Schadeseminar 2016: Van paprikateler naar garnalenpeller
Jan Jonker, hoogleraar duurzaam ondernemen en veelgevraagd Tedx-spreker, sloot op dinsdag 20 september de zevende editie van het Automotive Schadeseminar af.
Hij probeert mensen van een totaal andere kant naar hun business te laten kijken, ook wel ‘omdenken’ genoemd. De stabiliteit is volgens hem tegenwoordig de grootste onzekerheid. Volgens Jonker leven we in een we-conomy, waarin duurzaamheid en sociale netwerken steeds belangrijker worden. “Dat vraagt om nieuwe businessmodellen. Producten worden diensten. Verkoop je een wasmachine of wasbeurten? Een auto of mobiliteit?” Het concept Thuisafgehaald is volgens Jonker een goed voorbeeld van een geslaagd we-conomy concept. “De oprichtster was zich niet bewust van het succes dat ze aan het creëren was. Het idee is simpel: je kookt een beetje meer dan je nodig hebt en biedt de kliek te koop aan op internet. Op Thuisafgehaald.nl kunnen mensen zich aanmelden als verkooppunt. De opbrengst houden ze zelf, ze betalen Thuisafgehaald alleen een euro per maand om deel te mogen nemen.” Het bedrijf is nu zo’n veertig maanden oud, heeft 50 duizend Nederlandse leden – die iedere maand een euro betalen – en is inmiddels in acht landen actief. “Het enige dat onderneemster Marieke Hart hoeft te doen is de site in de lucht te houden.”
Handel in afval
Jonker probeert een parallel te trekken tussen de schadebranche en andere sectoren. Volgens Jonker heeft de schadebranche wel iets weg van de paprikabranche. “Vraag aan een paprikaboer wat hij doet en het antwoord is altijd iets in de miljoenen. Waarmee bedoeld wordt: het aantal paprika’s dat wordt geteeld. Maar over de marge hebben ze het niet; ze werken allemaal onder de kostprijs.” Soms komt er in een branche een partij voorbij die de kunst van het omdenken beheerst, zoals in de garnalenbusiness. “Jarenlang werden garnalen uit de Noordzee naar Marokko verscheept om te laten pellen. Tot er een pelmachine werd uitgevonden. Toen pas kwam iemand erachter dat de schillen, die normaal niet terug naar Nederland kwamen, een belangrijke bron van kleurstoffen en eiwitten zijn. Het afval is waardevoller geworden dan het product zelf.” De schadebranche kent zo ook zijn voorbeelden. “Schadeapps zoals Fixico begrijpen waar de consument om vraagt. Ondernemers moeten zichzelf de vraag durven stellen: waar verdien ik over vijf jaar mijn geld mee?”
Een verslag van de volledige dag vindt u hier.
Het Automotive Schadeseminar 2016 is mogelijk gemaakt door: