de auto een software-update. Na het aftstellen van de wielstanden, koplampen en het kalibreren van de camera’s, radars en ultrasone sensoren, ondergaat iedere auto een uitgebreide controle. Zo checken de Tesla-inspecteurs het plaatwerk in een lichtstraat met verschillend gekleurde lampen. Een wasbeurt in de douchecabine moet waterlekkage aan het licht brengen en verder wordt de techniek gecheckt op de testbank. Daarna volgen een paar rondjes op de testbaan. 

Tijdens deze rondes accelereren de testrijders tot 140 kilometer per uur en worden er remproeven gedaan. Daarnaast controleren zij of het vermogen van 539 pk (afhankelijk van de uitvoering) gelijkmatig over beide assen wordt verdeeld. Verder worden er twee rondjes gereden met een snelheid van 110 kilometer per uur. Eén met het dak dicht en één met het dak open. Naast glad asfalt is er ook een deel van de baan voorzien van kinderkoppen en andere oneffenheden. Dit om rammeltjes, kraakjes en piepjes aan het licht te brengen.

Zelfsturende Tesla

Naast twee motoren, één op de voor en één op de achteras, hebben de nieuwste uitvoeringen van de Model S ook een autonome rijfunctie. Hoewel het systeem al veel zelf kan, zijn de mogelijkheden uit veiligheidsoverwegingen nu nog beperkt. De beleving tijdens het rijden laat zich het beste omschrijven als cruisecontrol 2.0. De zelfsturende en remmende functie wordt ook ingeschakeld met het pookje van de cruisecontrol achter het stuur. Door de hendel twee keer aan te tikken wordt de autopilot ingeschakeld en naast de snelheid houdt de Tesla vanaf dat moment ook zelf zijn koers vast en past automatisch zijn snelheid aan op de rest van het verkeer. Voorwaarde is wel dat de weg waarop gereden wordt een duidelijk zichtbare belijning heeft. 

Op bestelling 

Tesla bouwt de Model S op bestelling. Een nieuw bestelde auto heeft een doorlooptijd van vier maanden. Na twee weken bedenktijd voor de koper begint de daadwerkelijke bouw. De reis van Freemont naar Tilburg neemt daarbij de meeste tijd in beslag. In een ideale situatie brengt een Tesla niet meer dan 24 uur door in de fabriek in Tilburg. Daarna waaieren de auto’s per vrachtwagen uit over heel Europa. Met uitzondering van de auto’s die worden opgehaald door de eigenaren die, net als wij, graag een rondleiding door de fabriek willen. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.