Test de tester panellid Sijbren Oevering

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ondanks dat Autobedrijf Tiesma zich bezig houdt met onderhoud en reparatie van alle merken, komen de modellen van Audi, Mercedes-Benz en Volkswagen er het meeste binnen. Deze auto’s variëren in leeftijd tussen één en tien jaar oud. Verder houdt het bedrijf zich bezig met bandenservice, aircoservice en deel-revisie van motoren.

Zijn kennis van diagnose verzamelde Oevering door het volgen van een opleiding bij GMTO en diverse Bosch trainingen. Zelf heeft hij een Bosch KTS 570 en een Delphi-tester tot zijn beschikking. Deze apparaten worden gemiddeld aangesloten op iedere tweede auto die de werkplaats binnenkomt.

Servicetaken

Oevering noemt als belangrijkste servicetaken waar hij een tester voor gebruikt het terugstellen van service-intervallen en remmen, het ontluchten van het remsysteem, regenereren van roetfilters, uitvoeren van de apk-readinesstest en het inleren van componenten die vervangen zijn zoals een gasklephuis, EGR-klep, injectoren en robotversnellingsbakken bijvoorbeeld.

Foutcodes

Bij foutcodes hecht Oevering veel waarde aan een eenduidige en duidelijke beschrijving bij de foutcode en de beschikbaarheid van de status van de foutcode. Dat wil zeggen of deze actief of statisch is, niet actief is of sporadisch voorkomt en het maken van freeze frames, wanneer de regeleenheid van de auto dat ondersteunt. Aan ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes, zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing, zegt Oevering weinig behoefte te hebben. Wel wil hij de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig kunnen bevragen met een commando of actie. Ook wil hij de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig kunnen wissen met een commando of actie.

Meetwaarden 

Bij meetwaarden wil Oevering een eenduidige, duidelijke en juiste (eenheid) beschrijving bij de meetwaarde en een beschrijving van nominale waarden bij diverse bedrijfstoestanden van de meetwaarde.

Regeleenheden

Oevering gebruikt een diagnoseapparaat niet voor actuatortesten, maar wel voor functietesten zoals het vergelijken van correctiehoeveelheden van injectoren, het testen van de turbo-regeling en de EGR-regeling. Bij het benaderen van regeleenheden gaf hij per module aan de volgende onderdelen belangrijk te vinden: 

Motorregeleenheid (inclusief injector-, turbo-, brandstofpomp-regeleenheden): servicetaken, foutcodes, meetwaarden , actuatoren, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties;
ABS/ESP-regeleenheid: servicetaken, foutcodes en meetwaarden.
Airbag-regeleenheid: foutcodes, meetwaarden, programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Centrale-elektronica-regeleenheid: foutcodes, meetwaarden, actuatoren en functietesten.
Instrumentenpaneel: servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren en functietesten.
Verwarming/airco-regeleenheid: foutcodes, meetwaarden en actuatoren.
Comfort-regeleenheden (deurmodules, verlichtingmodules, stuurwielmodule, etc): servicetaken, foutcodes, meetwaarden en actuatoren. 

Sijbren Oevering beoordeelde tot nu toe de volgende testers:

Würth Wow! IQ650E

Snap-on Modis Ultra

Autocom CDP+ Cars

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Test de tester panellid Sijbren Oevering | Automotive Online

Test de tester panellid Sijbren Oevering

Redactie Redactie
• Laatste update:

Ondanks dat Autobedrijf Tiesma zich bezig houdt met onderhoud en reparatie van alle merken, komen de modellen van Audi, Mercedes-Benz en Volkswagen er het meeste binnen. Deze auto’s variëren in leeftijd tussen één en tien jaar oud. Verder houdt het bedrijf zich bezig met bandenservice, aircoservice en deel-revisie van motoren.

Zijn kennis van diagnose verzamelde Oevering door het volgen van een opleiding bij GMTO en diverse Bosch trainingen. Zelf heeft hij een Bosch KTS 570 en een Delphi-tester tot zijn beschikking. Deze apparaten worden gemiddeld aangesloten op iedere tweede auto die de werkplaats binnenkomt.

Servicetaken

Oevering noemt als belangrijkste servicetaken waar hij een tester voor gebruikt het terugstellen van service-intervallen en remmen, het ontluchten van het remsysteem, regenereren van roetfilters, uitvoeren van de apk-readinesstest en het inleren van componenten die vervangen zijn zoals een gasklephuis, EGR-klep, injectoren en robotversnellingsbakken bijvoorbeeld.

Foutcodes

Bij foutcodes hecht Oevering veel waarde aan een eenduidige en duidelijke beschrijving bij de foutcode en de beschikbaarheid van de status van de foutcode. Dat wil zeggen of deze actief of statisch is, niet actief is of sporadisch voorkomt en het maken van freeze frames, wanneer de regeleenheid van de auto dat ondersteunt. Aan ondersteuning bij de aangetroffen foutcodes, zoals bijvoorbeeld begeleide foutopsporing, zegt Oevering weinig behoefte te hebben. Wel wil hij de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig kunnen bevragen met een commando of actie. Ook wil hij de foutgeheugens van alle benaderbare regeleenheden van het voertuig kunnen wissen met een commando of actie.

Meetwaarden 

Bij meetwaarden wil Oevering een eenduidige, duidelijke en juiste (eenheid) beschrijving bij de meetwaarde en een beschrijving van nominale waarden bij diverse bedrijfstoestanden van de meetwaarde.

Regeleenheden

Oevering gebruikt een diagnoseapparaat niet voor actuatortesten, maar wel voor functietesten zoals het vergelijken van correctiehoeveelheden van injectoren, het testen van de turbo-regeling en de EGR-regeling. Bij het benaderen van regeleenheden gaf hij per module aan de volgende onderdelen belangrijk te vinden: 

Motorregeleenheid (inclusief injector-, turbo-, brandstofpomp-regeleenheden): servicetaken, foutcodes, meetwaarden , actuatoren, functietesten en programmeer-, codeer- en inleerfuncties;
ABS/ESP-regeleenheid: servicetaken, foutcodes en meetwaarden.
Airbag-regeleenheid: foutcodes, meetwaarden, programmeer-, codeer- en inleerfuncties.
Centrale-elektronica-regeleenheid: foutcodes, meetwaarden, actuatoren en functietesten.
Instrumentenpaneel: servicetaken, foutcodes, meetwaarden, actuatoren en functietesten.
Verwarming/airco-regeleenheid: foutcodes, meetwaarden en actuatoren.
Comfort-regeleenheden (deurmodules, verlichtingmodules, stuurwielmodule, etc): servicetaken, foutcodes, meetwaarden en actuatoren. 

Sijbren Oevering beoordeelde tot nu toe de volgende testers:

Würth Wow! IQ650E

Snap-on Modis Ultra

Autocom CDP+ Cars

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.