Digitale hulpverleners

Test de Tester deel 13: het oordeel van Remko Kalbfleisch

Redactie Redactie
• Laatste update:

P09 Autocom CDP CarsAutocom CDP+cars

Bij een Volkswagen Lupo 1.2 Tdi uit 2001 leest Kalbfleisch met de Autocom foutcodes uit van de versnellingsbak. Er verschijnt een duidelijke beschrijving in beeld en de status van de code is ook beschikbaar. Hij vindt het wel jammer dat hij geen begeleiding krijgt van het apparaat bij het opsporen van de storing. Wel zijn met een opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden te bevragen. Opslaan en uitprinten van de sessie, de codes en meetwaarden is ook geen probleem voor deze tester. De bediening en hanteerbaarheid zijn normaal en de voertuigselectie, het selecteren van regeleenheden en de navigatie binnen deze regeleenheden is uitstekend, vindt Kalbfleisch.

Eindoordeel: Installatie en werking zijn prima. Niet geschikt voor algemeen gebruik bij de wegenwacht omdat je er een laptop voor nodig hebt. Een standalone tester is handiger langs de kant van de weg.

P09 Delphi DS650EDelphi DS650E

Aan de Delphi wordt een Volkswagen Transporter T5 uit 2009 met een brandend ABS-lampje gehangen. Kalbfleisch komt probleemloos in de regeleenheid en ook de foutcodes verschijnen snel in beeld met een duidelijke beschrijving en beschrijving van de status. Helaas is er geen begeleide foutopsporing mogelijk. Die ervaring heeft Kalbfleisch ook met een Ford Ka. Als pluspunten noteert Kalbfleisch de goede weergave van de storing en de live data. Opvallend is dat deze tester moeite heeft met Renaults. Bij een Twingo uit 1999 komt hij niet in de motorregeleenheid, bij een Mégane uit 2003 lukt dat wel, maar de storing (een kapotte bobine) is niet te vinden. Dat de sleutels van een Kangoo uit 2001 niet te coderen zijn, valt de Delphi niet aan te rekenen.

Eindoordeel: Bediening en handzaamheid zijn uitstekend. De automatische voertuigherkenning is handig, maar werkt niet altijd. Geschikt voor algemene en specifieke taken zoals het programmeren van componenten.

P09 Snap on Modis UltraSnap-on Modis Ultra

Deze tester werd onder meer gebruikt op een gestrande Suzuki Celerio uit 2015. De ingebouwde scope gebruikte Kalbfleisch met succes om de beelden van een injector en een nokkenassensor te bekijken. Een pluspunt daarbij was het begeleid aansluiten en meten aan de sensoren. Een veel voorkomende klus van pechhulpverleners is het legen van brandstoftanks waar de verkeerde brandstof in is getankt. Zo ook bij een Mercedes B-klasse waar diesel in plaats van benzine in werd getankt. Door de actuator van de brandstofpomp aan te sturen, pompte de auto zichzelf weer leeg. Een pluspunt daarbij was dat de actuele tankinhoud en de brandstofdruk op de display van de tester te volgen waren. Kalbfleisch is enthousiast over de bediening, handzaamheid, voertuig- en regeleenheid-selectie. Deze Snap-on tester is voorzien van automatische voertuigherkenning, maar deze blijkt vaak niet te werken.

Eindoordeel: Geschikt voor algemeen en specifiek gebruik. Bediening, handzaamheid en selectie van voertuigen en regeleenheden zijn uitstekend. Aan te bevelen bij collega’s.

De volledige beoordelingen van alle geteste apparaten zijn te vinden in de productvergelijker op www.automotive-werkplaats.nl

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de Tester deel 13: het oordeel van Remko Kalbfleisch | Automotive Online
Digitale hulpverleners

Test de Tester deel 13: het oordeel van Remko Kalbfleisch

Redactie Redactie
• Laatste update:

P09 Autocom CDP CarsAutocom CDP+cars

Bij een Volkswagen Lupo 1.2 Tdi uit 2001 leest Kalbfleisch met de Autocom foutcodes uit van de versnellingsbak. Er verschijnt een duidelijke beschrijving in beeld en de status van de code is ook beschikbaar. Hij vindt het wel jammer dat hij geen begeleiding krijgt van het apparaat bij het opsporen van de storing. Wel zijn met een opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden te bevragen. Opslaan en uitprinten van de sessie, de codes en meetwaarden is ook geen probleem voor deze tester. De bediening en hanteerbaarheid zijn normaal en de voertuigselectie, het selecteren van regeleenheden en de navigatie binnen deze regeleenheden is uitstekend, vindt Kalbfleisch.

Eindoordeel: Installatie en werking zijn prima. Niet geschikt voor algemeen gebruik bij de wegenwacht omdat je er een laptop voor nodig hebt. Een standalone tester is handiger langs de kant van de weg.

P09 Delphi DS650EDelphi DS650E

Aan de Delphi wordt een Volkswagen Transporter T5 uit 2009 met een brandend ABS-lampje gehangen. Kalbfleisch komt probleemloos in de regeleenheid en ook de foutcodes verschijnen snel in beeld met een duidelijke beschrijving en beschrijving van de status. Helaas is er geen begeleide foutopsporing mogelijk. Die ervaring heeft Kalbfleisch ook met een Ford Ka. Als pluspunten noteert Kalbfleisch de goede weergave van de storing en de live data. Opvallend is dat deze tester moeite heeft met Renaults. Bij een Twingo uit 1999 komt hij niet in de motorregeleenheid, bij een Mégane uit 2003 lukt dat wel, maar de storing (een kapotte bobine) is niet te vinden. Dat de sleutels van een Kangoo uit 2001 niet te coderen zijn, valt de Delphi niet aan te rekenen.

Eindoordeel: Bediening en handzaamheid zijn uitstekend. De automatische voertuigherkenning is handig, maar werkt niet altijd. Geschikt voor algemene en specifieke taken zoals het programmeren van componenten.

P09 Snap on Modis UltraSnap-on Modis Ultra

Deze tester werd onder meer gebruikt op een gestrande Suzuki Celerio uit 2015. De ingebouwde scope gebruikte Kalbfleisch met succes om de beelden van een injector en een nokkenassensor te bekijken. Een pluspunt daarbij was het begeleid aansluiten en meten aan de sensoren. Een veel voorkomende klus van pechhulpverleners is het legen van brandstoftanks waar de verkeerde brandstof in is getankt. Zo ook bij een Mercedes B-klasse waar diesel in plaats van benzine in werd getankt. Door de actuator van de brandstofpomp aan te sturen, pompte de auto zichzelf weer leeg. Een pluspunt daarbij was dat de actuele tankinhoud en de brandstofdruk op de display van de tester te volgen waren. Kalbfleisch is enthousiast over de bediening, handzaamheid, voertuig- en regeleenheid-selectie. Deze Snap-on tester is voorzien van automatische voertuigherkenning, maar deze blijkt vaak niet te werken.

Eindoordeel: Geschikt voor algemeen en specifiek gebruik. Bediening, handzaamheid en selectie van voertuigen en regeleenheden zijn uitstekend. Aan te bevelen bij collega’s.

De volledige beoordelingen van alle geteste apparaten zijn te vinden in de productvergelijker op www.automotive-werkplaats.nl

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.