Test de Tester deel 12: het oordeel van William Thomassen
Delphi DS650E
Thomassen sloot de Delphi onder meer aan op een Audi A3 e-tron uit 2015. Het model zelf was tijdens de testperiode (juni 2016) nog niet opgenomen in de software, maar door een normale A3 in te voeren kon hij toch veel systemen benaderen. Helaas lukte het hem niet om met de Delphi in het hybride systeem te komen. “Ik had daar graag de mogelijkheden van willen bekijken. Maar de meeste andere regelapparaten waren wel beschikbaar.” Bij een rijk uitgeruste Volkswagen Touareg 3.0 TDI uit 2011 waren de belangrijkste regeleenheden, zoals die van de motor, abs/esp, airbag, centrale elektronica, verwarming/airco en de comfortsystemen (zoals deurmodules, verlichtingsmodules en stuurwielmodules) goed uit te lezen. “Ik vond het mooi te ontdekken dat de Delphi zelfs bij deze uitgebreide Touareg veel regelapparaten kan benaderen. Het apparaat laat mooi zien welke foutcodes gewist zijn en welke niet of deels niet.”
Würth Wow IQ150
Over de kwaliteiten van de Würth-tester is de Bossche schadehersteller erg te spreken. Hij gebruikte hem onder meer om bij een BMW 525d uit 2011 met achterschade het airbaglampje na reparatie weer uit te krijgen. “Ik vind dat de Wow IQ150 bijzonder veel regeleenheden kan benaderen. Hij geeft een mooi overzicht van de storingen met de noodzakelijke info erbij. Opslaan en printen is ook heel makkelijk. De kilometerstand waarop de storing is opgetreden is ook zichtbaar. Dat is voor ons heel handig omdat je zo makkelijk kunt vaststellen of een storing schadegerelateerd is.” Volgens Thomassen is de Würth-tester ideaal voor in de schadewerkplaats vanwege de dossiervorming. “Het mooie van dit apparaat is dat je het diagnoserapport (als je met Delta/w werkt) rechtstreeks aan het schadedossier kan koppelen.” Als minpunten noemt Thomassen de voertuigselectie via het chassisnummer, die zou wat specifieker mogen, vindt hij. Verder ontbreekt er een coderingshulp van bijvoorbeeld radio-/navigatiesystemen.
Autel Maxidas DS708
Met de Maxidas werkt Thomassen zelf dag in dag uit. Hij beoordeelde zijn eigen tester bij het werken aan vijf verschillende auto’s, waaronder een Mercedes-Benz A-klasse en een Renault Clio. Bij zowel de Mercedes als de Renault pakte hij deze tester om een stuurhoeksensor in te leren. Met wisselend resultaat. Met de kleine Benz kwam hij wel in de richting, maar lukte het niet om de procedure volledig af te ronden. Bij de Fransoos ging het wel helemaal probleemloos. “Je merkt wel dat de vertaling van dit apparaat niet helemaal 100 procent is.” Bij de Mercedes slaagde Thomassen er met deze tester ook niet in om de motorregeleenheid en de regeleenheid van het abs/esp-systeem te benaderen. Verder vindt hij het jammer dat zijn tester geen ondersteuning biedt bij aangetroffen foutcodes (zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing). Desondanks is hij tevreden over de snelheid, het aantal te benaderen regelapparaten, de eenvoudige bediening en de weergave van alle aangetroffen storingen in één beeld.
De volledige beoordelingen en werkzaamheden die werden uitgevoerd zijn te vinden in de Productvergelijker.