Leegstand stabiliseert

Vastgoedevent | De showroom is een blijvertje

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Eric Berkhof denkt dat de showroom altijd een grote rol blijft spelen bij de verkoop van nieuwe auto’s. “Ik behoor inmiddels tot een minderheid, maar ik ben ervan overtuigd dat de auto door de klant als een emotioneel product wordt gezien en hij van het showroombezoek een uitje wil maken. Hij is goed voorbereid, heeft zich online georiënteerd. Juist daarom kun je in de showroom het onderscheid maken. Het gaat niet om informeren, maar om de toegevoegde waarde; de sfeer in de winkel. Een kopje koffie, stuk taart, een glaasje wijn. Dat zal alleen maar meer worden”, aldus Berkhof. “Als je daar niet in meegaat, kun je alleen op prijs concurreren en dat wil ik niet. Dit betekent dus wel dat we topwinkels moeten hebben.”

Berkhof heeft de afgelopen tijd een paar grote vestigingen geopend. “Onze Peugeot-vestiging in Amsterdam, De Jaguar Land Rover-vestiging in Apeldoorn of de Audi-vestiging in Tilburg; ik ben er echt blij mee.” Toch hoeft hij ze niet in eigen bezit te hebben. Van Mossel heeft 12 van de 65 panden in eigendom. “Dat zijn de panden waar ik begonnen ben. Daar heb ik een emotionele band mee. Maar als ik eerlijk ben zou ik ze beter kunnen verkopen en het geld investeren in de bedrijfsvoering”, zegt de Brabantse ondernemer.

Evolutie

Ook BMW gelooft heilig in de toekomst van het huidige retailnetwerk. “In 2005 hadden we 60 BMW vestigingen in Nederland, nu zijn het er 52”, zegt Willem Willemse, manager Im­plemen-tation Future Retail. Future Retail is BMW’s project om tot een toekomstivisie voor het dealernetwerk te komen.  “Het dealernetwerk is zeer stabiel. We willen geen ­revolutie maar evolutie. Het is niet ons doel om in de toekomst minder vestigingen te hebben.”

In het kader van de Future Retail strategie zet BMW in op de bestaande dealervestigingen die als de aandachttrekkers van het automerk moeten worden gezien. “De vestigingen dragen de ­kernwaarden van BMW uit waarbij klantgerichtheid voorop staat”, zegt Willemse. Wereldwijd hebben alle BMW-dealers dezelfde ­herkenbare bouwstijl, die terug te voeren is op het oorspronkelijke Bauhaus-ontwerp uit 1929, gebouwd voor de wereldtentoonstelling in Barcelona. Overal wordt gestreefd naar het gebruik van duurzame materialen en wordt zuinig omgegaan met ­energie.
De 52 huidige Nederlandse BMW-vestigingen dienen de komende jaren allemaal de elementen van Future Retail in zich te hebben, zegt Willemse. “Op dit moment is 70 procent al getransformeerd naar het Future Retail format. De herinrichting leidt inmiddels tot hogere klanttevredenheid op diverse fronten.”

Vastgoedrapport

Alles weten over de leegstand in de autobranche en de beste strategie voor uw vastgoed? Bestel dan het Automotive Rapport Vastgoed, met daarin onder meer:

  • De volledige interviews met Eric Berkhof en Willem ­Willemse;
  • Een analyse van de huidige vastgoedsituatie in de ­autobranche;
  • Een leegstandsoverzicht inclusief actuele links naar ruim 600 panden die te koop of te huur worden aangeboden.

Het Rapport Automotive Vastgoed is ­gepresenteerd tijdens de eerste Dag van het ­Automotive Vastgoed, op 14 februari in het Bovag Huis in Bunnik. Hij is te bestellen in onze webshop.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds kort (op eigen initiatief) een Tesla en is daar erg tevreden (goedkoop en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Vastgoedevent | De showroom is een blijvertje | Automotive Online
Leegstand stabiliseert

Vastgoedevent | De showroom is een blijvertje

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Eric Berkhof denkt dat de showroom altijd een grote rol blijft spelen bij de verkoop van nieuwe auto’s. “Ik behoor inmiddels tot een minderheid, maar ik ben ervan overtuigd dat de auto door de klant als een emotioneel product wordt gezien en hij van het showroombezoek een uitje wil maken. Hij is goed voorbereid, heeft zich online georiënteerd. Juist daarom kun je in de showroom het onderscheid maken. Het gaat niet om informeren, maar om de toegevoegde waarde; de sfeer in de winkel. Een kopje koffie, stuk taart, een glaasje wijn. Dat zal alleen maar meer worden”, aldus Berkhof. “Als je daar niet in meegaat, kun je alleen op prijs concurreren en dat wil ik niet. Dit betekent dus wel dat we topwinkels moeten hebben.”

Berkhof heeft de afgelopen tijd een paar grote vestigingen geopend. “Onze Peugeot-vestiging in Amsterdam, De Jaguar Land Rover-vestiging in Apeldoorn of de Audi-vestiging in Tilburg; ik ben er echt blij mee.” Toch hoeft hij ze niet in eigen bezit te hebben. Van Mossel heeft 12 van de 65 panden in eigendom. “Dat zijn de panden waar ik begonnen ben. Daar heb ik een emotionele band mee. Maar als ik eerlijk ben zou ik ze beter kunnen verkopen en het geld investeren in de bedrijfsvoering”, zegt de Brabantse ondernemer.

Evolutie

Ook BMW gelooft heilig in de toekomst van het huidige retailnetwerk. “In 2005 hadden we 60 BMW vestigingen in Nederland, nu zijn het er 52”, zegt Willem Willemse, manager Im­plemen-tation Future Retail. Future Retail is BMW’s project om tot een toekomstivisie voor het dealernetwerk te komen.  “Het dealernetwerk is zeer stabiel. We willen geen ­revolutie maar evolutie. Het is niet ons doel om in de toekomst minder vestigingen te hebben.”

In het kader van de Future Retail strategie zet BMW in op de bestaande dealervestigingen die als de aandachttrekkers van het automerk moeten worden gezien. “De vestigingen dragen de ­kernwaarden van BMW uit waarbij klantgerichtheid voorop staat”, zegt Willemse. Wereldwijd hebben alle BMW-dealers dezelfde ­herkenbare bouwstijl, die terug te voeren is op het oorspronkelijke Bauhaus-ontwerp uit 1929, gebouwd voor de wereldtentoonstelling in Barcelona. Overal wordt gestreefd naar het gebruik van duurzame materialen en wordt zuinig omgegaan met ­energie.
De 52 huidige Nederlandse BMW-vestigingen dienen de komende jaren allemaal de elementen van Future Retail in zich te hebben, zegt Willemse. “Op dit moment is 70 procent al getransformeerd naar het Future Retail format. De herinrichting leidt inmiddels tot hogere klanttevredenheid op diverse fronten.”

Vastgoedrapport

Alles weten over de leegstand in de autobranche en de beste strategie voor uw vastgoed? Bestel dan het Automotive Rapport Vastgoed, met daarin onder meer:

  • De volledige interviews met Eric Berkhof en Willem ­Willemse;
  • Een analyse van de huidige vastgoedsituatie in de ­autobranche;
  • Een leegstandsoverzicht inclusief actuele links naar ruim 600 panden die te koop of te huur worden aangeboden.

Het Rapport Automotive Vastgoed is ­gepresenteerd tijdens de eerste Dag van het ­Automotive Vastgoed, op 14 februari in het Bovag Huis in Bunnik. Hij is te bestellen in onze webshop.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.