Beter beeld maakt een show van je showroom

De kracht van verbeelding

Redactie Redactie
• Laatste update:

Occasionportals als Autotrack en Marktplaats melden te pas en te onpas dat veel en goed beeld van een occasion de kans op een snelle verkoop aanzienlijk vergroot. Maar het beeldniveau laat vaak te wensen over. Automotive zocht een aantal professionals op en laat ze vertellen over hun ervaringen en de do's en dont's van een goede foto. De zoektocht naar goed beeld begint bij Klaas-Jan Timmerman. Hij is eigenaar van Dealerpictures. nl. Als professioneel autofotograaf en veteraan van talloze glossy autoreportages reageert hij op een slechte autofoto als een wijnliefhebber die in plaats van een Château Lafite Rothschild een Zuid-Afrikaanse slobberwijn geserveerd krijgt. “Kijk dan”, briest hij, wijzend op een willekeurig plaatje op een occasionsite. “Slecht licht, onscherp, de achtergrond leidt af – zo wil je je auto toch niet presenteren? Dit wekt alleen maar negatieve associaties op. Een auto is een product met emotie, die hoor je op de juiste manier in beeld te brengen. De meeste mensen die online zo'n belabberde foto tegenkomen, klikken weg. Aanbod genoeg. En als bedrijf ben jij dan gewoon een klant kwijt.”

Autokopers knappen af op slechte kiekjes, is Timmermans boodschap, en de Amsterdammer ziet het bijna als roeping om daar iets aan te doen. Onder het motto ‘Beeld verkoopt, goed beeld verkoopt beter’ stapt hij gevraagd en ongevraagd binnen bij autobedrijven van elke pluimage om daar zijn evangelie van het goede beeld te verspreiden. Bedrijven die ingaan op Timmermans gepassioneerde argumentatie, krijgen een aankoopadvies voor de juiste camera, op locatie een masterclass fotografie, tips over hoe om te gaan met het uploaden van beeld bij de volgens hem soms slecht geoutilleerde faciliteiten die voorraadmanagementsystemen gebruiken en nazorg middels een bedrijfsbezoek en een Whatsapp- groep. Dealerpictures heeft enkele grote vissen aan de haak geslagen (onder meer BMW, VKV-Groep, Volvo en Vakgarage) en bouwt momenteel samen met enkele specialisten op fotografiegebied bij Leaseplan een geavanceerde fotostudio waar auto's die terugkomen uit de lease perfect uitgelicht en in een aantrekkelijke compositie op de plaat worden gezet. “In die studio ga ik mijn masterclass geven aan medewerkers van Leaseplan waarin ze leren om zelf perfecte autofoto's te maken. Daar leren ze dat goede fotografie helemaal niet kostbaar en tijdrovend is, zoals wel eens wordt beweerd. Ik leer de mensen de belangrijkste principes van de autofotografie, waardoor je snel en effectief kunt werken. En je merkt dat het werkt: veel van mijn klanten zien hun stadagen keihard, soms tot de helft dalen, simpelweg omdat de auto's aantrekkelijker in beeld zijn gebracht. Sommige occasionmanagers voor wie ik eerder opdrachten heb gedaan, komen bij me terug als ze voor een ander bedrijf gaan werken.”

Sympathieke video's

Het moet gezegd: de welbekende, obligate webkiekjes en de gelikte, door Dealerpictures geïnspireerde beelden verschillen van elkaar als… nou ja, als die Zuid-Afrikaanse slobberwijn en een Château Lafite Rothschild. Andere beelddenkers gaan verder dan fotografie. Kick Stokvis, eigenaar van het gelijknamige videoproductiebedrijf in Hilversum, maakt bedrijfsfilms, documentaires, tv- producties en tegenwoordig ook videopresentaties van auto's. Tien auto's per dag kunnen hij en zijn team verwerken en daarbij wordt alles uit de kast gehaald. “We gebruiken Go Pro-camera's, een drone en al onze expertise om de auto's optimaal te laten zien; ze komen rijdend in beeld, je hoort het motorgeluid – we maken een korte film met alle relevante informatie over de auto erin, waarmee je je klant op een sympathieke manier kunt benaderen. Ik vind dat je als bedrijf meer moeite moet doen om je klant op een prettige manier aan je te binden. Daar kan zo'n videofilmpje aan bijdragen – je komt toch leuker de huiskamer binnen als je een klant een filmpje stuurt over een auto waarin hij misschien geïnteresseerd is.” Maar daar hangt een prijskaartje aan, toch? “Men vindt het al snel te duur, te veel gedoe, maar wij maken tien complete autofilms op één dag, plus een dag montage en nabewerking voor maar enkele honderden euro's”, zegt Stokvis. “We weten zeker dat video het helemaal gaat maken en er zijn wat mij betreft in de branche te weinig initiatieven om er iets mee te doen. Ik geloof dat autobedrijven iets nieuws moeten durven proberen.” Goed, stel dat je als autobedrijf zoiets nieuws wilt proberen, maar je wilt daar niemand voor hoeven inhuren, hoe pak je dat aan? Dan kom je al snel in de wereld van software en apps terecht. Zoals Carviewer van het Zoetermeerse Internet Service Nederland (ISN). Carviewer is een app waarmee iedereen met een smartphone in een mum van tijd een videofilmpje moet kunnen maken van bijvoorbeeld een auto of een bedrijf. ISN timmert al enkele jaren aan de weg met dit product en met de nieuwe versie van Carviewer is alle kennis die het bedrijf heeft opgedaan gebundeld in een gratis te downloaden en gebruiken app.

‘Beeld verkoopt. Goed beeld verkoopt beter.’

Doe-het-zelf

Directeuren Wim Zech en Kees van den Berg mikken nadrukkelijk op deze doe-het-zelfmarkt. “Alles draait in deze tool om gebruiksgemak”, zegt hij. “Met een paar drukken op de knop produceer je een complete video, voorzien van automatisch gegenereerde en door de gebruiker aanpasbare autogegevens, afkomstig van de RDW, die worden uitgesproken door een ‘ingebouwde’ voice-over. Je neemt een aantal scènes op, voegt daar eventueel detailfoto's aan toe vanuit je telefoon, zet die scènes in de volgorde van je voorkeur, kiest uit de muziekbibliotheek de bijpassende muziek en binnen een paar minuten heb je een complete videopresentatie. Die wordt vervolgens door de app zelf samengesteld en gepubliceerd op Youtube, de autoportals waar je adverteert, of je deelt hem met anderen via sms, e-mail, Whatsapp, Facebook – noem maar op.” Kortom: Carviewer is een mik-en-klik-tool, en dat is volgens Zech en Van den Berg perfect voor de doelgroep waar ISN zich op richt. “Het mobiele aspect is belangrijk; wij hebben meerdere videoplatformen ontwikkeld, waaronder die van Marktplaats, en we weten dat 52 procent van de mensen die een filmpje bekijken, dat via hun mobiele telefoon doen”, zegt Van den Berg. “Maar we willen vooral dat video vaker wordt ingezet, op alle online plekken waar autobedrijven hun producten presenteren. Je kunt zo, ook in de aftersales, een persoonlijk contact met de ontvanger van de film leggen. Stuur die klant een video van zijn nieuwe auto die net van de trailer rolt en een paar dagen later kan worden opgehaald, laat iemand zien dat zijn auto door de apk is, maar eigenlijk wel aan een nieuwe uitlaat toe is, toon iemand die auto die misschien voor hem interessant is.”

‘Autobedrijven moeten iets nieuws durven proberen.’

Verandermanagement

Ook volgens Ruud Prins is video meer dan het in bewegend beeld presenteren van de auto. Prins’ bedrijf Studio Ruud is de Nederlandse distributeur van Citnow (spreek uit als: see it now), een Britse ‘totaaloplossing’ voor video als marketinginstrument. “Autobedrijven moeten beseffen dat video het belangrijkste instrument wordt om een boodschap uit te dragen.” Citnow neemt dat letterlijk: het product richt zich vooral op het maken van video's die worden gebruikt om contactmomenten met de klant te genereren, zowel in sales als in aftersales en schadeherstel. Prins levert klanten een doos (ofwel: Kitbox) met daarin een geprepareerde Ipod met oplaadtoebehoren, een stabiliserend handvat om met de Ipod te filmen en uiteraard de geïnstalleerde software. De app is er in verschillende smaakjes: sales, aftersales en schade, elk afgestemd op het betreffende bedrijfsproces. In de basis doen ze allemaal hetzelfde: een werknemer van een autobedrijf een kwalitatief hoogwaardige video laten maken om zijn (potentiële) klant een boodschap door te geven. Deze aanpak is veel persoonlijker en vergt daarom wat Prins betreft een andere insteek. “We willen de showroombeleving overbrengen op de klanten”, zegt Prins. “We geven onze gebruikers een uitgebreide training, leren ze presenteren, begeleiden en leren ze om video als instrument te gebruiken. We bieden doorlopend ondersteuning. Bovendien komen de video's op de eigen serverruimte van onze klanten in ons serverpark te staan; zet je ze op Youtube, dan ben je de rechten kwijt.” Prins heeft momenteel onder meer een pilotproject lopen bij BMW Nederland, waar zowel leden van het verkoopteam als werkplaatsmedewerkers met Citnow hun klanten via een persoonlijke video te woord staan – of koud benaderen, ook live als dat nodig is. Het lijkt op meer ‘gedoe’, maar Prins ziet dat anders. “Het is simpelweg klantcontact genereren op een nieuwe, persoonlijke manier. Misschien steek je er vooraf meer tijd in, maar achteraf hoef je dankzij dat contact minder hard te werken” – ofwel: één videoboodschap heeft veel meer impact dan een serie mailtjes. Mits de mensen die er mee werken wel voor video gaan. “Er is hier en daar wel weerstand tegen; het is een nieuwe manier van omgaan met je klant. Het rendement is enorm, maar het vergt wel een mentaliteitsverandering.”

Dealerpictures

Wat Auto's beter fotograferen.

Hoe Camera-advies vooraf, masterclass fotografie, op maat gemaakte hand-out, nazorg via bedrijfsbezoek en Whatsapp.

Voor wie Alle autobedrijven die zichzelf en hun product beter in beeld willen brengen.

Kosten 595 euro (exclusief btw). Afhankelijk van het aantal vestigingen wordt deze prijs aangepast.

Carviewer

Wat Videopresentaties inzetten in plaats van statisch beeld voor online adverteren met auto of bedrijf.

Hoe App voor de zelfstandige productie en online publicatie van complete videopresentaties vis smartphone, inclusief automatische voice-over, autogegevens en muziek. Carviewer levert desgewenst een stabiliserend handvat.

Voor wie Iedereen die een auto in videovorm online wil presenteren.

Kosten Gratis.

Kick Stokvis Media

Wat High-end pre-owned car videopresentaties van ongeveer 1 minuut.

Hoe Uitgebreid filmwerk (inclusief rijbeeld, Gopro en drone), montage en nabewerking.

Voor wie Autobedrijven die professionele video's van hun auto's willen.

Kosten ‘Enkele honderden euro's voor tien auto's op één dag’.

Citnow

Wat Video inzetten als gericht marketinginstrument door bedrijven.

Hoe Ipod met specifieke app, meerdaagse cursus voor gebruikers, doorlopende begeleiding, eigen serverruimte en technische ondersteuning.

Voor wie Richt zich voornamelijk op importeurs en dealerbedrijven die video willen inzetten om klantcontact te personaliseren en te intensiveren en meer omzet te genereren.

Kosten Werkt op abonnementsbasis, prijs varieert per klant.







Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

De kracht van verbeelding | Automotive Online
Beter beeld maakt een show van je showroom

De kracht van verbeelding

Redactie Redactie
• Laatste update:

Occasionportals als Autotrack en Marktplaats melden te pas en te onpas dat veel en goed beeld van een occasion de kans op een snelle verkoop aanzienlijk vergroot. Maar het beeldniveau laat vaak te wensen over. Automotive zocht een aantal professionals op en laat ze vertellen over hun ervaringen en de do's en dont's van een goede foto. De zoektocht naar goed beeld begint bij Klaas-Jan Timmerman. Hij is eigenaar van Dealerpictures. nl. Als professioneel autofotograaf en veteraan van talloze glossy autoreportages reageert hij op een slechte autofoto als een wijnliefhebber die in plaats van een Château Lafite Rothschild een Zuid-Afrikaanse slobberwijn geserveerd krijgt. “Kijk dan”, briest hij, wijzend op een willekeurig plaatje op een occasionsite. “Slecht licht, onscherp, de achtergrond leidt af – zo wil je je auto toch niet presenteren? Dit wekt alleen maar negatieve associaties op. Een auto is een product met emotie, die hoor je op de juiste manier in beeld te brengen. De meeste mensen die online zo'n belabberde foto tegenkomen, klikken weg. Aanbod genoeg. En als bedrijf ben jij dan gewoon een klant kwijt.”

Autokopers knappen af op slechte kiekjes, is Timmermans boodschap, en de Amsterdammer ziet het bijna als roeping om daar iets aan te doen. Onder het motto ‘Beeld verkoopt, goed beeld verkoopt beter’ stapt hij gevraagd en ongevraagd binnen bij autobedrijven van elke pluimage om daar zijn evangelie van het goede beeld te verspreiden. Bedrijven die ingaan op Timmermans gepassioneerde argumentatie, krijgen een aankoopadvies voor de juiste camera, op locatie een masterclass fotografie, tips over hoe om te gaan met het uploaden van beeld bij de volgens hem soms slecht geoutilleerde faciliteiten die voorraadmanagementsystemen gebruiken en nazorg middels een bedrijfsbezoek en een Whatsapp- groep. Dealerpictures heeft enkele grote vissen aan de haak geslagen (onder meer BMW, VKV-Groep, Volvo en Vakgarage) en bouwt momenteel samen met enkele specialisten op fotografiegebied bij Leaseplan een geavanceerde fotostudio waar auto's die terugkomen uit de lease perfect uitgelicht en in een aantrekkelijke compositie op de plaat worden gezet. “In die studio ga ik mijn masterclass geven aan medewerkers van Leaseplan waarin ze leren om zelf perfecte autofoto's te maken. Daar leren ze dat goede fotografie helemaal niet kostbaar en tijdrovend is, zoals wel eens wordt beweerd. Ik leer de mensen de belangrijkste principes van de autofotografie, waardoor je snel en effectief kunt werken. En je merkt dat het werkt: veel van mijn klanten zien hun stadagen keihard, soms tot de helft dalen, simpelweg omdat de auto's aantrekkelijker in beeld zijn gebracht. Sommige occasionmanagers voor wie ik eerder opdrachten heb gedaan, komen bij me terug als ze voor een ander bedrijf gaan werken.”

Sympathieke video's

Het moet gezegd: de welbekende, obligate webkiekjes en de gelikte, door Dealerpictures geïnspireerde beelden verschillen van elkaar als… nou ja, als die Zuid-Afrikaanse slobberwijn en een Château Lafite Rothschild. Andere beelddenkers gaan verder dan fotografie. Kick Stokvis, eigenaar van het gelijknamige videoproductiebedrijf in Hilversum, maakt bedrijfsfilms, documentaires, tv- producties en tegenwoordig ook videopresentaties van auto's. Tien auto's per dag kunnen hij en zijn team verwerken en daarbij wordt alles uit de kast gehaald. “We gebruiken Go Pro-camera's, een drone en al onze expertise om de auto's optimaal te laten zien; ze komen rijdend in beeld, je hoort het motorgeluid – we maken een korte film met alle relevante informatie over de auto erin, waarmee je je klant op een sympathieke manier kunt benaderen. Ik vind dat je als bedrijf meer moeite moet doen om je klant op een prettige manier aan je te binden. Daar kan zo'n videofilmpje aan bijdragen – je komt toch leuker de huiskamer binnen als je een klant een filmpje stuurt over een auto waarin hij misschien geïnteresseerd is.” Maar daar hangt een prijskaartje aan, toch? “Men vindt het al snel te duur, te veel gedoe, maar wij maken tien complete autofilms op één dag, plus een dag montage en nabewerking voor maar enkele honderden euro's”, zegt Stokvis. “We weten zeker dat video het helemaal gaat maken en er zijn wat mij betreft in de branche te weinig initiatieven om er iets mee te doen. Ik geloof dat autobedrijven iets nieuws moeten durven proberen.” Goed, stel dat je als autobedrijf zoiets nieuws wilt proberen, maar je wilt daar niemand voor hoeven inhuren, hoe pak je dat aan? Dan kom je al snel in de wereld van software en apps terecht. Zoals Carviewer van het Zoetermeerse Internet Service Nederland (ISN). Carviewer is een app waarmee iedereen met een smartphone in een mum van tijd een videofilmpje moet kunnen maken van bijvoorbeeld een auto of een bedrijf. ISN timmert al enkele jaren aan de weg met dit product en met de nieuwe versie van Carviewer is alle kennis die het bedrijf heeft opgedaan gebundeld in een gratis te downloaden en gebruiken app.

‘Beeld verkoopt. Goed beeld verkoopt beter.’

Doe-het-zelf

Directeuren Wim Zech en Kees van den Berg mikken nadrukkelijk op deze doe-het-zelfmarkt. “Alles draait in deze tool om gebruiksgemak”, zegt hij. “Met een paar drukken op de knop produceer je een complete video, voorzien van automatisch gegenereerde en door de gebruiker aanpasbare autogegevens, afkomstig van de RDW, die worden uitgesproken door een ‘ingebouwde’ voice-over. Je neemt een aantal scènes op, voegt daar eventueel detailfoto's aan toe vanuit je telefoon, zet die scènes in de volgorde van je voorkeur, kiest uit de muziekbibliotheek de bijpassende muziek en binnen een paar minuten heb je een complete videopresentatie. Die wordt vervolgens door de app zelf samengesteld en gepubliceerd op Youtube, de autoportals waar je adverteert, of je deelt hem met anderen via sms, e-mail, Whatsapp, Facebook – noem maar op.” Kortom: Carviewer is een mik-en-klik-tool, en dat is volgens Zech en Van den Berg perfect voor de doelgroep waar ISN zich op richt. “Het mobiele aspect is belangrijk; wij hebben meerdere videoplatformen ontwikkeld, waaronder die van Marktplaats, en we weten dat 52 procent van de mensen die een filmpje bekijken, dat via hun mobiele telefoon doen”, zegt Van den Berg. “Maar we willen vooral dat video vaker wordt ingezet, op alle online plekken waar autobedrijven hun producten presenteren. Je kunt zo, ook in de aftersales, een persoonlijk contact met de ontvanger van de film leggen. Stuur die klant een video van zijn nieuwe auto die net van de trailer rolt en een paar dagen later kan worden opgehaald, laat iemand zien dat zijn auto door de apk is, maar eigenlijk wel aan een nieuwe uitlaat toe is, toon iemand die auto die misschien voor hem interessant is.”

‘Autobedrijven moeten iets nieuws durven proberen.’

Verandermanagement

Ook volgens Ruud Prins is video meer dan het in bewegend beeld presenteren van de auto. Prins’ bedrijf Studio Ruud is de Nederlandse distributeur van Citnow (spreek uit als: see it now), een Britse ‘totaaloplossing’ voor video als marketinginstrument. “Autobedrijven moeten beseffen dat video het belangrijkste instrument wordt om een boodschap uit te dragen.” Citnow neemt dat letterlijk: het product richt zich vooral op het maken van video's die worden gebruikt om contactmomenten met de klant te genereren, zowel in sales als in aftersales en schadeherstel. Prins levert klanten een doos (ofwel: Kitbox) met daarin een geprepareerde Ipod met oplaadtoebehoren, een stabiliserend handvat om met de Ipod te filmen en uiteraard de geïnstalleerde software. De app is er in verschillende smaakjes: sales, aftersales en schade, elk afgestemd op het betreffende bedrijfsproces. In de basis doen ze allemaal hetzelfde: een werknemer van een autobedrijf een kwalitatief hoogwaardige video laten maken om zijn (potentiële) klant een boodschap door te geven. Deze aanpak is veel persoonlijker en vergt daarom wat Prins betreft een andere insteek. “We willen de showroombeleving overbrengen op de klanten”, zegt Prins. “We geven onze gebruikers een uitgebreide training, leren ze presenteren, begeleiden en leren ze om video als instrument te gebruiken. We bieden doorlopend ondersteuning. Bovendien komen de video's op de eigen serverruimte van onze klanten in ons serverpark te staan; zet je ze op Youtube, dan ben je de rechten kwijt.” Prins heeft momenteel onder meer een pilotproject lopen bij BMW Nederland, waar zowel leden van het verkoopteam als werkplaatsmedewerkers met Citnow hun klanten via een persoonlijke video te woord staan – of koud benaderen, ook live als dat nodig is. Het lijkt op meer ‘gedoe’, maar Prins ziet dat anders. “Het is simpelweg klantcontact genereren op een nieuwe, persoonlijke manier. Misschien steek je er vooraf meer tijd in, maar achteraf hoef je dankzij dat contact minder hard te werken” – ofwel: één videoboodschap heeft veel meer impact dan een serie mailtjes. Mits de mensen die er mee werken wel voor video gaan. “Er is hier en daar wel weerstand tegen; het is een nieuwe manier van omgaan met je klant. Het rendement is enorm, maar het vergt wel een mentaliteitsverandering.”

Dealerpictures

Wat Auto's beter fotograferen.

Hoe Camera-advies vooraf, masterclass fotografie, op maat gemaakte hand-out, nazorg via bedrijfsbezoek en Whatsapp.

Voor wie Alle autobedrijven die zichzelf en hun product beter in beeld willen brengen.

Kosten 595 euro (exclusief btw). Afhankelijk van het aantal vestigingen wordt deze prijs aangepast.

Carviewer

Wat Videopresentaties inzetten in plaats van statisch beeld voor online adverteren met auto of bedrijf.

Hoe App voor de zelfstandige productie en online publicatie van complete videopresentaties vis smartphone, inclusief automatische voice-over, autogegevens en muziek. Carviewer levert desgewenst een stabiliserend handvat.

Voor wie Iedereen die een auto in videovorm online wil presenteren.

Kosten Gratis.

Kick Stokvis Media

Wat High-end pre-owned car videopresentaties van ongeveer 1 minuut.

Hoe Uitgebreid filmwerk (inclusief rijbeeld, Gopro en drone), montage en nabewerking.

Voor wie Autobedrijven die professionele video's van hun auto's willen.

Kosten ‘Enkele honderden euro's voor tien auto's op één dag’.

Citnow

Wat Video inzetten als gericht marketinginstrument door bedrijven.

Hoe Ipod met specifieke app, meerdaagse cursus voor gebruikers, doorlopende begeleiding, eigen serverruimte en technische ondersteuning.

Voor wie Richt zich voornamelijk op importeurs en dealerbedrijven die video willen inzetten om klantcontact te personaliseren en te intensiveren en meer omzet te genereren.

Kosten Werkt op abonnementsbasis, prijs varieert per klant.







Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.