Nieuwe Vredestein-ceo koerst op stevige groei

Ceneviz brengt samba naar enschede

Redactie Redactie
• Laatste update:

Rob Oudshoorn zette in zijn laatste jaren als ceo van Vredestein met behulp van het Indiase Apollo een nieuwe ambitieuze koers uit voor het merk. Sinds zijn vertrek naar Pon, begin vorig jaar, trekt Braziliaan Luis Ceveniz (57) de lijn door. De jaarlijkse productie in Enschede ligt tegenwoordig op 6 miljoen banden. Er zijn veel nieuwe maten bijgekomen, Vredestein positioneert zich nu als premiummerk en er zijn nieuwe markten betreden. In de komende jaren moet de productie in Enschede verder omhoog en de merknaam Vredestein uitgroeien tot een wereldwijd bekend A-merk. De ambitie van Vredestein en moederbedrijf Apollo is om de tiende bandenfabrikant van de wereld te worden in omzet. Afgelopen jaar zou een grote stap in die richting gemaakt worden door de overname van de huidige nummer elf van de wereld; de Amerikaanse bandenfabrikant Cooper Tire & Rubber Co, maar de deal werd op het laatste moment afgeblazen. Ceneviz wil niet veel loslaten over het stranden van de overname van Cooper Tire, maar hij zegt wel het afketsen ervan te betreuren. “Ik mag er niets over zeggen omdat er nog een juridische procedure loopt. Maar ik vind het jammer dat het niet gelukt is. We pasten goed bij elkaar. Beide bedrijven hadden dezelfde bedrijfscultuur, gericht op innovatie, veiligheid en menselijke waarden. Verder is er vrijwel geen geografische overlap in de markten waarin we actief zijn.” De officiële lezing van Apollo is dat het geen volledige inzage kreeg in de boeken van Cooper en daarom de overname moest afblazen. Volgens Cooper Tires ketste de deal af omdat Apollo de financiering van de overnamesom van 2,3 miljard dollar niet rond kreeg.

Geplande groei

“Apollo is nu de vijftiende bandenfabrikant van de wereld (omzet 1,6 miljard euro in 2013). Als de overname van Cooper Tire niet was misgelopen zouden we nu al de zevende bandenfabrikant van de wereld zijn.” Cooper Tire & Rubber Co is met een omzet van 2,5 miljard euro en een winst 175 miljoen euro de elfde bandenfabrikant van de wereld. Apollo Vredestein realiseerde in het gebroken boekjaar 2012/2013 een omzet van 425,5 miljoen euro met een nettowinst van 46,6 miljoen euro. “Toch verwacht ik dat we binnen enkele jaren alsnog tot de top 10 behoren. We zoeken greenfields in Oost- Europa en Azië om die geplande groei alsnog te verwezenlijken. Ook andere overnames sluiten we niet uit.”

“We willen in vijf jaar tijd onze omzet verdubbelen, maar dat wordt moeilijk wanneer je je alleen richt op de lastige Europese markt.” De bouw van een nieuwe fabriek in Oost-Europa, die al langer op de agenda stond, gaat versneld van start. Hij stond al voor 2012 op de planning, maar toen gooide de aanhoudende crisis in Europa roet in het eten. Nu gaat hij er echt komen, die nieuwe fabriek in Slowakije of Hongarije – daar is Ceneviz van overtuigd. “Ik ben daar negentig procent zeker van. Binnen drie jaar worden er de eerste banden gefabriceerd.” Het zou voor het eerst zijn dat Apollo een compleet nieuwe fabriek neerzet buiten India.

OE-leverancier

Ondertussen blijft Apollo ook investeren in de productie in Nederland. In februari werd een nieuwe menger in gebruik genomen waarmee de grondstoffen voor de rubbercompound worden samengevoegd. De nieuwe machine, waarmee een investering van 20 miljoen euro is gemoeid, combineert twee processen waarvoor vroeger twee mengers nodig waren en kan deze processen ook tegelijkertijd uitvoeren. Met een productie van 100 ton rubber per dag is de capaciteit van de fabriek in Enschede met 80 procent toegenomen. “Met deze mixer kunnen we een nog hogere productie aan, misschien tot wel 14 miljoen banden per jaar. De uitdaging ligt echter bij onze marketingafdeling, die moet ervoor zorgen dat ze ook verkocht worden. Gebrek aan capaciteit is nu geen belemmering meer”, aldus Ceneviz. “Vredestein was een nichemerk, maar dat kwam vooral door een gebrek aan productiecapaciteit. We willen het merk nu wereldwijd gaan aanbieden en er een OE-merk van maken. Met Apollo zijn we voor sommige landen al OE-leverancier van winterbanden voor Volkswagen en we leveren de Vredestein Spacemaster reserveband al aan een groot aantal merken waaronder ook Ferrari en Porsche. De ingebruikname van de nieuwe menger in Enschede gaat ons helpen om aan de productieaantallen te komen die autofabrikanten van een OE-leverancier verwachten. Verder hebben we een specialist aangetrokken die veel ervaring heeft bij een OE-bandenfabrikant.” De wens om ‘eerste montage leverancier’ te worden is een forse breuk met de filosofie die Vredestein tot nu toe hanteerde. “Eerste montagemerk zijn staat goed op je CV, maar kost meer dan het opbrengt”, was lange tijd de opvatting bij Vredestein. Toch was Vredestein in het verleden al eens OE-leverancier. Onder meer voor Nedcar in Born toen er nog Volvo's van de band liepen.

‘De capaciteit is geen belemmering meer.’

Wie is Luis Ceneviz?

De geboren Braziliaan startte zijn loopbaan in 1977 als ingenieur bij Goodyear en vervulde sindsdien leidinggevende functies voor de Amerikaanse bandenfabrikant in Canada, Argentinië, Colombia, Mexico en Australië. Vervolgens werd hij in 2000 verantwoordelijk voor Goodyear in India. Daar leerde hij als vicevoorzitter van het Indiase verbond van bandenfabrikanten Automotive Tyre Manufacturers’ Association (ATMA) Onkar S. Konwar kennen. De oprichter van Apollo Tyres was destijds voorzitter bij de ATMA. “Uit die samenwerking kwam het aanbod voort om bij Apollo te komen werken.” In 2007 werd hij ceo van de Afrikaanse tak van Apollo Tyres. Na een jaar werkzaam te zijn geweest als ceo van Apollo Vredestein is Ceneviz sinds januari President ESSAA (Europe, Sub Sahara Africa & Americas) van Apollo.

Dr. Luis Ceneviz is getrouwd met Teresinha, woont in Boekelo en heeft drie kinderen. Ceneviz is ingenieur met specialisaties in production management en industrial engineering. Zijn verdere academische kwalificaties omvatten twee MBA's van de Ecole des Ponts et Chaussées de Paris en een PhD in management aan het Indian Institute of Technology in New Delhi.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Ceneviz brengt samba naar enschede | Automotive Online
Nieuwe Vredestein-ceo koerst op stevige groei

Ceneviz brengt samba naar enschede

Redactie Redactie
• Laatste update:

Rob Oudshoorn zette in zijn laatste jaren als ceo van Vredestein met behulp van het Indiase Apollo een nieuwe ambitieuze koers uit voor het merk. Sinds zijn vertrek naar Pon, begin vorig jaar, trekt Braziliaan Luis Ceveniz (57) de lijn door. De jaarlijkse productie in Enschede ligt tegenwoordig op 6 miljoen banden. Er zijn veel nieuwe maten bijgekomen, Vredestein positioneert zich nu als premiummerk en er zijn nieuwe markten betreden. In de komende jaren moet de productie in Enschede verder omhoog en de merknaam Vredestein uitgroeien tot een wereldwijd bekend A-merk. De ambitie van Vredestein en moederbedrijf Apollo is om de tiende bandenfabrikant van de wereld te worden in omzet. Afgelopen jaar zou een grote stap in die richting gemaakt worden door de overname van de huidige nummer elf van de wereld; de Amerikaanse bandenfabrikant Cooper Tire & Rubber Co, maar de deal werd op het laatste moment afgeblazen. Ceneviz wil niet veel loslaten over het stranden van de overname van Cooper Tire, maar hij zegt wel het afketsen ervan te betreuren. “Ik mag er niets over zeggen omdat er nog een juridische procedure loopt. Maar ik vind het jammer dat het niet gelukt is. We pasten goed bij elkaar. Beide bedrijven hadden dezelfde bedrijfscultuur, gericht op innovatie, veiligheid en menselijke waarden. Verder is er vrijwel geen geografische overlap in de markten waarin we actief zijn.” De officiële lezing van Apollo is dat het geen volledige inzage kreeg in de boeken van Cooper en daarom de overname moest afblazen. Volgens Cooper Tires ketste de deal af omdat Apollo de financiering van de overnamesom van 2,3 miljard dollar niet rond kreeg.

Geplande groei

“Apollo is nu de vijftiende bandenfabrikant van de wereld (omzet 1,6 miljard euro in 2013). Als de overname van Cooper Tire niet was misgelopen zouden we nu al de zevende bandenfabrikant van de wereld zijn.” Cooper Tire & Rubber Co is met een omzet van 2,5 miljard euro en een winst 175 miljoen euro de elfde bandenfabrikant van de wereld. Apollo Vredestein realiseerde in het gebroken boekjaar 2012/2013 een omzet van 425,5 miljoen euro met een nettowinst van 46,6 miljoen euro. “Toch verwacht ik dat we binnen enkele jaren alsnog tot de top 10 behoren. We zoeken greenfields in Oost- Europa en Azië om die geplande groei alsnog te verwezenlijken. Ook andere overnames sluiten we niet uit.”

“We willen in vijf jaar tijd onze omzet verdubbelen, maar dat wordt moeilijk wanneer je je alleen richt op de lastige Europese markt.” De bouw van een nieuwe fabriek in Oost-Europa, die al langer op de agenda stond, gaat versneld van start. Hij stond al voor 2012 op de planning, maar toen gooide de aanhoudende crisis in Europa roet in het eten. Nu gaat hij er echt komen, die nieuwe fabriek in Slowakije of Hongarije – daar is Ceneviz van overtuigd. “Ik ben daar negentig procent zeker van. Binnen drie jaar worden er de eerste banden gefabriceerd.” Het zou voor het eerst zijn dat Apollo een compleet nieuwe fabriek neerzet buiten India.

OE-leverancier

Ondertussen blijft Apollo ook investeren in de productie in Nederland. In februari werd een nieuwe menger in gebruik genomen waarmee de grondstoffen voor de rubbercompound worden samengevoegd. De nieuwe machine, waarmee een investering van 20 miljoen euro is gemoeid, combineert twee processen waarvoor vroeger twee mengers nodig waren en kan deze processen ook tegelijkertijd uitvoeren. Met een productie van 100 ton rubber per dag is de capaciteit van de fabriek in Enschede met 80 procent toegenomen. “Met deze mixer kunnen we een nog hogere productie aan, misschien tot wel 14 miljoen banden per jaar. De uitdaging ligt echter bij onze marketingafdeling, die moet ervoor zorgen dat ze ook verkocht worden. Gebrek aan capaciteit is nu geen belemmering meer”, aldus Ceneviz. “Vredestein was een nichemerk, maar dat kwam vooral door een gebrek aan productiecapaciteit. We willen het merk nu wereldwijd gaan aanbieden en er een OE-merk van maken. Met Apollo zijn we voor sommige landen al OE-leverancier van winterbanden voor Volkswagen en we leveren de Vredestein Spacemaster reserveband al aan een groot aantal merken waaronder ook Ferrari en Porsche. De ingebruikname van de nieuwe menger in Enschede gaat ons helpen om aan de productieaantallen te komen die autofabrikanten van een OE-leverancier verwachten. Verder hebben we een specialist aangetrokken die veel ervaring heeft bij een OE-bandenfabrikant.” De wens om ‘eerste montage leverancier’ te worden is een forse breuk met de filosofie die Vredestein tot nu toe hanteerde. “Eerste montagemerk zijn staat goed op je CV, maar kost meer dan het opbrengt”, was lange tijd de opvatting bij Vredestein. Toch was Vredestein in het verleden al eens OE-leverancier. Onder meer voor Nedcar in Born toen er nog Volvo's van de band liepen.

‘De capaciteit is geen belemmering meer.’

Wie is Luis Ceneviz?

De geboren Braziliaan startte zijn loopbaan in 1977 als ingenieur bij Goodyear en vervulde sindsdien leidinggevende functies voor de Amerikaanse bandenfabrikant in Canada, Argentinië, Colombia, Mexico en Australië. Vervolgens werd hij in 2000 verantwoordelijk voor Goodyear in India. Daar leerde hij als vicevoorzitter van het Indiase verbond van bandenfabrikanten Automotive Tyre Manufacturers’ Association (ATMA) Onkar S. Konwar kennen. De oprichter van Apollo Tyres was destijds voorzitter bij de ATMA. “Uit die samenwerking kwam het aanbod voort om bij Apollo te komen werken.” In 2007 werd hij ceo van de Afrikaanse tak van Apollo Tyres. Na een jaar werkzaam te zijn geweest als ceo van Apollo Vredestein is Ceneviz sinds januari President ESSAA (Europe, Sub Sahara Africa & Americas) van Apollo.

Dr. Luis Ceneviz is getrouwd met Teresinha, woont in Boekelo en heeft drie kinderen. Ceneviz is ingenieur met specialisaties in production management en industrial engineering. Zijn verdere academische kwalificaties omvatten twee MBA's van de Ecole des Ponts et Chaussées de Paris en een PhD in management aan het Indian Institute of Technology in New Delhi.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.